Waar zitten stamcellen in je lichaam?

Ik overweeg om stamceldonor te worden, ik zag het gisteren op het nieuws dat ze op zoek zijn naar nieuwe donoren vanwege een ernstig tekort hieraan. Waar halen ze uit je lichaam dan stamcellen en hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.7K
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.europdonor.nl/donor/de-stamceldonatie/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In 90% van de gevallen worden stamcellen tegenwoordig gedoneerd via het bloed. Om stamcellen via bloed te geven gebruik je gedurende 5 dagen voorafgaand aan de donatie een lichaamseigen groeifactor die wat botpijn, spierpijn en een griepachtig gevoel kan geven. Hier heb je na enkele dagen meestal geen last meer van. De risico's voor jou als stamceldonor zijn zeer laag. Een vriend van mij heeft onlangs een levensreddende stamceldonatie gekregen. Gelukkig is er voor hem een matchende donor gevonden. Ik heb mezelf ook aangemeld. Om aan te melden hoef je slechts een wattenstaafje met wangslijmvlies in te leveren. Pas als je opgeroepen wordt (en dat kan jaren duren) hoef je naar het ziekenhuis voor een donatie; dan kun je eventueel alsnog ervan afzien als je wilt. Bronnen:
- https://www.matchis.nl/word-stamceldonor/veelgestelde-vragen/hoe-worden-mijn-stamcellen-afgenomen-brengt-dit-risicos-met-zich-mee
- https://www.matchis.nl/word-stamceldonor/veelgestelde-vragen/hoe-word-ik-stamceldonor

Het beste antwoord

Bloedvormende stamcellen bevinden zich normaal gesproken alleen in het beenmerg in de botten. Bloedstamcellen kunnen op twee manieren worden afgenomen: uit het beenmerg of uit het bloed.

Een beenmergdonatie vindt plaats onder algehele narcose. De arts haalt dan met een dikke naald wat beenmerg uit het bekken. Bij een PBSC-donatie (Perifere Bloed Stam Cel) worden met geavanceerde apparatuur stamcellen uit het bloed gehaald. Om te zorgen dat zich voldoende stamcellen in het bloed bevinden, krijgt de donor van tevoren een zogeheten groeifactor toegediend. Beide procedures zijn in principe veilig en de meeste donoren ervaren de belasting als aanvaardbaar. Welke procedure gekozen wordt, hangt meestal af van de behandelend arts.

Bij gebrek aan ruimte, uitgebreide info staat hier:
https://www.europdonor.nl/stamcellen/stamcellen-geven/
SimonV
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In 90% van de gevallen worden stamcellen tegenwoordig gedoneerd via het bloed. Om stamcellen via bloed te geven gebruik je gedurende 5 dagen voorafgaand aan de donatie een lichaamseigen groeifactor die wat botpijn, spierpijn en een griepachtig gevoel kan geven. Hier heb je na enkele dagen meestal geen last meer van. De risico's voor jou als stamceldonor zijn zeer laag. Voor beide methodes word je een dag opgenomen in het ziekenhuis. Afname gebeurt alleen in het LUMC in Leiden of het Radboudumc in Nijmegen. Welke procedure gekozen wordt, hangt af van de behandelend arts.