Lichte eetstoornis oplopen in 6 dagen, kan dat?

Eerst nam ik altijd 9 boterhammen mee naar het werk, sindskort nog maar 3 en deze krijg ik ook met moeite op, totaal geen zin in.. Ook het avond eten waarbij ik altijd mijn bordje leeg at heb ik nu vee moeite mee om het op te eten.

Ik ben al van plan om langs de dokter te gaan, dit kan nog een weekje duren.. Vandaar mijn vraag of iemand hier al ervaring mee heeft, en hij/zij weet wat het precies kan zijn.

Voor de mensen die denken dat despresief zijn het antwoord is; ik ben niet despresief of zenuwachtig.

Bedankt voor uw hulp!

Toegevoegd na 3 dagen:
Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden, wist niet dat er op het internet zo goed mee gedacht werd.

Na aanleiding van 3 heftige bloedneuzen en diverse keren dat ik geen zin had in eten heb ik besloten morgen naar de dokter te gaan.

Vandaag al de hele dag flinke koppijn wat uiteraard ook niet fijn is..

Ik laat jullie weten wat de dokter gaat zeggen, ik denk zelf aan een bloedonderzoek..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Het kan best een geestelijke of lichamelijke dip zijn. Misschien een virusje onder de leden, of een psychisch dipje. Aan een eetstoornis ligt vaak een wens ten grondslag om slank te zijn, of om controle te hebben.
Ritsuka
7 jaar geleden
goed idee om naar de dokter te gaan, om een lichamelijke oorzaak uit te sluiten.
Ritsuka
7 jaar geleden
probeer in de tussentijd eventueel wat meer smoothies, soep, drinkontbijt, melk etc te nemen. Dat krijg je over het algemeen makkelijker weg en dan krijg je wat meer energie en voedingsstoffen binnen.
Erna55
6 jaar geleden
Er kunnen veel redenen zijn waardoor je verminderde eetlust hebt.
Wat maakt dat je zelf al meteen aan een eetstoornis denkt ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden, wist niet dat er op het internet zo goed mee gedacht werd. Na aanleiding van 3 heftige bloedneuzen en diverse keren dat ik geen zin had in eten heb ik besloten morgen naar de dokter te gaan. Vandaag al de hele dag flinke koppijn wat uiteraard ook niet fijn is.. Ik laat jullie weten wat de dokter gaat zeggen, ik denk zelf aan een bloedonderzoek..
Cryofiel
6 jaar geleden
Bloedonderzoek is prima. Wacht vooral de uitslag daarvan af. Ga niet meteen zink, magnesium of een ander mode-mineraal slikken, ook al wordt dat nog zo vaak geadviseerd op Internet. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort is namelijk schadelijk voor de gezondheid. Op internet lees je dan "ik voel me er prima bij", maar dat komt doordat die schade vaak pas na 15 jaar tot uiting komt... en dan is het te laat.

Antwoorden (1)

Binnen een week een eetstoornis ontwikkelen kan in theorie wel, maar in de praktijk is een week minder eetlust niets om je zorgen over te maken als je verder een goede gezondheid hebt.

Een eetstoornis is een psychische stoornis die wordt gekenmerkt door een langdurig verstoord eetgedrag met gevolgen voor de gezondheid. Het verstoorde eetgedrag heeft meestal te maken met achterliggende, psychische factoren. Je beschrijft echter niets over de psychische kant, je geeft alleen aan dat je minder eetlust hebt.

Minder eetlust kan zowel op het lichamelijke vlak liggen, als op het psychologische vlak. Lichamelijk gezien kunnen er allerlei oorzaken zijn waardoor je eetlust op een laag pitje staat. De meesten hebben te maken met het spijsverteringsproces en alle organen die daar mee te maken hebben. Het is heel normaal om een enigszins wisselende eetlust te hebben.

Wat je beschrijft is dat je minder eetlust hebt, maar dat deze niet geheel weg is. Als je langdurig te weinig eet, dan verzwakt dit uiteindelijk je lichaam. Uit je vraag kan ik niet opmaken of je alleen minder eet dan eerder of dat je nu echt te weinig eet. Het kan heel goed dat je nu minder nodig hebt, na een periode van groei of stress.

Het lijkt me verstandig om naar de huisarts te gaan om in eerste instantie vast te stellen of je nog genoeg eet. Als dat niet zo is, dan vormt je eetlust een beperking. Samen met de arts kun je bekijken of er een lichamelijke of geestelijke oorzaak is, en overleggen of hiervoor eventueel behandeling nodig is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Prima antwoord weer!