Is het schadelijk voor de spieren als je twee dagen geen slaap hebt?

Zo ja, waarom en hoe kan dit. En gaat dit dan om spierverlies of het niet goed kunnen herstellen van de spier?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom doe je jezelf zo'n slaaptekort aan? Ik zou mij eerder zorgen maken om je geestelijke gezondheid, vaak krijg je dikke hoofdpijn en word je warrig bij weinig slaap. En je gaat veel meer eten nodig hebben
erotisi
8 jaar geleden
Echt schadelijk lijkt me twee dagen niet maar voor intensieve training is slaap wel vereist voor spierherstel: "Slaap is tevens ook erg belangrijk voor de aanmaak van HGH (Human Growth Hormone). In de Delta Fase van slaap, wat de fase is waarin we diep slapen (laatste fase van slaap), maakt de pijnappelklier 80% van het HGH aan, wat o.a. spierherstel reguleert. Mensen waarbij de Delta Fase wordt verstoord, maken dus minder HGH aan, en hebben dus minder spierherstel, wat lijdt tot minder groei. Ook is slaap belangrijk voor het verminderen van stress. Belangrijk voor de fitnessers, omdat stress de aanmaak van cortisol bevordert. Een verhoging van cortisol leidt o.a. tot meer spierafbraak, en meer vetopslag.

Antwoorden (1)

Je bedoelt vermoedelijk :
Of je na 2 dagen NIET slapen misschien last krijgt van een schadelijk effect aan de spieren?

Na twee dagen/nachten niet slapen zul je afhankelijk van je conditie erg moe zijn en misschien last hebben van hoofdpijn. Je ogen (ervan uitgaande dat je niet 48 uur met gesloten ogen zit/ligt) zijn wellicht pijnlijk en rood (misschien beetje droog) geworden. Dat wel ja, maar je spieren ... , nee hoor niks aan de hand.

Als je opstaat na lang zitten/liggen , kun je je wat stijf voelen . je zult je spieren moeten 'opwarmen' en even niet te snel van start gaan , maar verder is er niks aan de hand.