Hoe betrouwbaar is een condoom wanneer je dit juist gebruikt en aanvult met zaaddodende lotion?

Om gezondheids redenen kan ik geen hormonale anticonceptie gebruiken. Ik heb een vriend en dus zijn de opties het koperspiraal of een condoom. Op internet lees ik dat condooms slecht beschermen tegen zwangerschap en dat 12% zwanger kan raken! Dit wil ik absoluut niet. Wij gebruiken het altijd heel voorzichtig en doen er zaaddodende lotion op. Mij lijkt het dat ik dan 100% beschermd ben. Toch maak ik mij zorgen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Geen enkele methode werkt 100%. Behalve dan algehele onthouding (hoewel zelfs dát faalde voor Maria..). Als het absoluut onacceptabel voor je is om zwanger te worden, is dat wel iets om over na te denken. Voor de meeste mensen is het risico echter acceptabel genoeg om niet te kiezen voor die 100% effectieve methode, mede doordat het risico met gebruik van voorbehoedsmiddelen drastisch te verlagen tot in sommige gevallen bijna nul.

In z'n algemeenheid zijn hormonale anticonceptiemiddelen van de omkeerbare methoden het meest onderzocht en ook het meest veilig. Als jij die methoden niet kunt gebruiken, (en afhankelijk van het precieze probleem kán het zijn dat er nog wel mogelijkheden zijn; bijwerkingen verschillen wat per middel) kun je inderdaad het beste een combinatie van methoden gebruiken om toch zo dicht mogelijk bij die "nul-kans" te komen. Het is bekend dat het gebruik van zaaddodende middelen de effectiviteit van condooms en andere barrièremethoden verhoogt, maar er is weinig te vinden over hoeveel effectiever het is. Net als bij het condoom is juist gebruik nogal een factor hierbij, lees dus altijd goed de gebruiksaanwijzing van het middel dat je gebruikt.

Je zou nog kunnen kiezen voor een combinatie met een ander barrièremiddel, zoals een pessarium of Femcap (siliconen kapje dat werkt als een pessarium dat niet aangemeten hoeft te worden en je zelf online kunt bestellen). Ook die gebruik je in combinatie met een zaaddodend middel, wat je aanbrengt op de binnenkant van het pessarium of kapje. Zowel pessarium als Femcap zijn lang niet zo veilig als bijvoorbeeld de pil, maar in combinatie met condooms en bij juist gebruik van beide middelen, wordt de kans op zwangerschap steeds kleiner. Eventueel kun je dat ook nog combineren met het monitoren van je vruchtbare dagen (leer je cervicale slijm beoordelen of koop een Persona) en op die dagen geen seks hebben om de kans op een zwangerschap nog verder te verkleinen. Hoeveel je die kans precies verkleint, is moeilijk te zeggen.

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog kiezen voor een koperspiraal, zoals je zelf al noemt. Maar ook die is niet 100% betrouwbaar en heeft als nadeel dat de menstruatie en eventuele pijn vaak erger wordt. En tenslotte kun je nog denken aan sterilisatie (van jou óf je vriend) als je ook voor de toekomst geen kinderwens hebt of als dit medisch niet verantwoord zou zijn. Uiteraard moet je over dergelijke definitieve opties extra goed nadenken en je uitgebreid laten voorlichten.