Wordt je altijd ziek van besmet eten?

Ik at net een restje op van gisteren maar kreeg pas halverwege het eten ervan door dat het best koud was na de magnetron. Ben nu een beetje bang dat ik er vannacht ziek van word, heb daar namelijk niet zo'n zin in. Is het zo dat je altijd ziek wordt van eten waar bacteriën gifstoffen in hebben achtergelaten of waar nog bacteriën inzitten? Ik ben een 17 jarige jongen als dat iets uitmaakt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helpt dit je? http://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/ziekten-door-bedorven-voedsel/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wel wat ja, dank je!
Amadea
7 jaar geleden
Een koud restje eten van gisteren, dus het is koel bewaard? Dan kan dat helemaal nergens mee besmet zijn.
Mogelijk is jouw magnetron stuk?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook niet tijdens het afkoelen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Ook niet tijdens het afkoelen?
Amadea
7 jaar geleden
Niet als dat in een koele ruimte gebeurde. Alleen in temperaturen van twintig graden en hoger kan een restje eten mogelijk bederven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Het heeft bijna 3 uur in de pan en in een bakje gezeten voordat het de koelkast in ging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het is gewoon afwachten, het kan goed gaan, en het kan bedorven zijn, merk je vannacht wel. Maar vaak valt het mee
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben de eerste dertien uur veilig doorgekomen. Nu de volgende elf nog :)

Het beste antwoord

Nee, daar word je nooit altijd ziek van.
Ten eerste leven we samen met een wereld van bacteriën. Die zitten in de lucht, op alle oppervlakken, op onze huid, dalen neer op ons voedsel, overal.
Ten tweede zijn en maar een paar bacteriën die ons last bezorgen.
Ten derde heeft ons lichaam heel veel afweermiddelen. Anders waren we al lang uitgestorven.
Ten vierde hangt ook bij lastige bacteriën alles af van de hoeveelheid (dosering).

Voedsel laten afkoelen en de volgende dag eten gebeurt overal.
Kant en klare maaltijden uit de supermarkt zij ook afgekoeld.

Er bestaan geen bacteriën die voedsel koud kunnen houden in de magnetron.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje daar kan ik echt wat mee! Ik bedoelde ook niet dat het koud was door een bacterie maar gewoon omdat ik het te kort in de magnetron had gedaan om weer op te warmen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan voedsel resten wel 1 dag bewaren, maar liefst niet bij kamer temperatuur en zeker niet bij temperaturen boven 20 graden. Dus liefst in de koelkast. Het is verstandig goed op te warmen in magnetron of pan. Eventuele bacteriën en virussen worden dan onschadelijk gemaakt. Toegevoegd na 1 minuut:
Je wordt toch lang niet altijd ziek van besmet voedsel. Het hangt af van je weerstand en de soort en hoeveelheid bacteriën.