Momenteel werk ik op een plek waar ik me niet fijn voel. Vaak ben ik erg verdrietig. Is het verstandig deze baan op te zeggen?

Ik heb (samen met mijn vriend) een eigen woning.
Ik heb (nog) geen vervangende baan.
Met alleen het loon van mijn vriend zouden we het juist niet redden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stel me altijd als eerste deze vraag: denk je dat je opnieuw in diezelfde situatie/gevoel zal komen bij een andere nieuwe baan?

Antwoorden (16)

Meld je ziek. Op een gegeven moment krijg je een oproep van de arbo arts om langs te komen op het spreek uur. Beschrijf hoe je voelt en bekijk samen met hem/haar. Naar volgende stappen. Wat voor jou dus het beste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziek melden? Dat is voor mensen die ziek zijn, niet voor mensen die zich niet zo prettig voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is niet ziek! Ze voelt zich niet prettig dat is heel wat anders. En aan dat niet prettig voelen kan ze samen met de baas wat aan doen. Aan ziek zijn niet, dat ben je of je bent het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook mentaal ziek wezen. Als je te lang je niet prettig voelt bij je werkgever. Dan kan je op een gegeven moment overspannen raken. En je niet fijn voelen is nogal een ruim begrip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft het over, dat ze niet gelukkig is met haar baan. Ze heeft geen burn out.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kun je ook mentaal ziek zijn. Bijvoorbeeld depressief, of een burn-out hebben. Maar daar heeft ze het niet over. 'Niet fijn' en 'erg verdrietig' is heel vervelend, maar op zich geen ziekte. En daar meld je je dus ook niet ziek voor. Bovendien, wat is het voor onzin om klakkeloos ziek te melden en dan maar te wachten tot de arboarts een keertje contact opneemt? Zelfs áls hier sprake zou zijn van ziekte, is er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Als je gezondheid je parten gaat spelen in je werk, kun je dat ook gewoon bespréken in plaats van alles uit je handen te laten vallen en dan af te wachten wat er gebeurt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed gezegd, SuzyQ. Juist die passieve houding zou wel eens de *oorzaak* kunnen zijn van het niet prettig voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist Suzy!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor Suzy
Blijf daar werken. Zoek intensief naar een andere baan in wat je erg leuk vindt. Ga actief solliciteren. Zeg deze baan op zodra je de andere hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zelf eerst eens driftig op zoek gaan naar ander werk. Zelf je baan opzeggen is niet erg handig, om diverse redenen: Je hebt geen recht op uitkering, dus dan kom je financieel in de problemen. Ook is het vanuit een positie zonder baan moeilijker om aan een andere baan te komen, dan wanneer je nog wel een baan hebt.
Aan de andere kant wil je niet erg lang meer op je huidige werk blijven en kun je niet té kieskeurig zijn bij een nieuwe baan, neem wat je kunt, leuk lijkt en financieel genoeg opbrengt, anders duurt het misschien erg lang vóórdat je een andere (gelijkwaardige) baan hebt.
Ik weet niet bij wat voor bedrijf je werkt, maar ik neem aan dat je daar hebt geprobeerd om met leidinggevenden over je problemen te praten en om binnen het bedrijf een andere baan te krijgen (kan niet bij een klein bedrijf, snap ik).
Kortom: stel je financiën zeker, maar ga ergens werken waar je het naar je zin hebt, want het leven is te kort om ergens verdrietig te gaan werken! (en te lang ook, trouwens)
Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet leuk om elke dag met tegenzin naar je werk te gaan, alles wordt er door verpest en vaak zit je op de zondagen al met een naar gevoel omdat je maandag weer moet beginnen. het is dus zaak zo snel mogelijk een andere baan te vinden want werk moet wel leuk blijven.

mijn idee: zo snel mogelijk proberen een andere baan te krijgen! neem niet het eerste het beste baantje om daar weg te komen, want zometeen heb je precies hetzelfde probleem. als je ander werk aangeboden krijgt, denk daar dus eerst heel goed over na!

succes en alles komt uiteindelijk goed, geef het de tijd en ga rustig opzoek naar iets anders via internet/kranten/etc

Toegevoegd na 1 minuut:
wat ik er nog vergeten ben bij te zeggen, neem geen ontslag voordat je zeker weet dat je een andere baan hebt. nog even doorzetten dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , zo zit je aan alle kanten vast, je woont al samen, heb een hypotheek op je huis, dus moet er voldoende inkomen zijn en nog geen ander werk waar je het wel naar je zin hebt.
Toch zou er wat moeten gebeuren, jouw werksituatie is ziektemakend, misschien is hier over te praten bij je werkgever, iets veranderen, iets aan te passen, andere collega's, andere werktijden.
Is dat niet op te lossen, dan gaat het een keertje goed mis, een burn- out, migraine, of andere klachten komen er dan aan, dat kan ook nog ten koste gaan van je relatie, dan heb je niets meer, want geen vriend, waarschijnlijk ook geen woning meer, dat zal je dan nog zieker maken.
je nu tijdelijk ziek melden is even een oplossing, maar wel een tijdelijk, ga praten en zoek naar een oplossing, nu je nog gezond bent, wachten lost nu niets meer op.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt het zelf al: je hebt nog geen andere baan, en met alleen het salaris van je vriend redden jullie het niet. Nee dus, in deze situatie is het niet verstandig om je baan op te zeggen.

