Moet mijn nieuwe huisarts mijn medische gegevens per se hebben?

Beste lezer,

Ik bezig om over te stappen naar een andere huisarts en de nieuwe huisarts wil mijn medische gegevens weten. Ben ik verplicht deze door te geven? Er staan namelijk dingen in die niet kloppen over een beperking en daardoor ga ik ook bij mijn huidige arts weg. Moet mijn nieuwe huisarts dit hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Hoeft niet dat bepaal je zelf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is wel prettig als de huisarts jouw medische voorgeschiedenis kent, dan kan hij/zij rekening houden met eventuele allergieën, ziektes of bijwerkingen als hij/zij medicijnen voorschrijft. Ook kan het goed zijn om een betere diagnose te stellen als je eventuele eerdere klachten ook kent. Vraag een kennismakingsgesprek aan met je nieuwe huisarts en vertel hem/haar waar en waarom je het niet eens bent, met wat vermeld staat in je medische gegevens. Vaak stuurt je oude huisarts deze gegevens door naar je nieuwe huisarts Als je gemeld hebt bij je oude huisarts dat je weggaat uit de praktijk en naar welke huisarts/praktijk je toe gaat in de toekomt, valt dit bijna niet te voorkomen. Beginnen met een gesprek dat eerlijk verloopt en open zijn over je medische verleden, versterkt de band tussen arts en patiënt.
Inekez1
7 jaar geleden
Het is belangrijk een goede vertrouwensband te hebben (of krijgen) met je huisarts. Bespreek het probleem (de dingen die nu niet kloppen in jouw dossier) met je nieuwe arts. Die kan dan kijken wat er aangepast kan worden om te zorgen dat jouw dossier wel klopt met wie jij werkelijk bent. Je kunt ook een kennismakingsgesprek aanvragen met je nieuwe huisarts en dit bespreken. Heb je er daarna een goed gevoel bij dat je nieuwe arts dit kan en wil rechtzetten, dan stap je over naar die arts en zorg je dat hij/zij de gegevens krijgt. Heb je er geen goed gevoel bij, zoek dan verder naar een andere huisarts. Voor de toekomst is het handiger om een compleet dossier te hebben dat is aangepast, dan met een 'blanco' dossier te beginnen. Misdiagnoses komen wel vaker voor. Als je dat nu niet rechtzet, heb je het risico dat een andere arts in de toekomst dezelfde 'fout' een keer gaat maken. Als in jouw dossier te zien is dat je symptomen hebt die lijken te passen bij 'aandoening X' maar je die aandoening niet blijkt te hebben, kan verder gezocht worden waar die symptomen dan wel vandaan komen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb bij mijn verhuizing in 2006 mijn medisch dossier op papier mee gekregen. Dit heb ik doorgelezen en het gedeelte psychologie eruit gehaald en in de versnipperaar gedaan. De rest heb ik aan de nieuwe huisarts gegeven. Psychiater had gemeld dat suïcidaal was...nooit geweest.

Antwoorden (1)

Vooropgesteld: een patiënt is niets verplicht als hij van huisarts wil wisselen.
De patiënt dient wel de oude huisarts mondeling, telefonisch of schriftelijk in te lichten dat hij van huisarts verandert.
De oude (en de nieuwe) huisarts zullen zeker vragen naar de redenen.
Deze kunnen onder meer zijn:
1. De patiënt voelt zich niet op zijn gemak;
2. Hij heeft het gevoel niet vrijuit te kunnen praten;
3. Een vertrouwensrelatie lijkt niet mogelijk.
Deze redenen moeten al voldoende zijn om van huisarts te wisselen.
Als de nieuwe huisarts de nieuwe patiënt aanneemt dan geldt als hoofdregel dat het dossier van de oude huisarts met toestemming van de patiënt, zónder tussenkomst van deze patiënt, wordt overgedragen aan de nieuwe huisarts. Tot zover de normale gang van zaken.
De huisarts is ‘eigenaar’ van het medisch dossier -als gegevensdrager- en heeft de zeggenschap over de opneming en wijziging van gegevens. De patiënt is echter beschikkingsbevoegd ten aanzien van de gegevens die over hem in het dossier zijn opgenomen. Hij heeft daarom onder meer het recht de gegevens in te zien en zo nodig correctie, aanvulling of vernietiging van deze gegevens te vragen voordat het dossier wordt overgedragen. De patiënt heeft dit recht ook als hij niet van huisarts zou veranderen.
In zeer uitzonderlijke situaties kan de arts besluiten om bepaalde gegevens toch aan de nieuwe huisarts te verstrekken. Het moet dan gaan om situaties waarbij er concreet gevaar of schade voor de gezondheid van de patiënt of het gezin bestaat en er aan de criteria voor een 'conflict van plichten' wordt voldaan.
De oude en de nieuwe huisarts dienen de patiënt duidelijk te informeren over de mogelijke nadelige gevolgen voor de continuïteit van zorg die kunnen ontstaan bij twee verschillende dossiers bij twee verschillende huisartsen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de nieuwe huisarts de nieuwe patiënt aanneemt dat dient de vorige huisarts het dossier zonder tussenkomst van de patiënt (maar wel met zijn toestemming) rechtstreeks aan de nieuwe huisarts over te dragen. Daar heeft u verder geen bemoeienis in.
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDARc, wat je hier schrijft is pertinent onjuist en strijdig met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Die overigens massaal wordt genegeerd, maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969,
Wat ik schrijf is pertinent waar. In strijd met de Wet bescherming Persoonsgegevens? waar haal je die onzin vandaan? Ik zou er haast mijn toga bij opeten. Je haalt wel het een ander door elkaar.
Lees deze folder eens goed door onder
C Overdracht van uw dossier.
https://uwzorg.nza.nl/Thema's/1341971/Een-andere-huisarts-kiezen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ beetje raar om te zeggen dat iets (alles) onjuist is, zonder een specifiek voorbeeld te geven.