Is het normaal om je aangetrokken te voelen tot "psychopaten"?

Ik was toen ik ong. 11 jaar was gepest tot het punt waar ik meerdere keren per dag huilde en op een gegeven moment dood wou. Ik werd gemanipuleerd en gebruikt. Nu ben ik 14 en niet helemaal mentaal stabiel, ik raak snel overwelmd en ben overgevoelig. Nu begin ik de pubertijd en merk ik iets opvallends: ik voel me aangetrokken naar mensen die anderen manipuleren/gebruiken: als iemand precies weet hoe hij anderen bepaalde dingen kan laten voelen, of als hij gewoon heel erg dominant is. Hannibal Lecter uit de serie op netflix is een voorbeeld daarvan (minus het hele kannibaal ding natuurlijk), maar ook zeker Gordon Ramsay. Mannen die vrouwen aan het huilen maken, maar daarna wel vriendelijk zijn en ze troosten. Ook voel ik me aangetrokken tot mensen die op anderen neerkijken en ze behandelen als onder hun rang. Is dit normaal? Moet ik een psycholoog zien? Hoort het bij de leeftijd?

Toegevoegd na 5 minuten:
Edit: Ik ben een meisje btw, ookal is mijn username een jongensnaam, lang verhaal.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
erotisi
7 jaar geleden
Goed dat je je al zo bewust daar van bent en daar over vraagt. Of het normaal is is een kwestie van interpretatie, maar als ik dat zo lees vind ik het niet meteen ook goed. Want zoals je zelf al aangeeft zijn de mensen tot wie je aangetrokken voelt nu niet de mensen die het beste met je voor hebben.
Dit soort mensen kunnen je wel een gevoel van bescherming geven door je aan hun manipulatie over te geven, maar of ze ook werkelijk om je geven en je gevoelens respecteren is sterk de vraag. OMdat je zelf wat instabiel bent is dat een makkelijk weg die je weleens duur kan komen te staan op de wat langere termijn. Dus stop je gevoelens niet weg voor jezelf maar respecteer die zelf als eerste. Laat je niet meeslepen door mensen die op macht en aanzien uit zijn, want ook al kan dat sterk en stoer zijn uiteindelijk vind je ziel er geen rust. Als je al instabiel bent, zou ik zeker iemand opzoeken en bevriend mee raken die meer een vertrouwensgevoel en liefdevolle ondersteuning geeft dan een machtspersoon die de makkelijkste en primaire weg neemt om problemen, zwakheid en instabiliteit op te lossen. Lukt dat niet zoek dan een psycholoog voordat het te laat is.
Ritsuka
7 jaar geleden
Een psycholooh lijkt mij een goed idee, ook om te praten over wat je mee hebt gemaakt.

Antwoorden (1)

Nee, @FrankFuentes, dit is niet normaal en vraagt zeker om begeleiding en eventueel behandeling.

Het is mogelijk dat je een vaderfiguur mist en dat je je daarom aangetrokken voelt door dominante en zelfs manipulerende mannenfiguren.
Maak een afspraak bij de huisarts en praat hierover, vervolg gesprekken met een psycholoog lijken hier wel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is toch juist Logisch? Typische psychopaten zijn mensen die alles doen om te overleven, de top te bereiken of op een manipulatieve manier te pakken wat zij willen. Het is dus vaak een dominant persoon. Dominante personen zijn degene die overleven of het meeste krijgen. Vanuit instinctief perspectief zullen vrouwen dus vrij snel op een psychopaat vallen. Toch zou ik idd aanraden om niet een relatie te gaan met een psychopaat. Je komt er zeer waarschijnlijk bedondert uit.