worden je longen weer schoon als je gerookt hebt? ik ben dit jaar 10 jaar gestopt na 15 jaar stevig gerookt te hebben. ben benieuwd of mijn long

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op school heb ik geleerd dag als je 5 jaar hebt gerookt dat het ook 5 jaar duurt voor ze weer schoon zijn, bij 10 duurt het 10 jaar etc.
Volgens die beredenatie moet je nog 5 jaar. Maar ik weet niet of dit klopt vandaar dat het een reactie is i.p.v. andwoord.
Ritsuka
6 jaar geleden
in elk geval heel goed dat je al 10 jaar gestopt bent. Je gezondheid is er zeker op vooruit gegaan denk ik.
Z512099
6 jaar geleden
Als je echt zwaar gerookt hebt 15 jaar lang, is de kans groot dat de longblaasjes geraakt zijn, dat de "rek" er een beetje uit is, die schade ( maar dat moet op RX foto bevestigd worden, dat kunnen wij van hieruit niet zien) is dan wel onomkeerbaar, maar als je al 1O jaar clean bent is dat een zeer goede zaak en is de kans op longkanker, hartziekten enzv. toch erg gedaald.

Antwoorden (1)

Het hangt ervan af wat je met schoon bedoelt.

Schoon
De nicotine en koolmonoxide zijn binnen enkele dagen niet meer aantoonbaar, maar andere bestanddelen, zoals teer, ‘blijven plakken’.
Zodra je gestopt bent met roken beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere rookoverblijfselen. In veel gevallen zullen de longen na 3 maanden weer in staat zijn zich zelf schoon te houden. De longfunctie kan wel tot 30% verbeteren. De al toegebrachte schade aan longblaasjes door ontstekingen en littekenweefsel is blijvend.
Na het stoppen met roken zullen ook de gezondheidsrisico´s voor de lange termijn verminderen. Dit is een geleidelijk proces en verloopt in de eerste jaren veel sneller dan later. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe lang en hoe veel je gerookt hebt.
Na één jaar is de kans op een hartkwaal ongeveer gehalveerd.
Na 10 tot 15 jaar is de kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten ongeveer gelijk aan dat van een nooit-roker.

Verhoogd risico op longkanker
Dat hangt af van hoe lang en hoe veel je gerookt hebt. Je kunt je voorstellen dat als je veertig jaar lang dertig sigaretten per dag hebt gerookt, het verhoogde risico op longkanker nog heel wat jaren doorgaat. Maar als je nu stopt, neemt het in elk geval niet verder toe. Als je maar vijf jaar tien sigaretten per dag gerookt hebt en dan stopt, is je risico vrijwel meteen gelijk aan dat van een nooit-roker.
Na 10 jaar is de kans op longkanker met meer dan de helft gedaald.

Rokerslong
Hiervoor gebruiken we de zogenoemde Fletchercurve. Deze geeft weer dat de longen veel minder snel achteruitgaan wanneer je stopt met roken, dan wanneer je doorrookt.
SimonV