Wat te doen bij staan in grote ruimte / staand met iemand praten?

Het klinkt wat vreemd, maar zodra ik met meerdere mensen sta in een lege ruimte, dan ga ik hyperventileren. Dit gebeurt ook vooral als mensen dan tegen mij gaan praten. Het wordt ook erger als er (veel) licht is.

Overal lees ik dat hyperventilatie juist optreedt bij ruimten vol met mensen, maar dan heb ik het juist niet. Als ik meerdere dingen om me heen heb gaat het beter/goed. Ditzelfde geldt als de ruimte wat donkerder is. Maar zodra er een grotere, open, lichte ruimte is, gaat het mis. Ik kan me dan niet focussen, krijg een licht gevoel in mijn hoofd, duizelig.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Erna55
6 jaar geleden
Vertel het aan je huisarts. Deze kan je verwijzen naar een geschikte hulpverlener.
Cryofiel
6 jaar geleden
Heb je eerder aanwijzingen gehad dat je misschien last hebt van pleinvrees en/of van een sociale fobie?

Antwoorden (2)

Dit klinkt als een combinatie van pleinvrees en een sociale fobie.

Het klinkt ook als iets dat jouw leven zo sterk beïnvloedt dat je er last van hebt, dat het je beperkt. Om die reden zou ik dit voorleggen aan je huisarts. Samen met hem kun je de beste aanpak bepalen.

Vermoedelijk zal dat een therapie zijn. Maar ik ben geen expert, dus ga vooral te rade bij iemand die er meer verstand van heeft dan ik.
Cryofiel
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+ Voor ons (die jou verder niet kennen) is niet te zeggen wat het precies is, hoe het is ontstaan en dus ook niet hoe je er het beste mee om kunt gaan. De huisarts kan je verder helpen en doorverwijzen. Als je er niks aan doet, heb je kans dat het erger wordt en het ook op andere momenten kan 'toeslaan'. De kans dat het vanzelf overgaat is heel klein, hoe langer je er mee rondloopt hoe lastiger het vaak is om het aan te pakken.
Wat te doen bij ... optimisme? Gebruik van maken, maar niet doorschieten. Wat te doen bij is voor een niesbui of veters die te lang zijn.

Wat je beschrijft is in de regel goed te verhelpen, o.a. met tips voor de situaties waarin het gebeurt. Wel goede tips, die voor jou werken. Daar is meer nodig dan een vraag op GV. Doe jezelf niet tekort, neem het serieus. Huisarts en verwijzing vragen ligt voor de hand. Je kunt ook zonder verwijzing een eerste-lijns psycholoog gaan. Als geld geen rol speelt heb je meer keuze, dan maakt het niet uit of je verzekeraar het vergoedt. Meestal speelt het wel een rol, en dan hangt het van je polis af welke keuze je hebt. Verzekeraars stellen eisen aan de kwaliteit, en als je kiest voor iets dat niet vergoed wordt, ben jij zelf degene die daarop moet letten.

Je kunt ook, ipv meteen naar een hulpverlener of verwijzer stappen, eerst kijken op goede websites. Hier een site die sites verzamelt, ziet er goed uit:

http://www.hulpverlening.nu/websites_over_psychische_problemen/websites_met_informatie_over_angsten.html

GGZ instellingen zijn groot, en per regio meestal 1 of een paar, welke dat voor jou zijn hangt af van waar je woont. Ze hebben allemaal een site met informatie.

Kiezen voor "light", - er zijn online behandelingen - is misschien een optie, daar durf ik niks over te zeggen. Ik denk dat het in de kinderschoenen staat, en net te weinig op de persoon gericht: persoon die jij bent, fase in carrièrre/faalangst, life events enz. Bij een consult komt dat wel aan de orde.