Blijf je langer vruchtbaar als je de pil doorslikt?

Ik heb op de middelbare de volgende dingen geleerd met biologie:

Dat een meisje vanaf de geboorte de eicellen al heeft, of ze worden allemaal tijdens de puberteit gemaakt (ik weet niet meer precies). In elk geval vanaf het moment dat ze vruchtbaar is heeft ze een bepaald aantal eitjes.

In principe wordt elke maand zo'n eitje vrijgelaten

De pil zorgt er voor (volgens mijn biologiedocente) dat er GEEN eisprong is die maand. Het eitje zou dan dus in de eierstok blijven.

Als je de pil dus doorslikt, bijvoorbeeld 3 maanden, heb je een aantal eisprongen niet gehad.

Een vrouw wordt op een gegeven moment onvruchtbaar omdat haar eitjes op raken.

Als je dus eisprongen, en dus eitjes, bespaart met het doorslikken van de pil, dan zou je in theorie langer over je eitjes doen, en dus ook langer vruchtbaar zijn?

Ik weet dat bovenstaande theorie niet kan kloppen, maar waar blijven die eitjes dan?

Dit vraagstuk heb ik al aan verschillende mensen voorgelegd maar niemand weet precies een antwoord.

Ik ben zo benieuwd!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
37.8K

Het beste antwoord

Nee.
Eicellen worden reeds vóór de geboorte aangemaakt en in een onafgewerkt stadium in de eierstokken opgeslagen. Een pasgeboren meisje beschikt over ongeveer 1 miljoen eicellen, waarmee ze haar hele leven moet doen. Helaas beginnen deze eicellen al vanaf haar geboorte af te sterven, zodat er tegen de tijd van haar puberteit nog zo’n 400.000 over zijn. Een vrouw is vruchtbaar zolang ze een goede eisprong heeft. Ongeacht of ze een anticonceptiepil (door)slikt.

Gemiddeld stopt haar vruchtbaarheid vijf tot zeven jaar vóór de laatste menstruatie. Die gebeurt rond haar 50ste tot 52ste levensjaar. Dus de vruchtbaarheid houdt op rond 45 jaar, met een gemiddelde spreiding tussen 43 en 47 jaar. Tegen die tijd heeft een vrouw zo’n 450 eisprongen gehad. Dat ze aan het begin van haar leven zoveel méér eicellen heeft dient enerzijds om selectie mogelijk te maken, anderzijds om verlies te compenseren. Eicellen zijn de grootste cellen uit het menselijk lichaam en daardoor erg gevoelig. Iedere dag sterven er zo’n 30 eicellen af, jaarlijks ongeveer 10.000.

Toegevoegd na 13 minuten:
Tijdens het slikken van de pil rijpen de eitjes wel, maar ze komen niet vrij uit de eierstok om te kunnen worden bevrucht. De gerijpte eitjes blijven niet leven maar sterven af en worden vervolgens door het lichaam opgenomen. Zodoende hou je geen extra voorraad.
Amadea
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Denk niet dat dat veel oplevert. Mijn dochter heeft op haar 19e een eierstok ingeleverd bij een operatie. Haar vruchtbare tijd is daarmee niet ingekort. De arts sprak toen over duizenden eitjes en dat ze ze niet zou missen. Dus die paar pil-gerelateerde eitjes zullen ook wel geen extra vruchtbaarheid opleveren als je de pil door blijft slikken.
Neem ik aan tenminste.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoiets lijkt mij dus ook. Maar mijn biologiedocente zei destijds dat je onvruchtbaar werd als je eitjes op waren. Om die reden werd ook iedere vrouw ongeveer op dezelfde leeftijd onvruchtbaar, want iedere vrouw zou ongeveer evenveel eitjes hebben gekregen. Wellicht dat ze het toen (expres) verkeerd uitgelegd heeft omdat het te ingewikkeld was voor havo 2, haha. Ik heb me dit echt al jaren afgevraagd dus ik hoop dat er nog iemand komt met een concreet antwoord. Bedankt voor het meedenken in elk geval. :)