van welke leeftijd mag je porno kijken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
28.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste tieners kijken naar porno vanaf hun 14-15 jaar

Antwoorden (2)

"Harde" porno vanaf het moment dat je meerderjarig bent ; 18 dus. Softporno ofwel seks en bloot zonder veel details vanaf 16.

(Ik ken overigens weinig mensen die zich daar aan gehouden hebben, maar er is wel degelijk iets voor te zeggen dat (zeker harde) porno kijken niet verstandig is als je daar nog niet aan toe bent, want het geeft een ZEER sterk vertekend beeld van hoe en wat seks is.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie overigens dat er wel wat gerommeld wordt met die leeftijden ; op teevee geld het advies 18, maar videotheken (waar die nog bestaan) hanteren vaak een leeftijdsgrens van 16. Jonger in elk geval niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah ja je hebt gelijk, dat was ik vergeten te vermelden in mijn antwoord, de vanaf 18 "harde porno".... ik vind het flauw om dat nu in mijn antwoord te bewerken dus zal het verwijderen aangezien het zo niet juist is :)! +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haha, en ik dacht na jouw antwoord dat ik het bij het verkeerde eind had, dus was verder gaan zoeken......het is inderdaad niet altijd even duidelijk.
Antoni
7 jaar geleden
Ik vermoed dat je op iedere leeftijd porno mag KIJKEN. Het is alleen niet toegestaan om porno te LATEN ZIEN aan mensen onder de 18+ respectievelijk onder de 16+. De kijker is dus nooit in overtreding. Zijn dát niet de correct beschreven regels?
Antoni
7 jaar geleden
Ik heb inmiddels de wettelijke regels opgezocht en verwerkt in een antwoord. Zie mijn antwoord.
Porno kijken is op iedere leeftijd toegestaan, althans er zijn geen wettelijke regels die je overtreedt als je porno kijkt op jonge leeftijd.

Wie echter porno laat zien, dus iemand anders in de gelegenheid stelt om porno te kijken, aan iemand onder de 16 jaar, overtreedt wel wettelijke regels.

In Nederland geldt in zo'n geval artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht dat luidt:

"Artikel 240a

Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding, een voorwerp of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar."

Dit artikel is met name bedoeld om te voorkomen dat minderjarigen een niet-realistisch beeld van seksualiteit ontwikkelen.