Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik me leven weer beter en leuker ga bekijken?

Ik wil niet meer leven ik haat me leven het heeft toch geen zin meer iedereen is tegen me en ik kan net zo goed dood zijn ik heb het gevoel dat niemand me mag en dat ze me dood willen ik heb me ook expres zelf gesneden weet iemand hoe ik me leven weer positiever en leuker kan gaan bekijken ik weet het echt niet meer

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (7)

Je gevoel,van niet meer te willen leven zal overgaan...
Maar je hebt hier wel dringend hulp bij nodig.
Heel dringend.

Ga nu eerst praten met je ouders of iemand die je vertrouwt.
Maar dan een afspraak met je huisarts, deze kan je verwijzen naar een goede hulpverlener.
Wanneer je niemand in de buurt hebt, bel dan 113,

Het gebeurt vaak dat iemand ( even ) geen uitweg meer ziet of niet meer weet of het rottige gevoel over gaat.
Vooral wanneer je in de pubertijd zit, verandert er zoveel dat sommigen een moedeloos worden.

Kijk eens hier : https://www.113online.nl/contact

Wanneer je hulp zoekt en accepteert zul je het leven weer leuk gaan vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie nu dat het telefoonnummer moet zijn : 0900 0113
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja maar met iemand praten wil ik zelf ook niet omdat ik niemand meer vertrouw door iets wat er is gebeurt
Erna55
7 jaar geleden
Er is dus iets heel erg vervelends gebeurd, begrijp ik.
Dan is het lastig voor je om iemand te vertrouwen. Maar niet iedereen heeft je "verraden" . ( zo noem ik het maar even ).
Je hebt iemand nodig die je verhaal aanhoort en die je kan helpen om met je pijn en teleurstelling om te gaan.
Lees 113 online of bel het nummer.
Misschien dat je online eerst iets gemakkelijker kunt communiceren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad, bellen, je kunt het verhaal anoniem kwijt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ De alinea waar je mee begint:
Maar je hebt hier wel dringend hulp bij nodig. Heel dringend.
Hier is meer aan de hand dan alleen maar door de leeftijd het leven even niet zien zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel ik ga denk wel kijken en proberen met iemand te praten
Neem contact op met de huisarts. Deze zal je doorverwijzen naar een psycholoog of eventueel een psychiater. Hiermee kan je gaan kijken waar het vandaan komt, en nog belangrijker, hoe je er af komt. Soms kunnen medicijnen een steuntje in de rug geven, als je hier zelf natuurlijk voor openstaat. Maar, het begint allemaal met een goed gesprek. Het wordt weer beter, echt waar, hou vol.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een gesprek met je ouders lijkt mij de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar met me ouders heb ik ook ruzie en ik heb ze zelfs dood gewenst en gezegd dat ik ze niet wil kennen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Gidotje123, het advies is goedbedoeld, maar het is logisch, dat als men met de ouders kan praten over zoiets ingrijpends, het niet zover was gekomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja klopt
Als 2002 in je naam je geboortejaar is, ben je dus 14, en zit je midden in de puberteit. Dat is een periode waarin je leven ongelofelijk meer dan kut kan zijn, zeker bij vlagen, en dat je helemaal in de knoop kunt zitten met jezelf.

Heel belangrijk is dat je daarover kunt praten, in het ideale geval met je ouders of vriendinnen, maar als dat even geen optie is, zoek dan in elk geval een professionele hulpverlener. Helaas is het probleem dat je noemt tegenwoordig ZO normaal, dat die vaak wel enorme wachtlijsten hebben. Dus naast het vragen om professionele hulp, is het zeker geen slecht idee om te kijken of je een beetje je ei kwijt kunt en vooral ook herkenning kunt vinden op diverse fora. (En niet op iets als Facebook, waar je vaak alleen maar - vaak sterk overdreven en zwaar uitvergrote - "hoogtepunten" uit eenieders leven te zien krijgt.

Jammer genoeg groeien jongeren in de overcommerciële wereld van vandaag de dag op met het idee dat het leven altijd en alleen maar 24/7 leuk MOET zijn, en dat het aan jezelf ligt of er iets mis is als het dat even niet is. Niets is natuurlijk minder waar, maar het kan wel even duren voor je dat zelf ook met je verstand kunt beredeneren, en omdat iederéén de schijn zo lijkt op te houden, kun je je ook heel eenzaam en "de enige" voelen met wie het NIET goed gaat en voor wie het leven NIET leuk is.

