Wanneer soa test?

Heeft het zin om een soa test te doen als de laatste keer dat je onveilige seks hebt gehad een jaar geleden is en je geen klachten hebt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is altijd verstandig om zeker te weten of je iets wel of niet hebt. Voor jezelf maar nog veel meer voor toekomstige (bed-)partners.
Ritsuka
6 jaar geleden
er zijn ook SOA's die lange tijd geen klachten geven.
Laat nou maar testen voor de zekerheid.

Antwoorden (2)

Als je onveilige seks hebt gehad in het verleden is een SOA test zeker aan te raden, voor jezelf en voor toekomstige partners. Je kunt jarenlang besmet zijn met een SOA zonder verschijnselen te hebben. Een test doen en voorbehoedsmiddelen gebruiken is altijd verstandig. Ben je onder de 25 jaar en wil je een soa-test, dan kun je gratis en anoniem terecht bij de GGD. Ben je ouder, dan wordt je doorverwezen naar de huisarts, tenzij je behoort tot een risicogroep.

Een SOA of andere infectieziekte kun je overigens ook oplopen op een andere manier dan seks; afhankelijk van de ziekte kan deze namelijk ook worden overgedragen via speeksel (zoenen, vieze kopjes, orale seks, kauwgom delen), seksueel vocht (dat aan je handen zit, orale seks, speeltjes delen), bloed... Je kunt dus als kind al een kauwgommetje of ijsje hebben gedeeld of je tandarts kan vergeten zijn nieuwe handschoenen te pakken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een SOA test bestaat niet; er zijn meerdere SOAs die elk hun eigen test hebben. De vraag of die etst zinvol is, hangt dus van de SOA af.

Waarschijnlijk zijn chlamydia en hepatitis B de belangrijkste redenen om je te testen, want deze ziektes komen veel voor, en woekeren langdurig zonder klachten te geven.