Zijn dit resultaten van beginnende leukemie of tbc?

Ik ben onlangs naar de dokter geweest voor een bloedname omdat ik mij steeds moe voel duizelig en licht in mijn hoofd ook zweet ik hard snachts. Ik heb ook onlangs een tbc test laten doen en leek positief omdat het een rood vlekje werd van 10 mm. Wat mij opgevallen is dat de resultaten;

Absolute formule;
eosinofielen = +277 (28-273)
Monocyten= +822 (247-757)

Formule;
Eosinofielen= 3.4 (0,4-5)
Monocyten= 10.1 (4.0-10.7)

Ferritine = -12 (15-150)
Glucose niet nuchter= -67 (70-140)

De dokter zegt alleen dat ik ijzer tekort heb. Ik wou vandaag bellen voor mijn uitleg maar is niet bereikbaar ik probeer morgen.Nu heb ik wat opgezocht en lijkt mij toch leukemie dat stilaan ontwikkeld niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
3.2K
Erna55
6 jaar geleden
Nee. Dit is geen leukemie of tbc. Je huisarts heeft een gedegen studie gedaan, en kan het weten.
Erna55
6 jaar geleden
Vertel ook eens waarom je met deze bloeduitslagen aan leukemie denkt....
Ritsuka
6 jaar geleden
Kans lijkt mij klein dat je deze ziektes hebt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom deze verhogingen? En tekorten? Wijst toch naar iets? Niet?
Erna55
6 jaar geleden
Vertel eens welke "tekorten" je dan hebt, los van een te laag Hb wat je hier niet laat zien.
Cryofiel
6 jaar geleden
Als je iets zou hebben, denk je dan niet dat je arts direct zou reageren? Zeker bij de ziektes die je noemt kan snel ingrijpen enorm veel uitmaken. Denk je echt dat je arts dan zou gaan niksen? @Flier, met "kan" kan niemand iets. Daarnaast schrijf je bij elke gezondheidsvraag hetzelfde riedeltje - da's niet bepaald overtuigend, vind je wel?
tinus1969
6 jaar geleden
@Laura20tje een echt verhoogd monocyten is 20 of 30 of 50, geen 11. Het enige opvallende aan je uitslagen is je lage ferritine, Is er meer getest dan dit? Vast wel, wat en wat waren de uitslagen? Verder, verleden week stelde je deze vraag:
http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/618175/ontstoken-lippiercing Hoge of licht verhoogde waardes van monocyten wizjen op een acute of recente infectie -zoals een ontstoken piercing.

Antwoorden (2)

Nee dit lijkt niet op een leukemie of tbc.
Hoewel je tbc uberhaupt niet kunt diagnostiseren met deze uitslagen.
Wat vooral opvalt is een laag ijzer.
Oftewel wat de huisarts zegt een ijzertekort.
Dan is vooral ook de Hb en MCV waarde interessant. Maar die staat er niet bij. Dus zo los zegt het ook niks.
De waarde van de eo's en mono's zijn gewoon goed. Maar ook dit zegt los niet zoveel. Voor een goede beoordeling heb je dan ook de waarde van de totale leukocyten en diff nodig.

Maar waarom geloof je je eigen huisarts niet?
Die heeft er tenslotte voor geleerd.
En wat die zegt klinkt met de weinige informatie die wij krijgen heel plausibel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Nee, geen leukemie met deze waarden. Je hebt er nog meer, de huisarts zal iha niet als eerste die ferritine aanvragen maar eerst Hb en MCV doen dus ik denk dat je een laag Hb en MCV hebt.
Normaalwaarden worden iha bepaald door bij gezonde mensen te meten waarbij een bandbreedte wordt genomen waar 95% van de mensen binnenvalt. Je kunt dus verwachten dat 1 op de 20 bepalingen 'afwijkt'. Het gaat daarom om het hele plaatje van klachten en labuitslagen en dan ook niet iedere uitslag apart. Daar heeft je huisarts voor geleerd.

Dan de mantoux: Het rode vlekje zegt niets, het gaat om de zwelling (de induratie) die er zit, aflezen 48-72 uur na het zetten van de mantoux. Bij induratie >=5 mm zou aanvullend bloedonderzoek moeten worden gedaan om te zien of dit echt met TBC te maken heeft. Die kans is zonder bekend tbc contact of hoog risico op blootstelling aan tbc patienten heel klein. Het gaat hier dan om een IGRA bloedtest zoals de Quantiferon of T SpotTb. De test maakt geen verschil tussen dragerschap en tbc als ziekte. Dragers van tbc merken daar niets van en hebben dus geen klachten. Induratie <5 mm betekent dat er niets is gevonden.

Ik denk dat bloedarmoede hier het meest voor de hand ligt als het Hb laag is, dit verklaart eigenlijk alle klachten. Dat betekent doorgaans een paar maanden ijzertabletten (ferrofumaraat bijvoorbeeld) slikken als behandeling als je vrouw bent en normaliter gezond. Bij mannen gaat het wat anders.

Ofwel, volg gewoon op wat de huisarts zegt. Bovenstaand verhaal is algemeen en niet per se van toepassing.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+