Keerzijde van de professionele hulpverlening is dat heel veel jongeren veel te snel, volslagen onnodig en vooral niet ongevaarlijk al heel jong aan de antidepressiva gezet worden, terwijl een luisterend oor, erkenning en begrip en vooral leren anders naar dingen te kijken en anders te denken veel betere (maar tijdsintensievere) oplossingen bieden. Laat je dus niet te snel pilletjes aanpraten.

Straks begint de school weer, heb je weer een nuttige dagbesteding (HEEL belangrijk ! Eind van de vakantie is niet voor niets een bekende depressie-periode, en die heeft NIETS met het over zijn van de vakantie te maken, maar alles met de lange leegte die je hebt "overleefd"), en leer je wellicht weer nieuwe mensen kennen. Richt je op je studie, hoe meer energie je daar in stopt, hoe groter de kans op een leuk leven later.

Dus zoek hulp, maar zoek vooral ook afleiding en input uit een positieve omgeving. En neem wat meer lichaamsbeweging ; dat doet wonderen voor je hoofd. Als een mens ergens helemaal zwaarmoedig van kan worden, is het wel hele dagen nutteloos rondhangen met niets te doen en geen lichamelijke activiteit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind dit een typisch antwoord van de psychologische thuisbank. Als iemand zich expres snijdt (automutilatie), is er veel meer aan de hand dan in de puberteit zitten en het leven soms vreselijk vinden.
De meest voorkomende oorzaak is dat men door zichzelf pijn te doen onverwerkte afschuwelijke gebeurtenissen uit het verleden wil vergeten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mag jij vinden, maar ik zit midden in de pubers, en zie heel wat om me heen. Helaas is professionele hulp niet altijd de beste oplossing, en zijn de wachtlijsten echt heel erg lang. (Hier al minimaal een jaar).
En hoe schandalig het ook klinkt, ik kon het me vroeger niet voorstellen maar ik heb het nu meerdere keren gezien ; automutliatie IS een soort "modeverschijnsel". En NIET meteen een teken van onderliggend zeer diep leed. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kinderen/74059-waarom-pubers-zichzelf-snijden-en-hoe-de-groepsdruk-werkt.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het feit alleen al dat ze hier bijna terloops vertelt dat ze zichzelf snijdt, is een vrij duidelijk teken dat ze in de zogenaamde tweede groep valt ; die zonder onderliggende psychische stoornis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hecht meer waarde aan de visie van het IMET dan de onbekende schrijvers van Info.nl die hun kennis meestal vergaren door maar lang genoeg te googelen. Enna-online heeft overal verstand van. Van China zaad tot Obesitas en van Goja bessen tot winterdip. "Dat jongeren veel te snel, volslagen onnodig en vooral niet ongevaarlijk al heel jong aan de antidepressiva gezet worden" zegt Scarlet Hemkes, die deze persoonlijke conclusie trekt n.a.v. een Belgisch onderzoek van de Onafhankelijke Ziekenfondsen. Het onderzoek zelf geeft een genuanceerdere verklaring.
Nederlandse huisartsen hebben zich sinds 2012 te houden aan de "Standaard Depressie van het Nederlands Huisartsen Genootschap". Het afdoen van het symptoom automutilatie als modeverschijnsel is een te sterke versimpeling van het probleem. Dat is juist één van de vormen waarbij het probleem en de persoon niet voor 100% serieus te nemen.
http://www.imet.nl/imet-index.php?ak=p&tc=nl&hf=2&pa=1&su=9 Vragenstelster vermeldt het anoniem, of zij het toont weten wij niet. De conclusie trekken dat zij dus in de tweede groep valt is niet op enige achtergrondkennis gebaseerd. Ik zit midden tussen de kleine en grote criminelen, zie dus wat er om mij heen gebeurt. Daarom mag ik deze ervaringen niet projecteren op, of als leidraad laten gelden voor, welke groep personen dan ook. Iedereen is uniek en heeft zijn eigen voorgeschiedenis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt. De link was ook een willekeurige, die strookt met wat ik - helaas- om me heen zie gebeuren. Als AL die jonge meiden diepe psychiatrische problematiek en ernstige jeugdtrauma's zouden hebben, dan zou het er erg somber voor de wereld uitzien..... Gelukkig knappen de meesten tegen het einde van de puberteit wel op, vaak al eerder. Zolang ze maar vooral steun zoeken en vinden in hun directe omgeving. Natuurlijk moet je (een gesprek met) een professionele hulpverlener niet uitsluiten, maar daar horen lang niet al deze meiden (het zijn vooral meiden) thuis. Over het gebruik van antidepressiva bij jongeren ben ik overigens ECHT heel skeptisch. Dat is wel degelijk een valkuil waar je alert op moet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar het ergste is dat ik me ook almheb gesneden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, daar kun je beter zo snel mogelijk mee ophouden. dat leidt natuurlijk tot niets. Zolang wij echter de reden daarvoor niet kennen (en zelfs dan niet) kunnen we niet beoordelen wat voor SOORT hulp je nodig hebt, maar hulp heb je zeker nodig. Weet je WAAROM je jezelf gesneden hebt ? Hoe kwam je op dat idee ? Wat wilde je er mee bereiken ? Is dat gelukt, en is het voor herhaling vatbaar ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom ik het heb gedaan was omdat ik dood wilde en ik dacht dan doe ik me eerst zelf maar pijn en ik kwam op het idee omdat ik een mes zag liggen wat ik ermee wilde bereiken weet ik niet en misschien is het wel herhaling vatbaar
Als ik dit zo lees, dan ben je in een behoorlijke depressie belandt en daar moet je iets aan doen. Niemand hier kan je ideeën geven of suggesties doen hoe jouw leven weer leuk kan worden. Al je zo depressief bent, dan zie je sowieso al niets zitten en heb je er de fut niet meer voor. Een depressie zuigt je namelijk helemaal leeg. Er zit je iets gigantisch dwars en het enige dat helpt is om erover te praten.

