Van de complete bevolking in de leeftijd tussen 15-70 jaar wordt er geschat dat 0.6% mannen en 0,2% vrouwen transgender zijn. In Nederland zou het om zo’n 48.000 mensen gaan.

Maar dit zijn schattingen, oftewel zeker weten hoeveel transgenders er precies zijn weten ze niet, daarom wordt er waarschijnlijk ook in sommige artikelen weer over andere schattingen gesproken.. maar goed, het zal er ergens tussenin zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En naast de transgenders zijn er 85.000 mensen met intersekse fysieke kenmerken. Bij elkaar 8 op de duizend mensen (0,79%) Thx voor jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
:-)

Andere antwoorden (2)

Het is onmogelijk om exact te zeggen hoeveel personen in onze maatschappij transgender zijn. Niet alleen omdat de groep zo divers is, en niet altijd duidelijk is wie geteld zou moeten worden, maar ook omdat niet alle transgenders een medische en juridische geslachtsverandering doormaken waardoor ze geregistreerd kunnen worden. Transgenders zijn in deze zin dan ook een ‘verborgen’ groep in onze maatschappij. Je kan dit het beste vergelijken met het beeld van een ijsberg (zie ook figuur hiernaast): de top steekt boven water uit en is zichtbaar (en in zekere zin meetbaar), maar de grote massa blijft verborgen.

Meer gegevens zijn te vinden in de onderstaande link
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is heel moeilijk te zeggen. Sexe-identeit (die overigens in principe los kan staan van de sexuele orientatie wordt vastgelegd in de baarmoeder, en naast de twee "uitersten" (jongetje / meisje) zit een heel scala van mogelijkheden die in onze cultuur eigenlijk geen plaats heeft. Er zijn wel culturen die deze zogenaamde "derde sexe" erkennen, maar binnen het gebied van de Abrahamitische religies zeer zeker niet. Daar kennen ze alleen zwart / wit. (ook op het gebied van sexuele orientatie overigens).

Juist door het taboe dat op transgenderiteit rust, is het zo goed als onmogelijk een exact percentage te geven van mensen die in deze groep valt, ook omdat de mate waarin sterk kan variëren, en het niet voor iedereen een probleem hoeft te zijn. In feite is het een soort "verborgen" groep waarvan we maar hele kleine delen ook echt te zien krijgen. Ook was het vroeger gebruikelijk kinderen die met onduidelijk geslacht geboren werden te opereren zodat ze in de ene of de andere groep zouden passen, soms met dramatische gevolgen. Tegenwoordig wordt er , zeker in Nederland, langer gewacht met opereren maar sneller begonnen met behandelingen als duidelijk is dat er een geslachtsverandering gewenst is. Ook die verschijnselen kunnen de cijfers vertekenen.

Uit bevolkingsonderzoeken blijkt dat ergens tussen 0,5 en 1 procent van de mensen zich psychisch meer het andere geslacht dan het geboortegeslacht noemt, het werkelijke cijfer ligt vermoedelijk een stukje hoger.

Toegevoegd na 2 minuten:
In Nederland schat men op dit moment dat het werkelijk aantal eerder in de orde van 5 procent zal liggen.
Ook zijn er indicaties dat hormonale invloeden in het milieu (milieuvervuiling feitelijk) het vóórkomen van hermafroditisme - dat nauw aan transgenderiteit verwant is en er feitelijk een verschijningsvorm van is - verhoogt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, ik geloof niet dat 1 op de 20 mensen zich op de een of andere manier niet thuis voelt in zijn geslacht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+