Verhoogt koolhdraten de cholestrol gehalte?

Bijv koolhydraten die uit witte rijst komen is dat slecht voor de cholestrol? Of andere koolhydraten zoals snelle en langzame?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Erna55
7 jaar geleden
Welke reden heb je om bezorgd te zijn over je cholesterol-waarden ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Me ldl cholestrol is te hoog
Erna55
7 jaar geleden
En wat heeft je arts je aangeraden ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Artsen raden meestal niks aan, die wachten totdat er pillen nodig zijn.
TurfGraver
7 jaar geleden
Meestal verwijst arts dan door naar diëtist. Die kijk dan eerst naar wat je nu eet.
TurfGraver
7 jaar geleden
Hier wat leesvoer:
http://www.cholesterolvoorlichting.nl/cholesterol-verlagen/de-juiste-voeding
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als diëtisten wisten waar ze het over hadden en patiënten zouden adviezen opvolgen, dan zou hoog (slecht) cholesterol niet bestaan.
Jammer genoeg is beiden meestal niet het geval.
TurfGraver
7 jaar geleden
Tja, als.....

Antwoorden (3)

Het gaat vooral om een overmaat aan koolhydraten.
Snelle koolhydraten geven een piek in het bloedsuiker en dus ineens veel werkt voor de lever.

Wiite rijst in een maaltijd met o.a. vet vlees geldt niet meer als een snelle koolhydraat. Het gaat namelijk om de glycemische index van de maaltijd.

Veel leesvoer in de link.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tuurlijk niet, veel vet eten verhoogt de slechte cholesterol ook niet, genoeg eiwit eten dat verlaagt wel de cholesterol gehaalte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Vetten zijn ook koolhydraten... Bepaalde vetten verhogen wel degelijk het cholesterol. Maak je je ongerust en wil je een goed advies, ga dan eens naar een diëtist. Die is op de hoogte van de beste recente inzichten in wat voeding doet met je lichaam.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik studeer voor voedingsdeskundige, en vetten zijn nooit kolhydraten.En voor een lage cholesterol gehaalte in jou bloed moet je de adh eiwit eten!
Erna55
7 jaar geleden
@ Dawidglobe :
Adh eiwit eten verlaagt je cholesterol ?
Welke opleiding voor voedingsdeskundige doe je ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hbo Hanze Groningen
tinus1969
7 jaar geleden
@Dawidglobe, bron?
Erna55
7 jaar geleden
In welk lesboek staat dat adh- eiwit eten het cholesterol verlaagt ?
tinus1969
7 jaar geleden
Overigens is het idee dat meer eiwit eten cholesterolverlagend werkt theoretisch niet helemaal onzinnig.
Cryofiel
7 jaar geleden
@Dawidglobe en/of @tinus1969, werken die eiwitten zelf/direct? Zo ja, via welk mechanisme? Of werken ze indirect in die zin dat ze zelf niets doen maar dat se zorgen dat je snel verzadigd raakt waardoor je geen spullen meer eet die je cholesterol wél verhogen?
Cryofiel
7 jaar geleden
PS.
Over mijn eerste reactie:
Ik denk dat het misverstand is ontstaan doordat het hier gaat over het begrip 'koolhydraten' in de voedingsleer, terwijl ik uitging van het begrip 'koolhydraten' in chemische zin. Dat laatste omvat alle koolwaterstoffen (dat is de letterlijke vertaling van het woord 'koolhydraten'). Chemisch gezien zijn vetten, oliën, alcoholen en zelfs aardgas allemaal koolwaterstoffen. Excuses voor de verwarring die ik heb veroorzaakt. Fijn trouwens dat er een voedingsdeskundige op Goeie Vraag aanwezig is. Zo krijgt de vraagsteller een antwoord dat is gebaseerd op echte kennis van zaken. Als ik vragen mag - wat is het verschil tussen een diëtist en een voedingskundige? Beide weten echt waar ze het over hebben, maar wanneer ben je een diëtist en wanneer een voedingskundige?
Waarschijnlijk wel.

Koolhydraten worden opgeslagen in de lever; de lever maakt van overtollige koolhydraten allerlei andere stoffen, waaronder ook cholesterol.
tinus1969
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Maakt het nog uit of het om "snelle" of "langzame" koolhydraten gaat?
tinus1969
7 jaar geleden
@Cryofiel, dat is -wetenschappelijk gezien- niet 100% duidelijk. Snelle koolhydraten lijken vooral indirect slechter, omdat ze geen gevoel van verzadiging geven en dus zorgen voor (nog meer) overeten.
Fructose lijkt slechter dan glucose omdat fructose in eerste instantie volledig door de lever wordt opgeslagen.