Hoe komt dat ik nog hallucineer terwijl ik antipsychotica pak?

De reden ligt niet dat ik antipsychotica pak dat ik psychos had maar dat ik erg veel last had vroeger van negatieve gedachtes bij het minste dacht ik dat er over mij geroddeld werd of dat ze mij aan het uitlachen waren. Sinds ik dat neem (ong. 2 jaar) zijn die klachten verdwenen en kijk ik alles positief en trek ik het me niks van aan. Mensen omschrijven mij als een heel chill persoon dat positief naar het leven kijkt. Sinds ong. 2 maanden terug ( ik woon alleen en al 5 maand) begin ik alleen snachts te hallucineren ..mijn deur van mijn slaapkamer staat half open en dan snachts als ik wakker wordt kijk ik in dat opening en zie ik vanals bewegen door dat opening alsof er mensen in mijn keuken zijn. ( ik kan mijn keuken beetje zien door het licht van de blauwe lichtjes van mijn decoder van de tv.) Kan dit dat ik hallucineer zo ja hoe komt dit want ik heb dat nog nooit meegemaakt en nu ineens wel sinds 2 maanden..

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb alleen de hallucinaties wanneer mijn deur goed open is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Erna55
6 jaar geleden
Bepreek dit met je behandelaar.
Antoni
6 jaar geleden
Is de deur dicht doen of zorgen dat het licht helemaal uit is geen optie?
Ritsuka
6 jaar geleden
Dit is een vraag voor je behandelend arts, je gaat toch geen advies aannemen over belangrijke medicijnen van onbekende mensen op het internet.
Cryofiel
6 jaar geleden
Hallucinaties tijdens de halfslaap zijn vrij normaal.

Antwoorden (1)

Het is natuurlijk lastig om hier met zekerheid iets over te zeggen; je doet er dus sowieso goed aan om dit te bespreken met je behandelaar.

Maar zo afgaand op je verhaal denk ik dat het waarschijnlijk niet gaat om hallucinaties, maar eerder om illusionaire vervalsingen.

Bij hallucinaties gaat het om een zintuigelijke waarneming, zonder dat daar een werkelijke prikkel aan ten grondslag ligt. De waarneming bij een hallucinatie is zodanig dat de hallucinatie als werkelijkheid wordt aangenomen, zelfs tegen elk bewijs van het tegendeel in. Een hallucinatie is eigenlijk altijd een teken van een geestesziekte (drugsgebruik valt daar ook onder) al zijn er culturen waarbij hallucinaties meer geaccepteerd zijn en vaak een functie hebben.

Bij illusionaire vervalsingen is er wel een daadwerkelijke prikkel, maar die prikkels worden dan (door je hersenen) verkeert geïnterpreteerd. De waarneming is vaak veel minder duidelijk (je ziet 'iets' bewegen in je keuken in tegenstelling tot: er staat iemand aan de rand van je bed tegen je te schreeuwen) en meestal weet de persoon zelf ook wel dat het niet de werkelijkheid is/ er bestaat op zijn minst enige twijfel over de waarneming.

Illusionaire vervalsingen zijn geen teken van een ziekte, het overkomt ons allemaal wel eens: een kat die je vanuit je ooghoeken ziet wegspringen, die later een schaduw van een boomtak blijkt te zijn, is al een illusionaire vervalsing. Slecht zicht door weinig licht en half-slaap vergroten de kans dat zoiets gebeurd nog verder.
Niet voor niets worden de meeste spoken 's nachts gezien...