Wat je dus moet doen: deze situatie veranderen. Reken uit hoeveel je moet verdienen om wel rond te komen, en ga dan driftig solliciteren. Als je niet meteen je droombaan vindt, neem er dan één aan die gewoon niet afschuwelijk is en waar je van kunt rondkomen, om de tijd tot je wel je droombaan vindt op een betere plek door te brengen dan ergens waar je steeds verdrietig bent.

En zodra je een baan hebt, een geweldige baan of een baan die oké is voor een tijdje, neem dán ontslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft dat je het met het loon van je vriend alleen net niet haalt, dat is een grote luxe want dat betekent dat elk inkomen wat je binnenkrijgt voldoende is; dat geeft je ruimere mogelijkheden als wanneer je perse hetzelfde inkomen moet verdienen tenzij je nu het minimum loon verdient.
Ga in ieder geval vastberaden naar een baan zoeken en wees niet te kieskeurig want je hoeft het tenslotte niet de rest van je leven te doen.
Beter nu een baantje met wat minder status dan ziek worden van de baan die je nu hebt.
Laat je er niet onder krijgen; succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk eerst of het aan jezelf kan liggen,
anders zou je precies dezelfde situatie krijgen bij een andere werkgever.
In tegenstelling tot wat anderen er over zeggen is
ziekmelden verstoppertje spelen met jezelf.

Wat maakt je niet gelukkig op je werk?
Het salaris, jouw werkplek, de reistijd, jouw collega,s ,
jouw leidinggevenden?

Bedenk dat anderen minder gelukkig zijn met hun handicaps of andere tekortkomingen, die hebben echt reden tot klagen.

Jullie hebben gekozen voor een toekomst met elkaar,
een koophuis, en later misschien nog een kinderwens.
Welkom in de wereld van de prijskaartjes.
Die hangen letterlijk overal aan.

En met een koophuis kunnen u en uw partner niet meer zo kieskeurig zijn om klakkeloos ontslag te nemen of een andere baan te gaan zoeken. Indien men niet door de proeftijd heen komt bij de nieuwe werkgever,
dan zijn de rapen gaar.

Ik zou zeggen zet je schouders eronder en je beste beentje voor, en begin elke dag met de gedachte dat
je er aan kunt werken om jouw werk plezieriger te maken.
En voor thuis neem 2 katten indien je die nog niet hebt.

Jij bent een vechter, jij gaat het redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga in ieder geval solliciteren, ik weet uit eigen ervaring (ik herken het gevoel), dat alleen al het idee dat er sollicitaties uitstaan, de druk een beetje van de ketel neemt. Je zult niet 1,2,3 een andere, betere baan hebben, maar er actief mee zijn, maakt je huidige situatie wel wat draaglijker. Succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet nagaan waarom je erg verdrietig wordt op je huidige werkplek. Wordt je gepest, gediscrimineerd, uitgesloten of moet je werk doen wat totaal tegen je principes ingaat? En kun je je werksituatie terplaatste niet verbeteren? Dan zou ik zeggen: Stoppen en opstappen! Je bent dan vol goede moet en positief ingesteld als je op zoek gaat naar een andere baan. Het wordt financieel even wat moeilijker voor jullie, maar alles beter dan ongelukkig naar je werk gaan! Hak die knoop door, en kap ermee. Denk aan je welzijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vol goede moed moet het natuurlijk zijn, he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het niet leuk vind houd je het inderdaad niet lang vol. zover ik het probleem begrijp heb je twee opties; hetgeen wat jou dat gevoel geeft aanpakken of toch ander werk zoeken. stap desnoods naar je baas misschien weet hij oplossingen. laat het er in ieder geval niet bij zitten anders loop je misschien nog wel een burn-out op.

heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je baan opzeggen als je nog niet iets anders hebt, zeker als je een koophuis hebt, vind ik niet verstandig. Probeer eerst alles op een rijtje te zetten en dan te beslissen wat je kunt doen om de situatie te verbeteren. Je wilt tenslotte wel voorkomen dat je straks nog dieper in de put raakt omdat je de rekeningen niet meer kunt betalen!

