In welke test kun je zien of een virus in je lichaam actief is of niet?

Het cytomegalovirus bijvoorbeeld. Mijn bloedtest toont dat ik er veel antistoffen tegen heb aangemaakt, maar hoe weet ik of mijn lichaam niet nog steeds aan het vechten is tegen een virus dat al lang niet meer actief is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met een PCR test kun je kijken of er nog virus aanwezig is, deze toont het virus aan, niet de antistoffen.
Je moet wel weten naar welk virus je zoekt

Antwoorden (1)

Er zijn meerdere manieren om te testen op CV. De twee meestgebruikte manieren: testen op antistoffen of op het virus zelf.

Bij testen op antistoffen (IgM en IgG) kun je uit de verhouding tussen deze antistoffen opmaken of er sprake is van een latent of actief virus. Als er wel IgM maar geen IgG wordt aangetroffen duidt dat op een recente actieve infectie of heractivatie van het virus. Als er wel IgG maar geen IgM wordt aangetroffen is er een oude latente infectie waarvoor de persoon inmiddels immunitieit heeft ontwikkeld. Als beide antistoffen worden aangetroffen is er zeer waarschijnlijk een actieve infectie of herarctivering van het virus. Aanvullend onderzoek is om monsters van verschillende dagen vergelijken of er een sterke variatie is, wat ook kan duiden op een actief virus.

Bij testen op het virus zelf kan met een bloedmonster het virus worden opgekweekt of het dna van het virus worden opgespoord met PCR onderzoek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cytomegalovirus:
IgM 0,31
IgG >500