Welke oordopjes hebben meer effect dan Ohropax wasbolletjes?

Ik gebruik al jarenlang Ohropax wasbolletjes, deze werken erg goed. Overdags is er bij mij thuis echter veel lawaai, wat slapen ondanks de Ohropax moeilijk maakt als ik nachtdienst gehad heb. Iemand ervaring met effectievere gehoordempers?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

Ik heb vroeger ook wel Ohropax gebruikt, maar ben absoluut de voorkeur gaan geven aan de bekende gele schuimplastic rolletjes.

Een nadeel daarvan is vaak dat ze nogal strak aanvoelen in de gehoorgang, maar vanwege dat bezwaar zijn er tegenwoordig allerlei merken schuimrolletjes van een comfortabeler uitvoering die een rond afgesneden en tapse vorm hebben. Die passen beter bij de vorm en doorsnede van de gemiddelde gehoorgang.

Belangrijk is dat ze vóór het inbrengen goed samengerold (enige tijd tot een smal rolletje ingedrukt) worden tussen duim en wijsvinger, want ze moeten wel ver in de gehoorgang steken. Zo ver als mogelijk mogen ze helemaal _in_ de gehoorgang komen te zitten, overigens zonder met de top het trommelvlies te beginnen te raken, maar dat merk je vanzelf als dat mocht gebeuren, en dan duw je gewoon wat minder tijdens het inbrengen.

Let wel: als een gedeelte na te ondiep inbrengen als het ware gedeeltelijk in de oorschelp zichtbaar uit de gehoorgang blijft uitsteken, doet dat deel helemaal niet mee aan de demping van geluiden! Je hebt niet het halve rolletje als handvat nodig om het er na gebruik uit te trekken, dat gaat zelfs als het er helemaal in zit gemakkelijk met een beetje wurmen rond de ingang van de gehoorgang.
Na het inbrengen zet het schuimplastic snel weer in de breedte uit en probeert het de oorspronkelijke vorm weer aan te nemen. Daarbij moet je het nog even blijven tegenhouden om te voorkomen dat het weer wat terug naar buiten komt. Het moet de wand van de gehoorgang _overal_ lichtjes gaan raken, zodat nergens een luchtspleet overblijft. (Dat is in mijn oren meteen de het nadeel van die Ohropax wattenbolletjes die je tot nu toe gebruikt: die dichten niet volledig af; het geluid blijft door de wattenrand heen komen.)

Het “schuimpatroontje” wordt dus niet lichtjes bovenop de gehoorgang gebruikt als een soort deksel, of een lichtjes terug op de wijnfles geduwde kurk, maar het rolletje dempend materiaal moet helemaal dempend werkzaam _in_ de gehoorgang zitten.

Vrijwel alle soorten laten nog een klein beetje omgevingsgeluid door, maar dat sterk gedempte geluid hoeft je niet meer wakker te houden. Je schedel zelf blijft ook altijd een beetje geluid doorgeleiden. Bij veel soorten staan de dempingswaarden er in dB (decibel) op de verpakking bij, dus dan kun je zelf kiezen voor maximale of wat minder demping.
Ze zijn meermalen bruikbaar en afwasbaar.

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik heb goede ervaring met de soorten Silence en Soft Fit van de bron.
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Mooi antwoord. Toch wat opmerkingen:
- het inbrengen van de oordoppen is wel een gedoe.
- ze kunnen een wat benauwd, afgesloten gevoel geven.
- ze zijn duur omdat ze niet zo lang meegaan.
- goede dempingswaarde: 34 SNR! http://www.allebedrijvenonline.nl/ir/producten/drogistplein/gezondheid/4-comfort-oordoppen-silence-3-paar.htm Ikzelf gebruik Sleepsoft:
- je drukt ze zo in je oor
- je merkt nauwelijks dat je ze draagt
- je kunt er wel een jaar mee doen
- dempingswaarde lager: 25 SNR.
SimonV
7 jaar geleden
Sleepsoft laat nog wel geluid van de wekker en een huilende baby door.
Dit kan zowel een voordeel als nadeel zijn. ;-) Ze zijn in diverse landen als beste getest. https://www.bever.nl/alpine-sleepsoft-oordoppen-obacc42006