hoelang duurt een gemiddelde euthanasie procedure?

voor school moet ik een presentatie geven over euthanasie. Mijn vraag hiervoor is hoelang de gemiddelde euthanasie procedure duurt. Hiermee duidt ik op de tijdsspan van beslissing tot uitvoering.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
74.5K
SimonV
7 jaar geleden
De procedure van de goedkeuring door de SCEN-arts tot de euthanasie kan een paar dagen tot een week duren. http://www.netwerkpalliatievezorg.nl/Portals/64/nieuws/Nieuwsbrief/interview%20Kees%20Goedhart%20Fries%20Dagblad%20november%202013.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat lijkt me heel moeilijk te zeggen, omdat het enorm afhangt van de situatie. Soms is de situatie direct duidelijk en soms moet er nog uitgebreid dossierstudie worden gedaan voor duidelijk is wat de prognose is en of er eventueel nog (andere) behandelopties zijn. En bedenk dat ook niet iedereen die zo'n verzoek doet wil dat de euthanasie zo snel mogelijk wordt uitgevoerd; er zijn ook mensen die langzaam maar zeker achteruit gaan of een bepaalde prognose hebben waarbij ze nu nog geen euthanasie willen, maar die wél de procedure in gang zetten om alles rond te hebben zodat ze vanaf dat moment kunnen aangeven wanneer ze het willen laten uitvoeren. Dan kan de procedure misschien in vrij korte tijd rond zijn, maar duurt het daarna nog weken tot soms maanden tot de euthanasie wordt uitgevoerd. En er zijn ook mensen bij wie het uiteindelijk niet doorgaat, bijvoorbeeld omdat er toch andere behandelopties worden gevonden, omdat ze van gedachten veranderen (het natuurlijke sterven gaat sneller dan verwacht of de achteruitgang gaat juist langzamer, etc.) of omdat ze overlijden tijdens de procedure.
Antoni
7 jaar geleden
@Lies12, ook wanneer de situaties erg verschillend zijn, is er een gemiddelde te berekenen!

Antwoorden (2)

"De procedure van het verzoek, via de SCEN-arts, tot de euthanasie kan een paar dagen tot een week duren. Via een infuus wordt dan een middel toegediend, waardoor de patiënt het bewustzijn verliest, in combinatie met een spierverslapper. Dan is het vaak binnen korte tijd afgelopen doordat het hart stopt met pompen. In plaats van de middelen via een infuus toe te dienen, kan ook een cocktail van de medicatie worden ingenomen.”
,,Voordat de medicatie wordt gegeven, moet de arts altijd nog vragen: ,,Dit wilt u echt?”
,,De toetsingscommissie bekijkt achteraf de euthanasieprocedure en hoort binnen zes weken te beslissen of de arts zorgvuldig heeft gehandeld.” Hoe werkt het bij palliatieve sedatie?" (zie bron)

En dan nog kan een van de betrokken artsen de zaak traineren. In een ziekenhuis waar je als patiënt afhankelijk bent van meerdere artsen (wie heeft er dienst?) , is het zaak niet de arts te treffen, die bij nader inzien toch niet achter dit deel van zijn beroepskeuze ‘mensen genezen’ te staan en op het laatste moment af kan haken.

[Dit gebeurt inderdaad en voor zowel de patiënt als de familie is dit zeer ingrijpend om op het moment suprême hierachter te komen.]
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met dank aan @SimonV voor de link.
Dit kan van een maand tot zelfs een paar jaar duren. Bij mensen met bijvoorbeeld dementie moet eerst namelijk worden vastgesteld of ze nog wel deze keuzes kunnen maken. Vooral het vooronderzoek duurt het langst. Als het eenmaal besloten is duurt het maar kort voordat de euthanasie plaatsvindt. Er is ook een Nederlandse docu gemaakt over een vrouw die euthanasie pleegt. Ik weet niet hoe die heet maar misschien is het interessant om die te kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
betreft het een docu waarin de vrouw euthanasie pleegde of liet zij euthanasie plegen