Jouw ouders zijn in eerste instantie de mensen die het beste met je voorhebben en zij zijn de aangewezen personen die je kunnen helpen, ondersteunen en deskundige hulp inschakelen. Iets wat in jouw geval wel nodig lijkt te zijn.
Lukt het jou niet om met hen te praten, dan kan je ook anoniem je verhaal kwijt. Het helpt al erg veel als je datgene waar je mee rondloopt eens van je hart kunt praten...het lucht al enorm op!

Kijk eens op deze site;
https://www.salusi.nl/waar-kunnen-kinderen-jongeren-anoniem-terecht-met-medische-vragen-en-problemen/

Er zijn meerdere mogelijkheden zoals je zult zien en meestal gratis voor jongeren. Deze mensen nemen de tijd voor je en kunnen je verder helpen om je leven weer op de rit te krijgen. Echt doen hoor en er niet langer mee rondlopen!
amc
7 jaar geleden
Je kan ook een moslima worden, dan zie je alles in het leven positief. En al zou je dan iets niet positief zien, dan zie je dat als beproeving/lesje om niet hetzelfde te doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Wat dat maar waar. Ik zie aan de moslima's die in mijn woonplaats rondlopen helemaal niets uitstralen dat op positiviteit wijst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fantasie is mooi @Lizio MIN
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry, ook ik denk dat dit niet werkt. -
Ik snap je gevoel wel. Ik heb het wel een keer gehad maar niet vaak. Ik heb mezelf ook wel is gesneden wat ik nu niet meer doe. Ook geloof ik in God, en dat is mijn steun in moeilijke tijden. Wat ik aan zou raden is om met iemand te praten. Ik heb zelf de app bible fit. Dat is een app waar je je gevoelens aan kunt tikken en daar is dan een bijpassend vers bij of verhaal bij, dat helpt mij heel erg. En onthoud alsjeblieft dat je kostbaar en waardevol bent, ook al heb je zelf dat gevoel niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel ik ga die app denk downloaden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graag gedaan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iedere dag een versje of verhaaltje, baat het niet, dan schaadt het niet.
stek je voor dat je geliefd word... door iemand
is die er niet?
draai het om
ga van iemand houden
maar laat deze persoon zijn wie hij of zij is
geniet ervan
en misschien straks samen genieten
ook al ben je er eerder door teleurgesteld
er zijn zoveel mensen op deze wereld
niemand kan zonder liefde
je geliefde is al geboren
nu nog uitvinden waar hij of zij is
niet gelijk de volle laag geven he
en dan leren van jezelf te houden
door die geliefde
snap je?
er bestaan mensen die alleen kunnen leven hoor
jij (nog) niet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje