Wat activeert het braakcentrum bij overgeven?

Ik moet vaak overgeven door angst. Het gaat vooral om bang zijn om verlaten te worden. Verlatingsangst zorgt ervoor dat m'n braakcentrum wordt geactiveerd.

Maar dan vraag ik mij af: Welk hersendeel stuurt een signaal naar het braakcentrum dat ik moet overgeven bij angst?

7 jaar geleden
in: Psyche
3.1K
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je je dit afvraagt. Maar kennis van dit mechanisme zal niets veranderen aan de angst, aan het braken, of aan wat dan ook, toch?
Eric1993
7 jaar geleden
@Cryofiel Mee eens. Maar het geeft om opluchting om te beseffen hoe het werkt. Want angst is een psychisch iets, en dat het zo uitwerkt op je lichaam vind ik heel boeiend
Cryofiel
7 jaar geleden
Ok, daar kan ik inkomen. Bij mij werkt het ook zo. Als ik iets begrijp is het meteen een stuk minder erg.

Antwoorden (2)

Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Braken_(lichaamsfunctie) staat daarover vermeld:

"Overgeven wordt veroorzaakt door activatie van chemische receptoren in de hersenen. Deze receptoren liggen bovendien buiten de bloed-hersenbarrière, waardoor chemische stoffen in het bloed het overgeven kunnen remmen of uitlokken. Wanneer deze receptoren worden geprikkeld zal dit aanvankelijk leiden tot misselijkheid en ten slotte tot overgeven."
7 jaar geleden
Eric1993
7 jaar geleden
@Antoni Duideijk, maar welke hersendeel zorgt ervoor dat er een chemische reacties ontstaat en ik moet braken?
Antoni
7 jaar geleden
Dat weet ik helaas niet.
Wat precies braken igv angsten activeert is mij niet duidelijk. Maar hieronder is een aantal betrokken hersengebieden weergegeven.

De term ‘braken’ wordt gebruikt voor het met kracht door de mond naar buiten werken van maaginhoud, meestal onvrijwillig en veelal voorafgegaan door misselijkheid. Het is een gecompliceerde opeenvolging van motorische gebeurtenissen, welke gecoördineerd worden door het braakcentrum in de formatio reticularis van de medulla oblongata. Het braakcentrum kan op diverse manieren gestimuleerd worden.

- Directe prikkeling verloopt via afferente stimuli afkomstig uit labyrint, farynx, maag-darmkanaal, urinewegen en peritoneum.

- Daarnaast kan er indirecte prikkeling optreden vanuit hoger gelegen hersenkernen door onplezierige beelden, geuren of smaak. De dorsale nucleoli van de N. vagus en het ademhalingscentrum liggen vlak naast het braakcentrum. Prikkeling ervan kan eveneens tot braken leiden, bijvoorbeeld bij extreme pijn of hoesten.

-Bovendien bestaat er een chemosensitieve zone, die gelegen is op de dorsale zijde van de medulla oblongata aan het caudale uiteinde van de 4e ventrikel in de area postrema.

https://www.ntvg.nl/artikelen/braken-als-eerste-neurologische-symptoom-van-een-hersentumor-op-de-kinderleeftijd/volledig
https://en.wikipedia.org/wiki/Area_postrema

Ik vermoed dat area postrema igv angst niet de activator is omdat dat gaat over een chemische prikkeling zoals alcohol (maar voor de volledigheid toch vermeld):

"Een speciaal stukje hersenweefsel – het area postrema – controleert de samenstelling van ons bloed. Hoe het precies werkt, is nog onduidelijk. Als in het bloed grote hoeveelheden stoffen verschijnen die er normaliter niet thuis horen, dan wordt het hersengebiedje actief. Omdat het lijf ervan uitgaat dat alle vreemde stoffen via het maagdarmkanaal binnenkomen, is het niet verwonderlijk dat de area postrema de braakreflex opwekt, compleet met misselijkheid en draaiduizeligheid. Een goed werkend area postrema voorkomt dat je dodelijke hoeveelheden alcohol, of andere giffen, nuttigt."
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/levenswater-linke-soep