Wat is een conversie en zijn er medicijnen die hierbij kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Antwoorden (1)

Een conversiestoornis is een psychiatrische aandoening waarbij er neurologische symptomen zijn, zonder dat daar een medische oorzaak voor is. Het gaat dan om klachten als uitvalsverschijnselen, verlammingen, pseudo-epileptische aanvallen of andere vormen van regelmatig bewustzijnsverlies, spasmen, krachtsverlies, maar ook blindheid, doofheid, of het onvermogen om te spreken.

Voor deze klachten is alleen geen fysieke oorzaak. De klachten zijn wel echt aanwezig, er is dus geen sprake van "doen alsof", of ingebeelde klachten. Iemand met een conversieverlamming is écht verlamd, alleen ligt de oorzaak niet in de zenuwen of in de spieren, maar in het hoofd. Dat kan zijn door extreme of langdurige stress, door een trauma in het verleden, doordat iemand altijd over zich heen heeft laten lopen en nooit ruimte heeft gehad voor zichzelf of zijn eigen gevoelens, of nog weer heel andere oorzaken. Het is in feite een signaal van het lichaam dat de geest het moeilijk heeft, waardoor bepaalde signalen niet of niet goed kunnen doorkomen. Een soort kortsluiting in het contact tussen hoofd en lichaam, maar dan niet in neurologische zin.

De behandeling bestaat uit therapie, vaak een combinatie van psychologische en lichamelijke behandeling. Typerend voor conversie is verder dat de klachten vaak plotseling komen, maar ook heel plotseling weer vanzelf over kunnen gaan. Voor patiënten die langdurige conversieverschijnselen hebben, zijn er gespecialiseerde centra waar mensen behandeld worden door een team van allerlei behandelaars (zoals psycholoog, fysiotherapeut, ergotherapeut, creatief therapeut, ontspanningstherapeut en psychiater). Soms kan medicatie ook helpen, vooral als iemand naast de conversie ook andere klachten heeft zoals een depressie of angsten. En als de conversieklachten bestaan uit spiersamentrekkingen, worden soms spierontspanners gegeven. Maar medicatie is niet de eerste keus, omdat er geen specifieke medicatie bestaat tegen conversie. Het is een soort conflict tussen lichaam en geest, en medicatie kan dat conflict niet oplossen. Hooguit kan het ondersteunend werken terwijl de patiënt met goede begeleiding en therapie zelf probeert om weer grip te krijgen op zijn eigen lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van welke aspecten van het antwoord zou je graag een bron willen hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar daar is dus heel weinig over bekend. Wel over psychotherapeutische behandeling, van gedragstherapie tot hypnose, maar niet over medicatie. Er bestaat geen medicatie voor conversie, en ik heb de literatuur wat voor je gescand, maar vaak wordt zelfs aangegeven dat bij conversiepatiënten medicatie niet gepast en dus niet zinvol is. Tenzij er natuurlijk sprake is van een andere psychiatrische stoornis, en ook wordt nog wel eens aangegeven dat wanneer een angstige preoccupatie met de ziekteverschijnselen op de voorgrond staat, medicatie te overwegen valt. Maar verder gaat het dus om case-reports, om medicatie die bij individuele patiënten vanwege bepaalde symptomen gebruikt wordt. Zo vond ik dit artikel (http://www.prd-journal.com/article/S1353-8020(05)00218-X/abstract) waar verschillende interventies bij PMD (psychogenic movement disorder, ook een vorm van conversie) onderzocht zijn, en hoewel ik niet het gehele artikel kan linken, staat in de samenvatting aangegeven dat soms aanvullende psychiatrische medicatie zinvol kan zijn. Maar er zijn dus geen richtlijnen voor, er is heel weinig onderzoek naar gedaan, en wat erover gepubliceerd is zijn puur gevalsbeschrijvingen. Ik vond dit artikel nog wel interessant in dat kader (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2416752/) wat een beetje een overzicht geeft van de conversiestoornis inclusief de behandeling, en ook daar staat weer in dat er geen richtlijnen zijn en dat alleen uit gevalsbeschrijvingen bekend is dat soms bepaalde antipsychotische of antidepressieve medicatie een rol kan spelen in de behandeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder heb ik nog een bestand voor je gevonden waar uitgebreid wordt ingegaan op de diverse behandelmogelijkheden en -protocollen van somatoforme stoornissen (inclusief conversie). Ook daar staat trouwens weer in dat er voor conversie geen medicatie beschikbaar is, maar dat het wel belangrijk is om eventuele bijkomende psychiatrische stoornissen goed te behandelen, eventueel ook met medicatie: http://www.psychiatrieweb.mywebhome.nl/files/docs/020719_zp_somatforme_stoornissen.pdf De behandeling vindt vaak plaats binnen de GGZ, en soms ook vanuit een revalidatiesetting. Dat geldt vooral bij langdurige of bij complexe problemen natuurlijk. Omdat het vanzelf weer verdwijnen van de symptomen ook een kenmerk kan zijn van conversie, is soms behandeling helemaal niet nodig, of is een kortdurende behandeling al heel effectief. Zoals ik al zei zijn er een paar centra die echt gespecialiseerd zijn in deze problematiek. De bekendste zijn Yulius (voorheen COLK de Grote Rivieren) en Altrecht psychosomatiek. Kijk hier: http://www.yulius.nl/specialismencarrousel/onverklaarde-lichamelijke-klachten.html en hier: http://www.altrecht.nl/ggz/52973/Altrecht_Psychosomatiek_Eikenboom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan. Hopelijk helpt de informatie je weer een stapje verder.