Op welke leeftijd mag je je omlaten bouwen naar een man/vrouw?(als je transgender bent)

is er een specefieke leeftijd of is het boven 18

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
20.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er kan vanaf 12 jaar begonnen worden met medicijnen.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2010/11/geslachtsverandering-bij-kinderen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is geen Ombouwen maar geslachtsaanpassende behandeling. Een transgender verandert niet van geslacht, zij voelen zich man of vrouw en willen ook lichamelijk het juiste geslacht.
Er kan wel een geslachtsregistratie gewijzigd worden op de identiteitspapieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@halloikbeneenvragensteller,
er is verschil tussen een
1. geslachtsaanpassende behandeling (toedienen van puberteit remmers valt daar niet onder) en
2. geslachtsaanpassende operaties. Vanaf 16jaar is een behandeling al toegestaan
Vanaf 17jaar een operatie, afhankelijk van de operatieve ingreep.
Pas vanaf 18jaar als deze operatieve ingreep voor 17jarigen nog niet is toegestaan.

Antwoorden (2)

Ik heb eens eventjes op Wikipedia gezocht en je mag al beginnen ermee als je 16 jaar bent. Citaat: "Op de leeftijd van 16 jaar, wanneer het kind juridisch gezien op een leeftijd komt om zelf beslissingen te nemen over medische behandelingen, is het mogelijk om te starten met de geslachtsaanpassende behandeling."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ juist, vanaf 16 jaar mag er begonnen worden met geslachtsaanpassende behandelingen.
Vanaf 12jaar mogen wel pubertijdsremmers toegediend worden, deze behandeling valt niet onder geslachtsaanpassende behandelingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het nou 16,17 of 18?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga naar een centrum in UZ Gent in het centrum van seksuologie en genderproblemen. Je mag dus hormonen (testosteron of da ander) op de leeftijd van 16 beginnen nemen, maar je moet wachten tot je 18 bent om je te laten opereren...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jay2512, dat klopt als een bus. Behandeling met hormonen valt onder 'geslachtsaanpassende' behandeling en mag al vanaf 16jaar.
Dat gebeurt olv Prof. dr. Guy T'Sjoen
Ik wens u sterkte en veel succes
Voor de daadwerkelijke geslachtsoperatie wordt gewacht tot iemand 18 jaar is.
Maar voor de voorbereidingen en hulpverlening kunnen ook jongeren al terecht bij het VUmc in Amsterdam en het LUMC in Leiden.

------ Waar kan ik terecht voor een transitie?
Er zijn in Nederland meerdere medische centra waar volwassen die transseksueel zijn een transitie kunnen ondergaan. Dat zijn het VUmc te Amsterdam en het UMCG te Groningen. Kinderen kunnen terecht bij het VUmc te Amsterdam en bij het LUMC te Leiden.

De informatie over het VUmc vind je op de website van het VUmc
De informatie over het UMCG vind je op de website van het UMCG
De informatie over het LUMC vind je op de website van het LUMC
In deze centra werken specialisten uit meerdere medische disciplines (psychologen, psychiaters, endocrinologen, gynaecologen, urologen, plastisch chirurgen) samen in het genderteam. In deze centra kun je terecht voor je hele traject, te weten: intake, diagnostische fase en geslachtsaanpassende behandeling.
Wat is de transitie en hoe verloopt die?
Als je transseksueel bent en een transitie wilt ondergaan kun je je aanmelden bij een van de genderteams. Er geldt bijna altijd een wachttijd van enige maanden tot een jaar of soms nog langer,(zie het hoofdstuk wachttijden op deze pagina). De stappen die doorlopen worden zijn vastgelegd in een protocol.

Na een intake of screening volgt de diagnostische fase die bestaat uit een aantal psychologische en lichamelijke onderzoeken en maandelijkse gesprekken met een psycholoog. Het aantal gesprekken verschilt van geval tot geval. Op het moment dat de psycholoog van mening is dat daadwerkelijk sprake is van de diagnose ‘genderdysforie’ brengt hij het ‘specifieke’ geval in, in het medische team (genderteam). Dit team besluit of er tot de geslachtsaanpassende behandeling wordt overgegaan. Je krijgt dan ‘groen licht’.

Groen licht betekent dat je aan het lange traject van de transitie fase kunt beginnen. Je wordt onderzocht door de endocrinoloog en begint met cross-sexhormonen en de sociale transitie. Dat betekent dat je moet gaan leven in de rol van het gewenste geslacht, als je dat nog niet deed. Regelmatig heb je overleg met je psycholoog en is er bloedonderzoek naar je hormoonwaarden. Na ongeveer een jaar kun je beginnen met de geslachtsveranderende operaties. Hierover wordt overigens weer een besluit genomen door het medische team (genderteam).
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geslachtsveranderende operaties, zoals verwijdering van de borsten (mammectomie), kan al vanaf 17jarige leeftijd. Er moet een jaar vooraf met hormonale therapie zijn gestart.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het nou 16,17 of 18?