wanneer krijg je autisme ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Vanaf je geboorte.
ronron1212
7 jaar geleden
Je krijgt het niet je hebt het als je geboren bent.
Ritsuka
7 jaar geleden
de veranderingen in de hersenen gebeuren al in de baarmoeder
Cryofiel
7 jaar geleden
Vraag je naar het tijdstip of naar de oorzaak?

Antwoorden (2)

Autisme krijg je rond de derde maand van de zwangerschap.

Wanneer autisme wordt *ontdekt* varieert sterk. Soms al in het eerste levensjaar, meestal rond de peuterleeftijd, en een enkele keer - vooral bij hoogfunctionerend niet-klassiek autusme - pas lang na het bereiken van de volwassenheid.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zie nu dat ik het woord "wanneer" uit je vraag heb geïnterpreteerd als een vraag naar het moment. Ik besef ineens dat je met "wanneer" ook op de oorzaak zou kunnen doelen.

Als je inderdaad naar de oorzaak vroeg: die is niet goed bekend. Vast staat dat bij autisme de "bedrading" in de hersenen anders is. Die "bedrading" wordt rond de derde maand van de zwangerschap aangelegd - vandaar mijn bovenstaande tekst.

WAT dat anders aanleggen van de "bedrading" veroorzaakt is onbekend. Vast staat dat erfelijkheid een grote rol speelt. Maar of er een "trigger" is, of een "stoorzender", of iets anders dat we als veroorzaker kunnen aanwijzen, is vooralsnog niet bekend.
7 jaar geleden
Autisme is aangeboren, maar het wordt soms pas op later leeftijd ontdekt. Je kunt dus geen autisme krijgen (althans, niet na je geboorte).

Het is wel mogelijk dat je in je verdere leven neurologische stoornissen krijgt die zich op een enigszins vergelijkbare manier uitten (syndroom van Heller, syndroom van Rett). Dit is echter vrij zeldzaam.