Het komt regelmatig voor dat er witte vlekjes, stippen of streepjes op de nagels zitten. Dit is niet iets om ongerust over te zijn, het wijst niet op een tekort aan kalk, zink, vitaminen of iets anders. Vaak wordt het simpelweg veroorzaakt door stoten van de vingertop ergens tegenaan. De witte vlekken schuiven vanzelf op naar het uiteinde van de nagel en zijn dan weer verdwenen. Sommige mensen hebben een enkele keer zo'n wit vlekje op een nagel en anderen hebben het vaak en ook op meerdere nagels tegelijk. De medische naam voor witte verkleuringen van de nagel is leukonychia (en
dat betekent niets anders dan een witte nagel).
Vaak lees je op internet dat witte vlekjes op de nagel komen door een tekort aan kalk of zink, maar dat klopt niet. Er is onderzoek gedaan naar mensen met witte vlekjes op de nagels en die hadden geen tekort aan kalk of zink. Wel hadden ze vaak beroepen, hobby's of bezigheden waarbij hun nagels voortdurend beschadigd werden.
Bron: dr. Jan R. Mekkes. Dermatoloog AMC Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Klopt.

Andere antwoorden (1)

Dit duidt vaak op een zinktekort, maar het kan evengoed een allergische reactie zijn op een nagellakremover, -verharder of het polijsten van nagels.
Doe je nooit iets met jouw nagels, dan is het dus meer een indicatie dat je een tekort aan het mineraal zink hebt, althans als je het op meerdere nagels hebt.
Heb je het maar op één nagel kan het ook zijn dat je die een keer gestoten hebt.

Toegevoegd na 27 minuten:
Zink wordt helaas niet in het lichaam opgeslagen en ben je afhankelijk van het voedsel dat je binnenkrijgt of hier voldoende zink inzit. Zink zit vooral in onbewerkte producten zoals zilvervliesrijst, boekweit, peulvruchten enz. maar ook in eidooiers, vis ( vooral sardines), rood ( orgaan)vlees en in mindere mate gevogelte en groenten zit zink.

Door goed te kauwen heb je meer kans dat het ook goed wordt opgenomen in het lichaam. kauw je je eten namelijk ook niet goed, dan heb je kans dat het zink weer net zo hard wordt uitgescheiden bij je volgende toiletbezoek en ontstaat een tekort.
De huisarts kan jouw witte bloedlichaampjes onderzoeken om aan te tonen dat je daadwerkelijk een tekort aan zink hebt en je kunt het dan ook aanvullen met een supplement waar zink inzit .

Het kan echter ook zijn dat je een tekort aan sicilium hebt. Dit is ook een belangrijke voedingsstof voor je lichaam. Het is belangrijk voor de opbouw van de celwanden en dus met name voor de bindweefselstructuur ( collageen en elastine)en komt veel voor in weefsels die een zekere taaiheid/hardheid moeten hebben zoals botten, kraakbeen, pezen, vaatwanden enz. maar dus ook nagels, huid en haren. Ook een tekort hieraan is middels bloedonderzoek aan toonbaar en eveneens met een suppelement aan te vullen.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed stukje over zink,
maakt meteen duidelijk waarom onderzoek moeilijk is op dit gebied.
Tegen de tijd dat er getest wordt is er vaak wel weer zink meetbaar binnen de normaal grenzen. Dat maakt het meteen ook lastig om te bewijzen dat zink wel de oorzaak is.