Hoe slecht is het om eenzijdig te eten?

Ik weet dat ik eenzijdig eet:
's morgens 2 beschuitjes en een appel
'S middags 4 rijstwafels en een appel
'S avonds altijd sla met div.groenten(nooit vlees/aardappels)
Tussen door soms een cracker/s'avonds nog yoghurt en magere vla.
Ik drink 2 koffie en cola- light.
Thats it! Ik wijk hier nooit van af.
Ik slik wel vitamines en ijzer(ik heb bloedarmoede)
Ik ben 1.70 en weeg 43 kilo.
Ik hoor vaak dat ik te mager ben en beter moet eten.
Maar ik voel mij hier goed bij!
Ik wil niet dik worden,mijn vader heeft mijn moeder in de steek gelaten omdat ze dik was.(dat heeft hij toegegeven)
Met die vitamines erbij kan dit toch niet zo slecht zijn???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K
Kimath
13 jaar geleden
Ga aub naar de huisarts, je BMI is veels te laag en wat je eet is niet echt gezond en veels te weinig.

Het beste antwoord

Zéér slecht!!!!! Je zult echt je eetpatroon en levenstijl moeten gaan aanpassen. Je denkt dat je dikker wordt als je meer eet. Maar juist het weinig eten, kan leiden tot dikker worden!

Je bloedarmoede is het gevolg van je eetpatroon, omdat je lichaam geen voedingsstoffen binnenkrijgt, en dus ook niet op kan nemen.

http://www.medischwebboek.nl/bloedarmoede-door-tekort-aan-foliumzuur/

Voor de gezondheid heeft een eenzijdige voeding tot gevolg dat er na verloop van tijd altijd een tekort aan bepaalde noodzakelijke bouwstoffen voor het lichaam ontstaat en dat de spijsvertering heel eenzijdig belast wordt.

Men stelt wel eens 'je bent wat je eet' en daar zit natuurlijk een waarheid in. Het lichaam wordt immers opgebouwd uit de bouwstenen in de voeding en naar zal blijken bij de 'voedingskwaliteit' ook uit de groeikrachten in de voeding.

Wanneer we enzijdig eten zullen dus ook de spijsvertering en de opbouw een eenzijdigheid vertonen. Uiteindelijk maakt dit de organen en het lichaam ziek. Een gebrek aan bepaalde bouwstoffen door een eenzijdige voeding kan zorgen voor een voortdurende vraag naar meer voedsel vanuit het lichaam. Het lichaam geeft aan dat het van het essentieële niet genoeg heeft kunnen bemachtigen en vraagt om meer. Als snel kan dit voortdurende gevoel van trek leiden tot overgewicht.

http://www.novalisinstituut.nl/paracleitosvoeding.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had al bloedarmoede door extreem bloedverlies tijdens de menstruatie.Dat heeft de huisarts vastgesteld.
Probleem is nu dat ik al een tijdje niet meer ongesteld wordt.
Ik denk zelf wel door ondergewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je eetpatroon helpt dus echt niet mee, om je bloedarmoede te verminderen, maar juist om het te verergeren. Dat je menstruatie uitblijft heeft ook te maken met je zeer slechte eetpatroon. De enige oplossing voor jou, is zoals ik al zei; je hele leef en eetpatroon moet veranderen, wil je lichaam weer aansterken. Je hebt het zelf in de hand, dus ik zou zeggen, motiveer jezelf, en maak jezelf duidelijk, dat je lichaam hier aan onderdoor gaat! Als je dit zo voort blijft zetten, kan ik je nu al op een briefje geven, wat voor lichamelijke klachten je nog meer kunt krijgen, en hoe ziek je kunt worden, als je zo met je lichaam omgaat. Ik zeg.....doen! Zorg goed voor je lichaam, je moet er nog een tijd mee vooruit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord verwoord, denk ik, goed wat eenzijdige voeding met je lichaam doet.Het heeft mij zeker geholpen en tot nadenken gezet al heb ik nog een lange weg te gaan.

Andere antwoorden (14)

Heel slecht!

Laurena: Ophouden met jezelf zo slecht te voeden. En ik bedoel NU. Ga naar je huisarts. Vraag hem je te helpen met een juiste dieetkeuze. Ok met gezond eten kan je een super figuur houden. Laat je niet gek maken door de media (Modellen die flauw vallen omdat ze te weinig eten om het lichaam de hele dag op de been te houden zijn NIET gezond slank!)