Dus niet meteen te veel zorgen, omdat het heel goed om een volkomen normaal verschijnsel zou kunnen gaan, maar wel even bespreken met je behandelaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had zo de term niet voorhanden, maar mijn indruk zou zijn óf de illusionaire vervalsing die je beschrijft, óf - in mijn ogen minstens even waarschijnlijk - een hypnagoge (of in dit geval: hypnopompe) hallucinatie, aangezien het gebeurt bij het wakker worden. Voor TO: hallucinaties bij het in slaap vallen of wakker worden duiden - in tegenstelling tot eigenlijk elke andere vorm van spontane hallucinaties - niet op een geestesziekte en moet je meer zien als 'droombeelden terwijl je (half) wakker bent'. Vaak nemen ze een beangstigende vorm aan zoals het horen of zien van mensen in huis, voetstappen op de trap, het voelen van 'een aanwezigheid', een deur die ineens opengaat terwijl je alleen thuis bent, etc. Het kan samengaan met slaapverlamming of andere hypnagoge verschijnselen (zoals suizen of ruisen, vibraties in je lichaam, het gevoel door de lucht te zweven, etc.) maar dat is niet altijd het geval.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat het gaat om een slaapverlamming. Ik heb dit vannacht weer meegemaakt. Ik kon me even niet bewegen ik voel mij angstig en ik voel precies iets op mij afkomen? Want kan ik hier tegen doen? Wat is hier aan te behandelen want heb schrik dat ik dat vanacht weer ga meemaken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan ik hiervoor een angstremmer krijgen? Het valt mij op dat dit vaker gebeurt? Niet 1 keer op een nacht maar een paar keer achterelkaar.
Antoni
6 jaar geleden
@Lies12, wat bedoel je met "TO"? Ik ken wel "TS", wat topicstarter betekent, dus degene die als eerste over het onderwerp schreef.
Antoni
6 jaar geleden
@Lies12, je zal wel topic-opener bedoelen, daar ben ik inmidels achter. Dat woord komt naar mijn idee wat minder voor dan topicstarter. Misschien kende ik het daarom niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Antoni: sorry, ik bedoelde VS. Ik ben in het verleden bij vlagen actief geweest op diverse fora en verviel in een automatisme. We hebben hier geen topics natuurlijk, maar vragen. VS/Laura: medicatie is bijna nooit geïndiceerd bij slaapverlamming en hypnagoge verschijnselen. Hoewel het een beangstigende ervaring kan zijn, is het geen teken van ziekte en is er in principe geen behandeling nodig. Het helpt vaak enorm om te weten wat er aan de hand is: slaapverlamming is vrij normaal, al heeft de één er meer last van dan de ander. Wanneer je dit nog nooit hebt meegemaakt kan ik me voorstellen dat het erg beangstigend kan zijn en dat je je afvraagt wat er aan de hand is, maar je weet nu dat het een vrij normaal verschijnsel is en dat er niets is om bang voor te zijn: het zijn geen geestesverschijningen of iets anders bovennatuurlijks en je bent ook niet gek aan het worden: je ervaart gewoon verschijnselen die horen bij het in slaap vallen of wakker worden. Ik heb heel regelmatig 'last' van slaapverlamming en hypnagoge hallucinaties, maar je kunt jezelf leren om die verschijnselen te herkennen zodat je ook tijdens de hallucinaties en slaapverlamming weet dat je gewoon in bed ligt en de dingen die je voelt, hoort of ziet er niet echt zijn. Wat verder kan helpen, is om er in elk geval voor te zorgen dat je voldoende slaapt: slaaptekort kan dit soort verschijnselen uitlokken of verergeren. Op je rug slapen vergroot ook de kans op slaapverlamming, dus als het mogelijk is kun je proberen om vooral op je zij of buik te slapen. Verder raad ik je aan om deze verschijnselen te bespreken met je behandelaar: hoe meer angst je hebt voor dit soort verschijnselen, hoe groter de kans dat je ook daadwerkelijk beangstigende hallucinaties krijgt. Net zoals je droomt over dingen die je overdag bezighouden, worden ook hypnagoge hallucinaties beïnvloed door de dingen die je onbewust bezighouden. Verwachting speelt daarin een grote rol: als jij verwácht vooral enge dingen te zien of horen, is de kans groter dat dit ook zal gebeuren. Als je dit niet verwacht of als je zelfs prettige hallucinaties verwacht, kun je eerder neutrale of fijne hallucinaties krijgen. Je kunt proberen om voordat je in slaap valt een onderwerp te kiezen waarover je wilt dromen en hier sterk aan te denken terwijl je in slaap valt. Het is uiteraard geen garantie, maar de kans dat je droomt én hallucineert over iets waar je aan denkt vlak voor je in slaap valt in wel groter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb opgezocht en ik kan leiden aan narcolepsie want ik heb die slaapaanvallen constant ik ben overdag moe en wil steeds gaan slapen ik val in de dag heel kort in slaap en heb mijn aandacht verloren ik slaap voldoende. Ook heb ik bijna elke dag last van slaapverlammingen en meestal 1-3 / nacht. Kan dit? Wat kan ik doen of wat wordt hier aan gedaan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
??