Een paar maanden geleden zat ik in dezelfde situatie! Ik kon echt niet meer en zat soms huilend op het toilet omdat het me allemaal teveel werd. Ik had heel sterk het gevoel van 'ik wil hier niet zijn'.
Ik ben begonnen te kijken waarom ik me zo voelde, of er geen andere factoren meespeelden of dingen die ik zelf kon veranderen om me beter te gaan voelen. Toen ik alles had geprobeerd, wist ik dat het echt aan mijn baan lag.
Dus ben ik een andere baan gaan zoeken, maar niet zomaar de eerste de beste: ik heb bedacht wat ik wel wilde en wat mijn leven beter zou maken, zodat ik niet binnen een paar jaar weer in dezelfde situatie zou zitten. Vervolgens heb ik gekeken wat goed bij mij, mijn cv en werkervaring en bij mijn eisen zou passen. Ik heb alleen op banen gesolliciteerd die aan deze eisen voldeden, al kan dit natuurlijk alleen als je niet te hoge eisen stelt, het moet wel realistisch blijven.
Ik ben sinds deze maand bij een ander bedrijf gaan werken, in een compleet andere wereld en ook minder uren, en ik voel me een ander mens.
Maar het is dus niet zo dat een andere baan vinden altijd zomaar de oplossing is, je moet eerst zien uit te vinden of je zelf iets aan de bestaande situatie kunt veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat er zo ie zo met je vriend over! Hij heeft recht om dit te weten...

Spreek ook je baas er eens over aan, misschien weet hij wel een oplossing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou voor jezelf eerst duidelijk proberen te krijgen wat maakt dat je je niet fijn voelt.
en dan eens ter sprake brengen bij je collega's of directe leidinggevende. zou (vooral in het begin) proberen het bij een ik boodschap te houden. kijk dan samen met die mensen wat de mogelijkheden zijn vanuit hen gezien maar ook vanuit jou. ziekmelden lost vaak niets op, je schuift dan vaak alleen maar alles op waardoor de kans groot is dat het erger wordt. direct ontslag nemen zou ik niet doen.. daar zou ik pas over nadenken als er vanuit alle partijen geen oplossingen kunnen komen en je na een tijdje nog steeds door de bomen het bos niet meer ziet. dat je aan het idee denkt zou ik ook even binnen bepaalde muren houden om te voorkomen dat er roddels komen of mensen je rotter gaan behandelen omdat je (misschien) vertrekt!

heel veel sterkte!

ps: bij mij heeft het geholpen om eerlijk te zijn, bespreekbaar te maken en grenzen aan te geven!
en vervolgens ook zelf alles te proberen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat ook gehad. Ik nam een vrije dag op, deed mijn beste kloffie aan en ging die dag solliciteren, werd aangenomen en nam ontslag bij de vorige werkgever.
Ik nam 14 dagen vakantie tussen de twee banen in op mijn eigen kosten, om een verse start te maken.
Het is wel belangrijk om plezier in het werk te hebben.
Wél de goeie volgorde aanhouden, eerst nieuwe baan, dan pas ontslag nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt er ook aan waar je werkt, of het makkelijk is een andere baan te zoeken,,

klein verhaal-

mijn moeder was er uitgewerkt op der oude baan
ook al had ze daar ruzies, ze kreeg haar geld

nieuwe baan,
veelbelovend, erg leuk, dubbel salaris,
maar er bleek maar 25% van betaald te worden
spreekt ze haar baas op aan,
zegt hij dat ze niet geschikt is voor deze sector,
terwijl al haar collega's haar verkozen tot beste,
ook had ze al haar diploma's
(erg belangrijk voor hoger loon en snellere kans op sollicitatie acceptaties)

nu is ze terug bij der oude baan, dat gebeurde via via,,
maar ze krijgt tenminste haar geld

ik hoop niet dat jou dit overkomt, want dit zorgt voor slapeloze nachten en nog meer tranen,,
-nutteloos verhaal- (sorry)

het advies wat ik voor je geef bevat het volgende,,
spreek je leidinggevende daarop aan,,
doe het meerdere keren als het niet direct serieus genomen word,,

Neem je cursussen slag ervoor, die diploma's geven jou het recht op een hoger loon,
(bv: in plaats van €5, nu €15, vanwege juiste opleiding)

probeer het jezelf ook leuk te maken, verheug je op dingen die jij wilt doen.

als dit na een paar maanden nog niet opgelost is,,
of je contract loopt ten einde,,
zoek dan een andere baan voor de dag NA beëindiging van je contract.
neem je diploma's mee naar de sollicitatie.
laten altijd goede indruk achter.
en misschien gaat het dan beter.

veel succes