Beste mensen ik. En me vriend hebben geen hiv is bewezen maar we hebben het zelfde injectie naald gebruikt hebben we nu hiv ??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zolang jullie een injectienaald gebruikt hebben die nieuw was, dus nog niet eerder gebruikt, kan je elkaar toch niet besmetten.

Het antwoord is nee.

Toegevoegd na 2 uur:
Al lijkt het mij overbodig toch een aanvulling: Je kan elkaar niet met HIV besmetten, als bewezen is dat je dit niet hebt. mits je een nieuwe injectienaald gebruikt hebt.

Toegevoegd na 2 uur:
Andere besmetting kunnen wel plaatsvinden, maar daar gaat de vraag niet over en zijn derhalve overbodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die uitspraak is gevaarlijk: Persoon A heeft HIV en Persoon B niet. Ze willen beide gaan spuiten en besluiten op jouw advies maar 1 nieuwe naald te kopen want: "Zolang jullie een injectienaald gebruikt hebben die nieuw was, dus nog niet eerder gebruikt, kan je elkaar toch niet besmetten." Zou het niet zo zijn dat ze nooit besmet kunnen raken met "HIV" omdat ze beiden geen HIV hebben?! Behalve als de naald die ze hebben van te voren al besmet was met HIV. (je lijkt enkel dat deeltje als antwoord te geven, wat een onjuiste en gevaarlijke stelling geeft) Naast HIV kunnen ze elkaar met allerhande andere ziektes besmetten. Dat het een nieuw naald betreft doet daar niets aan af. Bijzonder dat dit plussen krijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jodokus52, dat klopt bij gebruik van een nieuwe naald kun je geen hiv krijgen als je samen geen hiv hebt. Wel een ontsteking omdat de naald niet meer steriel is, maar dat is de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een onzin @tomaat! Feit: ze hebben geen van beiden HIV (bewezen).
Gebruiken ze een NIEUWE naald (die dus niet eerder gebruikt is, anders is het geen nieuwe naald), kan er geen HIV besmetting plaatsvinden.

Daar gaat de vraag over, niet over allerhande andere mogelijke besmettingen. Lees de vraag en volg de feiten.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Inderdaad, je kunt elkaar natuurlijk wel met _andere_ onwenselijke zaken besmetten. Daarnaast is er mogelijk een periode (tot 3 maanden na een 'hiv contact') waarin je wèl besmet kunt zijn, maar dit nog niet in een test naar voren komt. Als een van beide inderdaad in die 'window' periode zou zitten en de naald binnen die periode gebruikt hebt is er nog altijd een kans(je) dat de ander besmet is. Hoe groot die kans zou zijn, kan ik niet zeggen. Ik zou het risico niet nemen en steriele naalden gebruiken, als het ook maar eventjes kan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is geen onzin. Ik snap wel wat je wil zeggen maar dat zeg je niet. Je doet stille aannames en gaat er vanuit dat de vrager die ook begrijpt. Je uitspraak op zich is onjuist lees maar: "Zolang jullie een injectienaald gebruikt hebben die nieuw was, dus nog niet eerder gebruikt, kan je elkaar toch niet besmetten." Je kan elkaar gewoonweg wel besmetten met een nieuwe naald. Dat is gewoon een feit. Noem dan gewoonweg dat ze elkaar niet met HIV kunnen besmetten als ze het allebei niet hebben. De vraag gaat over HIV, maar jouw antwoord niet per se. Dat is het probleem. Maar dat is lastig in te zien. In je reactie zeg je het beter dan in je antwoord. "kan er geen HIV besmetting plaatsvinden." Juist maar dat staat niet in je antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag die wordt gesteld: Kunnen wij besmet zijn met HIV?
MrTomaat, ik heb jouw antwoord ook, naar mijn mening, goed gelezen en lees niets anders dan wat Jodocus al geschreven heeft.
Beiden zeggen jullie dat HIV niet overgedragen kan worden, mits er een nieuwe, niet door een ander gebruikte naald is gebruikt.
Dat het woord HIV niet gebruikt wordt in het originele antwoord van Jodocus, doet er niet toe. De vraag gaat over HIV, als Jodocus het over griep of een ander virus had gehad, dan had dat virus er wel bij genoemd moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@crea
Dit was het originele antwoord: "Zolang jullie een injectienaald gebruikt hebben die nieuw was, dus nog niet eerder gebruikt, kan je elkaar toch niet besmetten." Die uitspraak klopt gewoonweg niet. Het nieuw zijn van de naald is niet zo belangrijk, dat beiden geen HIV hebben wel. De eerste toevoeging maakt het antwoord pas kloppend. Maar de eerste zin blijft fout. "Dat het woord HIV niet gebruikt wordt in het originele antwoord van Jodocus, doet er niet toe. De vraag gaat over HIV, als Jodocus het over griep of een ander virus had gehad, dan had dat virus er wel bij genoemd moeten zijn." Ik zie het andersom, als je het over besmetting hebt en niet HIV-besmetting zeg je ook nog eens iets over alle andere besmettingen. In mijn ogen leerde het eerste antwoord ons dat het gebruik van nieuwe naalden een magische eigenschap geeft. Stel je die wereld maar voor, dat bij gebruik van nieuwe naalden je deze wel kan delen zonder dat besmetting plaats zal vinden, en lees dan nog een keer die zin. Voor die wereld klopt het antwoord prima, hoe kan het dan ook kloppend zijn in de wereld waarin het niet geldt?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Muggenziften dit. Er word gevraagd naar HIV en niet naar andere besmetting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Muggenziften" Dank je, eindelijk eens iemand die mijn inbreng op waarde weet te schatten. Als de vrager niet zo pienter is dat deze van zichzelf niet begrijpt dat je geen HIV van elkaar kan krijgen als je het beiden niet hebt is muggenziften extreem belangrijk. Die kan natuurlijk zo de volgende foute aanname maken, zeker als deze hem zo voorgeschoteld krijgt. "Ja volgende keer delen we gewoon een steriele naald, kan het nooit misgaan" ..........
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@MrTomaat over het algemeen weet ik je antwoorden en reacties wel op waarde te schatten. Dat weet je zelf ook wel. Maar in dit geval vOnd ik dat je echt aan het muggenziften was. En dan die opmerking erbij "bijzonder dat dit antwoord plussen krijgt" was dat nodig? Daar staat tegenover en dat had ik mij nog niet gerealiseerd. En daar moet ik je wel gelijk in geven. Dat het idd wel een goed idee is om te muggenziften bij deze persoon (niet naar jou Jodokus). Want uit de vraag zelf blijkt inderdaad dat VS wat algemene kennis mist. Ik neem het muggenziften dus terug bij deze, en bij deze bied ik ook mijn excuses aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"En dan die opmerking erbij "bijzonder dat dit antwoord plussen krijgt" was dat nodig?" In mijn ogen wel. Blijkbaar lees ik iets wat bijna niemand anders leest in dit antwoord. Dat als je een nieuwe naald gebruikt je niet bang hoeft te zijn voor besmettingen als je deelt. ALS je dat leest dan snap je toch de verontwaardiging, dat is namelijk totaal onjuist en totaal gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dan hoop ik dat met de opmerking van HeerVoldemort bovenstaande discussie klaar is...
Het antwoord klopt, maar MrTomaat heeft wel een puntje dat een beetje extra informatie bij VS waarschijnlijk wel een goed idee is. Uiteindelijk doet dat niets af aan het feit dat het antwoord klopt. Maar goed, van mijn kant nog wel een kleine bedenking.
Binnen de kaders die in de vraagt gesteld zijn klopt het antwoord, maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met "ik. En me vriend hebben geen hiv is bewezen." Moeten we dit lezen als "we hebben ons laten testen en de test op HIV was negatief"? Eigenlijk denk ik dat het redelijk is om aan te nemen dat dit bedoeld wordt. De test op HIV wordt pas betrouwbaar na 3 maanden en derhalve betekent een negatieve test alleen dat VS en vriend 3 maanden geleden nog geen HIV hadden. In de afgelopen 3 maanden kan er prima een besmetting hebben plaatsgevonden zonder dat dat in de test gevonden wordt; de kans op besmetting via een naald is dan klein, maar wel aanwezig. Overigens kan ik dezelfde kanttekening plaatsen bij het antwoord van MrTomaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Punt toegevoegd.
Waarschijnlijk niet.

