Is het normaal dat sperma klonterig is ?

Hallo, ik ben een jongen van 17 jaar oud. Soms als ik klaarkom krijg ik van die klontjes in mijn sperma. Meestal heeft dit ook gewoon hetzelfde kleur als het vocht, dus doorzichtig soms geel. En ik heb al vanaf mijn 15e sperma, maar nooit is dit echt wit geweest wat ik wel bij anderen zie. Zijn dit zaken waar ik mij zorgen om moet maken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
140.3K
escape
7 jaar geleden
Ik ben heel benieuwd naar de zin "wat ik wel bij anderen zie". Waar zie je dat soort dingen allemaal?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Porno filmpjes..
Ritsuka
7 jaar geleden
je weet dat porno totaal niet realistisch is?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat klopt maar bij vrienden van me is het ook echt melk wit.
Ritsuka
7 jaar geleden
hoe weet jij zo goed wat voor sperma kleur je vrienden hebben?
Als het echt iets is waar je je zorgen over maakt, dan zou ik naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is vooral de klontjes waar ik mij zo zorgen over maak, de kleur was een bijzaak.
jc54
7 jaar geleden
@Ritsuka: Met jouw expertige zou je toch ook moeten weten dan jongens (en meisjes) in de pubertijd experimenteren. In mijn tijd was het tenminste heel normaal dat je met vrienden (en vriendinnen) ging vergelijken.......En ja, dan zie je ook wel eens sperma van je vrienden.
Ritsuka
7 jaar geleden
dat heb ik persoonlijk nooit meegemaakt in de pubertijd.

Het beste antwoord

Normaal is het natuurlijk niet, maar dat wil nog niet zeggen dat het een probleem is.
Het soort 'klontjes' dat jij beschrijft wordt meestal veroorzaakt doordat er nog te weinig water aan het sperma is toegevoegd, en dat komt dan weer (vrijwel altijd) door regelmatige seks of masturbatie.
Doordat er dan vaak een zaadlozing is moet je lichaam steeds nieuw sperma maken, naast de toch al continue aanmaak (dit is immers een proces van aanmaak en afbraak dat nooit echt stopt.) Het kan dan gebeuren dat je lichaam als het ware nog niet helemaal klaar was met de aanmaak waardoor het geheel wat klonteriger is.
Op zich is dat niets om je zorgen over te maken, het kan geen kwaad.
Een tweede mogelijke oorzaak is een uitdroging, maar dat lijkt me bij een (voor zover ik weet) gezonde jongen van 17 niet echt waarschijnlijk.

Het is makkelijk te testen of dit inderdaad de oorzaak is door even een dag of twee geen zaadlozing te hebben (dus even geen seks, geen masturbatie.) Als het sperma daarna niet meer klonterig is dan is dit toch echt de oorzaak. Blijft het sperma ook daarna nog klonterig dan kan je beter langs je huisarts; niet omdat het dan meteen wél ernstig is maar omdat er dan via GV niet gezegd kan worden wat de oorzaak wel is.

Als sperma minder water bevat dan kan het inderdaad een wat gelige kleur krijgen; het past dus goed in bovenstaande theorie. Daar moet je echter wel wat oppassen want geel sperma kan ook een teken van een SOA zijn. Als je zeker weet dat dat bij jou niet mogelijk is (bijvoorbeeld als je nog maagd bent) dan kan je dat dus gerust aankijken; als je daar niet zeker van bent dan moet je toch een SOA-test overwegen, dat kan via je huisarts.

Trek je trouwens ook niet teveel aan van wat je in porno films ziet; zo ongeveer niets in dat soort films (net als in andere films overigens) is realistisch. Het blijkt dat er soms hele flessen bodylotion over de vrouw worden uitgeknepen, dat moet dan het sperma voorstellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt !
Ritsuka
7 jaar geleden
Duidelijk antwoord!

Andere antwoorden (1)

Klonterig is misschien niet het goede woord, maar dat sperma niet egaal van samenstelling is kan heel normaal zijn. Ik zou meer spreken van vlokkerig.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jc54 Er bevinden zich soortvan kleine gele gel deeltjes in mijn sperma. Dus vlokken kan ik het niet echt noemen. Zou het misschien door vocht tekort komen ?
Ritsuka
7 jaar geleden
Dat zou kunnen, wat je een en drinkt heeft invloed op de smaak en samenstelling van sperma. Veel fruit eten maakt het bijvoorbeeld zoeter, is wat prettiger voor je partner bij orale seks.