Even een belangrijk punt om te onthouden: Als je vader je moeder verlaten heeft om HIJ VOND dat zij te dik was, dan zegt dat meer over je vader, dan over het uiterlijk van je moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou de schijf van 5 aanhouden als je alles binnen wil krijgen om je lichaam gezond te houden.

ipv aardappels kan je ook wat anders nemen
en vlees kan je vervangen voor andere producten.

het is belangrijk omdat je op deze manier alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt.

oa spinazie en appelstroop bevatten veel ijzer, misschien kan je dit toepassen in je menu?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou ik dan ipv aardappels kunnen nemen?
Liever geen pasta,daar hou ik niet van en eerlijk gezegd vind ik ook dat daar wel erg veel calorieën inzitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kan je rijst nemen. in de schijf van 5 staan de groepen waar je uit kan kiezen en wat het ene kan vervangen. als je op deze manier wil lijnen zal het werken maar je hebt wel tekort aan voedingsstoffen, misschien dat je bloedarmoede hier wel een gevolg van is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed Eucalypje +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je,
ik ga zelf even spontaan aan de worteltjes want zie het plusje niet bij staan
:OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik waardeer ieders antwoord en reacties maar ik kan nog geen plusjes geven,anders kreeg iedereen er 1!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Calorieën zijn niet je vijand Laurena, calorieën zijn wat we nodig hebben. Met zo min mogelijk calorieën leven, is net alsof je auto wilt rijden, maar maar een paar druppels benzine in je auto wilt doen: dan kom je echt niet ver.
Je moet niet tevéél calorieën binnenkrijgen, maar ook zeker niet te wéinig. En jij zit echt op te weinig, wat je in de toekomst nog veel grotere gezondheidsproblemen zal veroorzaken, tot je lichaam kapot is. Waarom doe je dat?
Aardappel, pasta, rijst, brood en andere granen(producten) zijn goed voor je lichaam, het is zeer verstandig om die gewoon wél te gaan eten.
Je eet te weinig en je drinkt te weinig, je moet ongeveer 2 liter vocht op een dag drinken.

Je voeding mist heel veel belangrijke voedingsstoffen. En het is dan ook niet vreemd dat je bloedarmoede hebt.

Je BMI score is ook veel te laag je moet minimaal 12 kilo zwaarder zijn dan dat je bent om op een gezond gewicht te zitten.

Conclusie je hebt inderdaad een heel slecht eetgewoonte en ik zou je adviseren om samen met iemand die verstand heeft van voeding een voedingsschema op te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie Tigra heb je daar~! Compliment :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha dank u :)
Als jij nog een tijdje wilt blijven leven, dan moet je als de sodemieter je eetpatroon aanpassen!!

Besef je wel wat je je lichaam en geest aandoet?
Je eet niet alleen te eenzijdig, maar ook nog eens heet schraal en arm aan voedingsstoffen. Je hebt behoorlijk ondergewicht!! Met wat vitaminetabletten los je het probleem niet op. Dat je bloedarmoede hebt komt omdat je totaal geen ijzer binnen krijgt. Dit zit in vlees, soja, appelstroop, noten enz.

Dat jouw vader je moeder in de steek heeft gelaten omdat ze te dik was is gewoon een klotestreek!! Dit feit heeft jou een enorme psychische deuk opgeleverd.

