Ik lees net in de krant dat diabetes 4 tot 6 keer zoveel voorkomt onder moslims dan niet moslims, hoe komt dat?

Wat is daar de oorzaak precies van? Bedankt. Zie link:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/28250698/__Moslimdiabeten_slaan_ramadanadvies_in_de_wind__.html

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Info:
http://www.stampmedia.be/2009/01/allochtonen-gevoeliger-aan-suikerziekte/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overigens komt suikerziekte ook onder Joden veel vaker voor dan bij de rest van de bevolking, zie bv. http://www.jewishencyclopedia.com/articles/5161-diabetes-mellitus
Amadea
6 jaar geleden
Mogelijk is de mediterrane keuken er debet aan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadea
Die conclusie kunnen we heel snel uitsluiten. In Griekenland, Frankrijk en Italië komt relatief heel weinig suikerziekte voor.
In Turkije en de voormalige USSR is de incidentie heel hoog. Kortom, het mediterrane dieet is het probleem niet.
tinus1969
6 jaar geleden
@Turfgraver, @JVerschuur; een verklaring 'stofwisseling is aangepast aan omgeving', verklaart eigenlijk net nix. Hoe dan? wat voor specifieke genetische verschillen zijn er dan, en welke omgevingsfactoren doen er dan toe?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plausibel klinkende verklaringen zijn een probleem op zich.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog een ding. Mensen met diabetes of een ziekte waarbij het gevaarlijk is om te vasten, hoeven niet te vasten. Ze zijn gevrijwaard, maar jammer genoeg zijn ze bijna allemaal te koppig en doen ze het toch. Mijn schoonmoeder is precies hetzelfde. Heeft altijd last ondanks dat gaat ze vasten. Ik denk persoonlijk dat ze de aandacht die ze daardoor krijgen leuk vinden.
Een gedeelte zegt, goh niet doen. Denk toch aan jezelf. Je hoeft toch niet. Bla bla.
En de zonen zeggen hetzelfde, maar zijn tegelijkertijd heel trots dat hun moeder het ondanks haar ziekte toch voor elkaar krijgt en zich kranig houd. Je ziet het aan hun blik en manier van praten.
En deze aandacht vinden voornamelijk de vrouwelijke moeders geweldig.
Maar hé, zeg het niet in hun gezicht want dan heb je de poppen aan het dansen.
tinus1969
6 jaar geleden
@conqie, een onduidelijke link+ advies, omdat het geen onderscheid maakt tussen diabetes type 1 en type 2. Voor type 1 is regelmatig eten en regelmatig insuline spuiten van groot belang; type 2 diabeten (behalve als ze inmiddels ook insuline spuiten) lopen niet/nauwelijks een risico op een hypo en er zijn juist serieuze artsen/wetenschappers die zeggen dat onder bepaalde omstandigheden/voorwaarden vasten juist goed kan zijn bij type 2 diabetes.

Antwoorden (2)

In het artikel staat "Suikerziekte komt onder allochtonen veel vaker voor dan onder Nederlanders, bij Turken en Marokkanen bijvoorbeeld vier tot zes keer zo veel." Er staat dus, voor de duidelijkheid, niet "moslims". Het diabetesfonds geeft overigens lagere cijfers: "Bij mensen van Turkse, Marokkaanse en Surinaamse afkomst komt diabetes twee tot drie keer vaker voor dan bij autochtone Nederlanders".

Behalve eerstegeneratieallochtonen hebben ook ouderen, lager opgeleiden, mensen met een lager welvaartsniveau en mensen met overgewicht vaker diabetes. Deze cijfers zeggen echter niets over oorzaak en gevolg in de samenhang. Waarom sommige groepen niet-westerse allochtonen vaker aan suikerziekte lijden, is niet exact aan te geven. Waarschijnlijk spelen meerdere factoren een rol.

Een verband tussen genen en het ontwikkelen van suikerziekte wordt bijvoorbeeld niet uitgesloten, maar het onderzoek ernaar staat nog in de kinderschoenen. Ook de plotselinge overgang van een niet-geïndustrialiseerde samenleving naar een westers geïndustrialiseerd land wordt door onderzoekers vaak genoemd als mogelijke oorzaak. Net als leefstijlfactoren, waaronder voeding en beweging, die van invloed zijn. Zo kampen Turken, Marokkanen en Antillianen vaker met overgewicht dan autochtonen. Tenslotte schijnt er ook een verband te bestaan tussen het ervaren van discriminatiestress en de ontwikkeling van ziektes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja, verkeerde krant dus. Slecht geschreven artikel ook: "Volgens cijfers van de Nederlandse Diabetes Federatie nemen 70.000 moslims met suikerziekte in ons land toch deel met de ramadan." Deelnemen met de ramadan (ipv aan de Ramadan), en volkomen onnodig "cijfers van". Lapt spelling- en taalregels aan de laars alsof het medische adviezen aan een vastende diabeet zijn.
Type 2 diabetes ontstaat door een combinatie van 'verkeerde genen' en 'verkeerd eten'. Wat precies 'verkeerd eten' is, is controversieel, maar de kern lijkt te bestaan uit 'te veel eten' en/of 'te veel koolhydraten' eten.
Met betrekking tot de 'verkeerde genen' is het eigenlijk zo, dat Turken en Marokkanen normaal zijn; het is niet zo dat zij gevoeliger zijn, west-Europeanen zijn ongevoeliger voor diabetes type 2. Polynesiërs zijn nog gevoeliger; daar is de prevalentie zo'n 30%.

Er is geen goede verklaring voor, maar een theorie is, dat wij in West-Europa al enigszins gewend zijn geraakt aan een dieet dat relatief rijk is aan koolhydraten (veel aardappels!) terwijl de rest van de wereld veel meer vet eet.
tinus1969
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
@JVerschuur, het ligt voor de hand om te denken dat er een genetische verklaring is, dus dat West-Europeanen in de 17-19e eeuw aangepast zijn geraakt aan een dieet met relatief veel koolhydraten, zoals aardappels.