is het belangrijker om in de ochtend je tanden te poetsen dan in de avond?

Voor de mensen met weinig tijd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
13.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk in de avond, want 's nachts eet je niks en overdag wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Serieus, weinig tijd? Die twee minuten?
Erna55
7 jaar geleden
Hoezo te weinig tijd om tanden te poetsen ?
Je kunt zelfs de tanden poetsen wanneer je op het toilet zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lol, Erna, die suggestie overwoog ik ook :-) Ik heb 'm weer weggehaald omdat ik dacht dat het toch te zot voor woorden was dat je die twee minuten niet eens kon vinden in je dag. Als je zó druk bent, slaap dan desnoods twee minuten korter. Dat verschil is marginaal, en verdien je zo weer terug als dat betekent dat je minder vaak naar de tandarts hoeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp de vraag niet zo goed. Twee keer per dag is het absolute minimum van gebitsonderhoud. Dus eigenlijk moet je minstens 3 x per dag poetsen (na iedere maaltijd) maar als je de hele dag ...eet/drinkt of liever snackt... dan heeft het helemaal geen zin. Onthoudt dat je NA IEDERE consumptie moet spoelen/ poetsen (zonder tandpasta is ook goed overdag) om aangroeisel te voorkomen. Flossen is een prima extra actie, kost een paar minuten en als je dit afzet tegen de ellende van ..later.. een slecht gebit e/o hoge kosten maar zeker veel pijn... IK zou het wel weten > POETSEN ...niet emmeren over die paar minuten: GEEN TIJD? onzin: POETSEN en FLOSSEN ...3 x per dag minstens. Leuke vraag om iedereen weer wakker te schudden! Antwoord: Welke optie je ook kiest @lazyjesjes, het is te WEINIG, denk daar maar over na en beslis pas daarna wat het BESTE is voor je gebit. Bovendien, ga maar vast SPAREN voor de tandarts, kost GOUD GELD tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Doe jij dat, Jodokus, na elke consumptie poetsen of spoelen? Ik doe dat echt niet. Je moet ook dertig minuten wachten na het eten om je glazuur niet aan te tasten, dus naar mijn idee blijf je dan bezig. Zit je ergens thee te drinken en krijg je een koekje aangeboden, dan ga je een half uur later naar het toilet en meteen even je tanden poetsen. Kom je terug, komt er een schaaltje met chocola op tafel te staan. Na een tijdje besluit je er één te nemen.. en dan kun je weer gaan spoelen. Nu ga ik niet elke dag op visite natuurlijk, maar ook thuis eet ik tussendoor wel eens wat. Ik houd het gewoon bij 's ochtends en 's avonds hoor. En vaak voor ik de deur uit ga.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja dan moet je het wel erg druk hebben.. als je het echt niet kan met tijd tja dan is het avond want dan heb je de heledag gegeten en zitten er bacteriën op je tanden en als je die tanden pas de ochtend daarna poetst dan hebben de hele nacht die bacteriën op je tanden gezeten.. maar ik zou dan mr een paar minuten eerder opstaan? En een paar minuten later gaan slapen?
SimonV
7 jaar geleden
Geen tijd is natuurlijk geen reden.
Ik kan me echter wel voorstellen dat deze vraag belangrijk is voor mensen met odontofobie: angst voor tandenpoetsen. http://www.dailyapple.nu/tandenpoetsen-verschrikkelijk-herken-als-odontofobie-hebt/

Het beste antwoord

Ik begrijp de vraag niet zo goed.

Twee keer per dag is het absolute minimum van gebitsonderhoud. Dus eigenlijk moet je minstens 3 x per dag poetsen (na iedere maaltijd) maar als je de hele dag ...eet/drinkt of liever snackt... dan heeft het helemaal geen zin.

Onthoudt dat je NA IEDERE consumptie moet spoelen/ poetsen (zonder tandpasta is ook goed overdag) om aangroeisel te voorkomen. Flossen is een prima extra actie, kost een paar minuten en als je dit afzet tegen de ellende van ..later.. een slecht gebit e/o hoge kosten maar zeker veel pijn...

IK zou het wel weten > POETSEN ...niet emmeren over die paar minuten: GEEN TIJD? onzin: POETSEN en FLOSSEN ...3 x per dag minstens.

Leuke vraag om iedereen weer wakker te schudden!

Antwoord:

Welke optie je ook kiest @lazyjesjes, het is te WEINIG, denk daar maar over na en beslis pas daarna wat het BESTE is voor je gebit.

Bovendien, ga maar vast SPAREN voor de tandarts, kost GOUD GELD tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weetdat het slecht is als u maar een keer je tanden poetst. Was vooral nieuwsgierig u iemand het wel wist :)
SimonV
7 jaar geleden
Ter aanvulling: met flossen haal je niet alles weg. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat flossen weinig effect heeft. Met ragers of tandenstokers haal je nog veel troep weg. Om wakker te schudden: "Onthoudt dat je NA IEDERE consumptie moet spoelen/ poetsen (zonder tandpasta is ook goed overdag) om aangroeisel te voorkomen." Er zijn een aantal dingen die mis kunnen gaan als je te veel poetst:
1 je poetst glazuur en tandvlees weg
2 je blootstelling aan fluoride wordt te groot
Eén keer goed poetsen is zinvoller dan twee keer slecht. Eén keer per dag echt goed: dat is eigenlijk het belangrijkste. Wacht een half uur na een maaltijd met poetsen. Dit is vooral van belang als zure voeding is gebruikt (dus citrusvruchten, ijsthee, frisdrank, etc.). "om aangroeisel te voorkomen": plaque duurt 24 uur om uit te harden. Dus dat loopt zo'n vaart niet. Of heb je bronnen die iets anders beweren? Dat zou interessant zijn. https://www.tandarts.nl/forum/andere-onderwerpen/offtopic/hoe-vaak-dag-poetsen
https://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/kindertandheelkunde/poetsen-voor-na-ontbijt

Andere antwoorden (2)

Dat ligt eraan. Die vieze smaak die je 's ochtends in je mond hebt is simpelweg rotting van de etensresten enzo. (Vies he?) Dat is een reden om 's ochtends te poetsen. 's Avonds verwijder je echter een groot deel van die etensresten. Het beste blijft natuurlijk gewoon allebei :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou de voorkeur aan de avond geven. Want 's nachts is er geen antibacterieel slijm in onze mond aanwezig. Oftewel, we zijn dan extra kwetsbaar voor het krijgen van gaatjes.

Het is overigens nog beter om je tanden te poetsen tussen het avondeten en het slapengaan in, in plaats van vlak voordat je naar bed gaat. Op die manier heeft de fluoride die in je tandpasta zit meer tijd om je tanden te versterken en een beschermende laag tegen zuur op te bouwen voordat je gaat slapen.

Op zich is één keer per dag poetsen en flossen meer dan voldoende. Plaque duurt 24 uur om uit te harden. Maar omdat de kans klein is dat je binnen één poetsbeurt alle plak verwijdert, wordt twee keer poetsen per dag geadviseerd.
SimonV