Mijn advies: Ga z.s.m naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar een diëtiste. Ga daarnaast ook werken aan je geestelijke welzijn. Ik hoop echt van harte dat je hier wat aan gaat doen, zodat je als een gezonde vrouw door het leven kunt gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel slecht bezig, Als je gezond eet hoef je normaal gesproken geen ijzer te slikken, en vitamines ook niet. Je helpt je hele stofwisseling om zeep, alleen maar voor iets wta je vader ooit gezegd heeft?
Ga naar de dokter, of een dietist, als jij normaal gaat eten (en dat moet je gaan doen) heb je hulp nodig, je lijf is niets meer gewend, en raakt al overstuur van een soepballetje als je niet oppast
anneliez
13 jaar geleden
Het lijkt ernaar dat je hier een excuus zoekt om je eetgedrag te vergoedelijken. Dat jij zo met eten bezig bent en het feit dat je er een reden voor weet geeft aan dat een eetstoornis hebt. Ongetwijfeld vindt jij jezelf nog steeds te dik en is er het feit dat jij je goed voelt als mensen zeggen dat je er te mager uit ziet. Je bloedarmoede kan door verschillende oorzaken komen maar feit is dat het vaak voorkomt bij mensen die te weinig van bepaalde voeding binnenkrijgen.
Ik neem aan dat je professionele hulp hebt!?
Zo niet dan zoeken!
Alleen professionele hulp helpt niet alleen, soms kan het er zelfs voor zorgen dat je je alleen maar rotter gaat voelen.
Uiteindelijk moet er bij jouw een knopje omgaan en die moet jezelf omzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind mezelf niet te dik,ik weet en zie dat ik heel dun ben.
Maar ik wil gewoon niet zo als mijn moeder worden.Ze vindt het zelf ook vreselijk om zo dik te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ook een middenweg tussen te dik en te dun: een gezond gewicht.
Zorg dat je op een gezond gewicht komt.
En áls je dan na een tijdje richting een te zwaar gewicht begint te verschuiven, dan ga je DAN (en dus niet NU!) weer een tijdje iets minder calorieën eten, om te zorgen dat je in het gezonde stuk blijft zitten. En als je dan na een tijdje weer richting een te licht gewicht begint te verschuiven, ga je DAN weer ietsje meer calorieën eten. Je kan op die manier prima in een gezond gewicht blijven, en een mooi figuur blijven houden, door gewoon af en toe kleine aanpassinkjes te doen, als je gewicht verandert.
Wel, als ik je verhaal lees doet het me verdriet! Je bent op weg naar anorexia. Je bent idd te mager. Nog maar eens een bewijs te meer hoe een ouder een negatieve invloed kan teweegbrengen. Je moet je bouwstoffen en vitaminen halen uit verantwoord eten. Wordt aub niet het volgende slachtoffer van je vader. Knuffel voor je moeder.
Ps: Een man heeft graag wat "pak" aan een vrouw ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader heeft nu een jongere en veel dunnere vrouw...,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vader is maar één man, het is niet zo alle mannen willen wat hij wil.
Weten je ouders dat je jezelf aan het verhongeren bent vanwege zijn partnerkeuze?
Wat hier boven wat gesuggereerd lijkt me ook overdreven 'anorexia' nou dat zeker nog niet. Dit lijkt me echt een crash dieet, maar uiteindelijk zet het geen zoden aan de dijk omdat jij je stofwisseling ermee verprutst. Overigens mag je best wel meer eten hoor. Als je het echt zeker wil weten ga dan is naar de diëtiste, die kan je precies vertellen wat jij kan eten door een dag heen. En mensen die je in de steek laten omdat je toevallig wat dikker bent die zijn sowieso de moeite niet waard. Ik geloof trouwens niet dat jij je er goed bij voelt, komt eerder over als een onzekerheid, angst, bang om afgewezen te worden. En volgens mij weet je dit zelf ook wel, en zoek je wat bevestiging. En als je denkt dat het leven draait om het uiterlijk dan heb je nog een hoop te leren, want mensen die zo denken leven in een luchtballon. Wil jij leven in een luchtballon? Een ballon die ieder moment kan knappen. Ontwikkel je zelf, ontwikkel eigenheid en een identiteit. Het is jouw leven jouw keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laurena , Het is weliswaar eenzijdig , maar de meeste componenten neem je toch tot je . Je bent VEEL te licht , maar dat heeft voornamelijk te maken met de hoeveelheid voedsel die je tot je neemt .In de armere landen zijn de mensen dikwijls ook ongezond mager . (zie foto uit Sudan). Maar naast te weinig voedsel heeft men ook 'n groot vitamine tekort. Koffie en cola zijn pepmiddelen . Zou ik nooit gebruiken . Omdat je vegetarisch eet moet je zorgen dat je voldoende vitamine A tot je neemt.Laurena , wat je eet is nog niet zo slecht.Maar je eet te weinig . Probeer op 'n gewicht te komen van 15 kg minder dan de centimers boven de 100 van je lengte . In jouw geval betekent dat 55 kg. Als je dat aanhoudt heb je 'n superlijf . Ik ben 'n autoriteit op dat gebied met heel veel ervaring.Cola nooit meer aanraken , en 1 kop koffie 's morgens is meer dan genoeg.Kijk op internet waar vitamine A in zit . Maar ook met vitamines is het zo dat je er niet teveel van mag hebben. Ik heb trouwens begrip voor je vader . Je volvreten na je huwelijk is 'n vorm van bedrog .Wel mooi op de trouwdag , en daarna maar raak doen . Probeer met spoed op die 55 kg. te komen . Je kunt me evt. raadplegen via "berichten" op deze site . Doe je best ! Laat het niet zover komen als op de foto alsjeblieft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Tja,mijn moeder had maatje 36 toen ze trouwde..
Je hebt natuurlijk ook wel een probleem als je zo dik wordt.
Ze schaamt zichzelf ook(wil nooit op de foto etc.)en ze heeft diabetes door haar overgewicht en versleten knieën.
Maar ik hou wel zielsveel van haar hoor!!!
Ik zou mezelf trouwens niet durven vergelijken met mensen in Afrika die verhongeren maar ik begrijp wat je bedoelt.
Ik denk dat ik trouwen beter eet dan mensen die dagelijks junkfood,patat,pizza,hamburgers en chips,koek en snoep eten.Al dat vet en suiker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ook van je activiteiten af.. Vet is zeer belangrijk (wel onverzadigde) Ik fitness 4 dagen in de week, en geloof mij ik eet smerig veel koolhydraten en redelijk veel (gezonde) vetten. Terwijl mijn vetpercentage rond de 10% zit. Als ik jou voedingspatroon zou hebben zou ik alles afbreken.
Als je binnen afzienbare tijd dood wilt moet je zo doorgaan. Voedingsstoffen bestaan uit de energieleverende brand- en bouwstoffen koolhydraten, vetten en eiwitten maar je hebt natuurlijk veel meer nodig. Dat besef je zelf ook wel door vitamines te slikken maar dat is altijd te weinig als je onvolwaardig eet. waardoor je tekorten oploopt.

