Hoelang duurt het als een paard aan hoefkatrol klasse 2 lijdt tot klasse 4?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
7.2K

Antwoorden (1)

Hoefkatrolontsteking (HKO), ook wel podotrochleose genoemd, is een probleem dat zich bevindt in de hoefkatrol. Alleen Hoefkatrol noemen is onjuist, elk paard heeft een hoefkatrol. Het is het mechanisme waarbij de diepe buigpees langs het straalbeen loopt. Het gaat om de ontsteking in dat gebied.
HKO-0 komt bijna nooit voor. Bij HKO-1 zijn lichte, op röntgenfoto’s nauwelijks
zichtbare, beschadigingen waar het paard geen last van heeft, men moet wel attent blijven en regelmatig door de veearts laten controleren.
HKO-2 zijn beschadigingen waar het paard in normale omstandigheden geen last van heeft, maar die eventueel een verhoogd risico lopen. Bij oplettendheid van de eigenaar/ruiter hoeft hoefkatrolontsteking klasse 2 niet per se te leiden tot klasse 4. Men moet het paard rust gunnen zodat het organisme de kans krijgt de ontsteking te herstellen.
Men dient het paard niet te veel op de voorhand te rijden, niet op het bit laten leunen, rijden op een harde bodem vermijden. Let op of het paard bij het rijden op de volte het binnenbeen een beetje spaart. Blijf letten op de gangen van het paard, of het korter gaat lopen, niet stelselmatig links of rechts. Bij de kleinste twijfel dient de veearts de hoef, de kogel, pees en voorknie te controleren.
Het paard is alleen nog geschikt voor lichte recreatie als de diagnose HKO-3 is en kreupelheid is geconstateerd.
Het paard moet op weiderust zolang het niet rad loopt. Daarna kan er langzaam wat meer worden gevraagd van het dier. Eerst ruim een kwartier rustig stappen, na ieder kort ritje een kwartier afstappen. Het paard niet op de voorhand maar op de achterhand laten lopen.
Bij een HKO-paard dat kreupel is geweest dient men zich te houden aan de langzame opbouw, een paar dagen op hetzelfde niveau blijven, een stapje terug doen als het dier aangeeft pijn te hebben. Brengt men dit geduld niet op dan is meestal HKO-4 binnen het half jaar bereikt. Het dier is dan zelfs niet meer geschikt voor recreatie.

Nogmaals, hoefkatrolonsteking-2 hoeft niet per se te leiden tot klasse-4, maar schenkt men na de diagnose klasse-2 geen aandacht aan afwijkende bewegingen of aan de signalen dat het paard pijn heeft, wacht men tot het kreupel gaat lopen, houdt men zich niet aan de gouden regel van regelmaat, dan is men te laat. Soms al binnen een paar weken kan HKO-4 bereikt zijn en is het paard alleen nog maar geschikt voor weidegang in combinatie met toediening van ontstekingsremmers.