Is het logisch dat een beeldschermbril alleen in het midden van de lens scherp beeld geeft?

Ik heb een oogmeting laten uitvoeren voor een beeldschermbril en deze vervolgens besteld. Nu de bril geleverd gekregen en het beeld op de laptop is haarscherp, maar alleen in het midden. Als ik alleen de ogen naar een zijkant van het scherm beweeg, zie ik dat wazig. Nu moet ik dus constant het hoofd draaien bij het lezen van bijvoorbeeld een tekst.

Is dat gebruikelijk bij een beeldschermbril, moet ik er gewoon aan wennen, of is de bril niet goed?

En natuurlijk kan ik naar de opticien terug met deze vraag, maar helemaal onbevooroordeeld is deze natuurlijk niet.

7 jaar geleden
in: Optiek

Antwoorden (1)

Ja, dit is logisch. Beeldschermbrillen zijn ontworpen om scherp beeld te geven op een bepaalde afstand, meestal de afstand tussen het oog en het scherm. Als je verder of dichter bij het scherm komt, zal het beeld onscherp worden.
Bronnen:
4 maanden geleden