Zo kom je makkelijk in een vicieuze cirkel van lusteloosheid, gebrek aan eetlust, isolement, een verkeerd zelfbeeld en nog minder en ongezonder eten. Je hebt gewoon eiwitten en een klein beetje vetten en oliën nodig om je lichaam niet af te breken, waar je nu wel mee bezig bent.

Toegevoegd na 48 minuten:
Wat je BMI betreft zit je nog net aan de veilige kant als je onder de dertien jaar oud bent maar daarboven zit je echt in de gevarenzone van ondergewicht en moeilijk terug te keren naar een normaal eetpatroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Volgens mijn broer zou het al een stuk beter zijn als ik af een toe vis zou eten zoals Makreel(gezonde vetten?) daar is hij zelf ook gek op.
Mijn probleem is dat ik gewoon heel veel niet lust.
Vlees vind ik meestal ook niet lekker,alleen af en toe een gekookt ei.
Maar vet kan je toch het best vermijden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees hoeft niet hoor, zeker als je wel eieren, kaas en peulvruchten eet. Ik hanteer als grove stelregel dat je niet veel hoeft te eten maar wel van alles wat. Hoe minder je eet, des te belangrijker is het dat je volwaardig eet. Jouw energieleverende voedingsstoffen bestaan vrijwel geheel uit geraffineerde koolhydraten. Dat zijn voedingsstoffen die geheel ontdaan zijn van noodzakelijke vitamines en spoorelementen. Eet in plaats daarvan een paar volkoren boterhammen met een lik echte boter en kaas, vleeswaar of pindakaas. Een houvast is de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum maar dat instituut heeft helaas absoluut geen kijk op smakelijk eten. Vet heb je nodig, geeft zelfs dat VC schoorvoetend toe. Er bestaan zelfs essentiële vetten die je lichaam niet zelf kan maken en die je dus echt met je voeding binnen moet krijgen, zoals linolzuur en alfa-linoleenzuur. Over de eerste hoef je je doorgaans geen zorgen te maken maar met een paar keer per week wat vette vis, zoals makreel, zalm, haring, sardines, ansjovis of tonijn zit je al een stuk beter wat alfa-linoleenzuur betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord Kees + En vet moet je niet vermijden, wie je dat heeft aangepraat weet ik niet maar dat is grote onzin. Vetten heb je nodig! Dat je niks lust heb je jezelf waarschijnlijk aangeleerd. probeer vaker nieuwe dingen uit. (dus niet eenzijdig blijven eten)
Het is ontzettend slecht wat je doet.
Maar dat is hier al eerder vermeld.
Ik ben net zelf van 86 kilo naar 76 kilo gegaan door gewoon normaal vlees aardappelen etc te eten, ik drink gewoon koffie, ook wel eens een biertje, en af en toe zelfs een snoepje.
Het gaat erom dat je het in balans houd, en dat je in de gaten houd dat je niet hele zakken chips of iets leeg eet.
Die bloedarmoede kan worden veroorzaakt door ijzer te kort wat je uit bepaalde groenten en vlees kan halen.
Ik zou toch eens met een dokter praten, want ik denk dat jouw probleem veel dieper ligt dan alleen het eten.