Je kan besmet raken met HIV als je een spuit gebruikt die "vuil" is (dus met HIV besmet is), dat kan normaliter enkel alleen als deze is gebruikt door iemand die al met HIV besmet is. Als de naald dus enkel door jullie is gebruikt kan je geen HIV overdragen, net zoals je geen griep van iemand kan krijgen als die ander geen griepvirus bij zich draagt, en je ook geen ring kan krijgen van iemand die geen ring heeft. HIV ontstaat niet spontaan bij het gebruik van naalden.

Toegevoegd na 59 seconden:
Dit ervanuitgaande dat jullie daadwerkelijk allebei geen HIV hadden voor gebruik.

Toegevoegd na 55 minuten:
Situatie 1

Jouw Vriend (geen HIV)
Jij (geen HIV)
Naald (nieuw)
Jullie kunnen spuiten wat jullie willen met die naald, jullie zullen beiden geen HIV overdragen aan elkaar, immers er is geen HIV in het spel.

Situatie 2

Jouw Vriend (geen HIV)
Jij (geen HIV)
Naald (gekregen van Vriend Kees)
Kees (wel HIV)

Jouw vriend krijgt een naald van Kees, die Kees gebruikt heeft, Kees heeft de naald met HIV vervuild. Jouw Vriend spuit en loopt ook HIV op. Jij spuit die dag nietVolgende week (nu hebben we dus de situatie)
Jouw Vriend (HIV)
Jij (geen HIV)
Naald (nieuw)
Jouw vriend spuit eerst, daarna jij, jij loopt ook HIV op.

Situatie 3

Jouw Vriend(geen HIV wel hepatitis)
Jij (geen SOA)
Naald (nieuw)
Jouw Vriend spuit eerst, jij daarna en loopt hepatitis op.

Toegevoegd na 1 dag:
Ander goed punt is dat HIV pas na 3 maanden aantoonbaar is. Mocht je bewijs(test) dus binnen die 3 maanden na mogelijke besmetting zijn gedaan is er ook nog onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Ik begrijp de minnen niet. Plus.
Thecis
7 jaar geleden
Mee eens, +
Erna55
7 jaar geleden
Ook na heel goed nalezen kan ik de fout niet vinden die schijnbaar in dit antwoord staat.
Lees ik ergens overheen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+