Succes ermee in ieder geval

p.s: En niet elke kerel is zoals je vader
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de meeste dingen is al veel gezegd, dus ik beperk me even tot je idee dat je vitamines de problemen wel oplossen:
Vitaminesupplementen zijn géén vervanging voor gezond voedsel. Er zitten vaak weinig of geen mineralen in, enzymen, vezels, etc., die in het echte voedsel wel zitten. Daarnaast werken veel vitamines en mineralen uit mineralen láng niet zo goed als die in echt voedsel, omdat het teamplayers zijn, die weer allerlei andere stoffen uit het voedsel nodig hebben om hun werk goed te doen.
Daarnaast zijn sommige stoffen uit voedsel heel gezond, maar kunnen de supplementen-varianten daarvan schadelijk zijn voor je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en je reacties.Ik vind het echt heel lief!:-)
Ik zal zeker mijn best doen om te veranderen maar ik weet niet of dit gaat lukken.
Ik besef dat het nodig is maar ik durf niet goed die stap te zetten.
Best raar eigenlijk .
Ik heb echt wel een probleem dat weet ik inmiddels wel en ik voel me deze week erg slecht,moe,duizelig en depressief.
Ik heb in ieder geval veel om over na te denken en deze reacties en antwoorden kunnen mij daarbij helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan kijken of je kan praten met een psycholoog oid. Dat klinkt heel zwaar, maar het kan gewoon fijn zijn om met iemand te kunnen praten over wat je voelt en wat je tegenhoudt om de juiste keuzes te maken. Gewoon eens aan je huisarts vragen, dan wordt het gewoon vergoed door je verzekering.
Hoi Laurena,

Zo te zien aan je lengte en je gewicht weeg je echt veel te weinig. Dat is heel erg ongezond en gaat klachten geven in je lijf en je weerstand wordt erg laag.

Ik vind het heel naar voor je dat je ouders zijn gescheiden en dat je vader weg is bij je moeder omdat hij haar niet meer mooi vond.
Dat zegt iets over (de oppervlakkigheid van) je vader en niet over je moeder. Er zijn nu eenmaal mensen die het belangrijker vinden hoe je er uit ziet dan om wie jij werkelijk qua karakter bent.

Praat hier eens over met iemand (via je huisarts, of iemand die jij vertrouwt). Laat het besluit van je vader, er niet voor zorgen dat jij ongezond mager wilt blijven en dat ZIJN keus jouw hele leven blijft beïnvloeden.
Jij bent jezelf en niet je vader of je moeder.
Wat nu als Jouw prins op het witte paard van mollig houdt of gewoon gezond! Dan rijdt hij jouw huisje voorbij.

Lieve meid, ga wat meer en gezonder eten, in overleg met je huisarts of een dietiste, zodat je een normaal en gezond gewicht krijgt.
Het is prima om gezond te eten en dus veel groenten en fruit te eten. Let er alleen wel op of er voldoende afwisseling in zit en het jou de vitaminen en mineralen geeft die jij nodig hebt om een mooi en gezond leven te leiden.

Succes en met het vinden van een gezond gewicht en eetpatroon. Ga leuke dingen doen, geniet van je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel gezegd: wie gezond eet en verder gezond is heeft geen supplementen nodig. Dat je ze wel nodig lijkt te hebben is een teken dat je ongezond eet. In dit geval waarschijnlijk domweg te weinig.

Er zit een fors verschil tussen slank en mager en dat laatste wordt echt alleen aantrekkelijk gevonden door het type vrouwen hatende mode ontwerper. Je zal met jouw lengte heel fors moeten aan komen voor je kan zeggen dat je overgewicht hebt en dat je op je gewicht wil letten is niet erg maar dat houd ook in dat je niet te mager moet worden. Je beweert je goed te voelen en daar is niks mis mee. Je bent echter wel erg ligt voor je lengte en je hebt last van bloedarmoede. Met een paar kilo meer (je kan het echt hebben) en zonder die bloedarmoede zit je misschien wel nog beter in je vel.

Als je denkt dat pasta te veel calorieën bevat moet ik je toch echt aanraden om de daadwerkelijke cijfers erbij te halen en te gaan vergelijken (en dan niet vergelijken met sla maar met rijst en aardappelen).

Laat je huisarts je eens doorverwijzen naar een diëtist (diëtisten zijn er niet alleen voor te dikke mensen). Dan kan je samen uitzoeken wat voor jouw gezond is om te eten en wat nu het beste gewicht voor jouw lengte, leeftijd en leefpatroon. Zo kan je op een gevarieerd en gezond eetpatroon komen zonder supplementen (want gezond zijn die dingen echt niet).
Ga evt. ook met een psycholoog praten. Je hebt duidelijk een forse tik gehad toen je vader je moeder verliet vanwege haar gewicht anders had je dit er hier niet expliciet bij vermeld. Om de verkeerde redenen met je gewicht bezig zijn is ook niet goed en zonder bang te zijn om dik te worden is het leven toch aangenamer (het leven is sowieso aangenamer als je niet bang bent).