als ik naar een psychiater moet, moet ik die dan zelf betalen?

Toegevoegd na 29 minuten:
ik ga al een aantal jaren , maar omdat dit jaar weer alles veranderd is vroeg ik me dat af

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Het beste antwoord

Je moet ten eerste een verwijsbriefje van je huisarts hebben om kans te maken op een volledige vergoeding. De huisarts is vaak wel op de hoogte welke zorgverleningsinstantie een contract heeft met jouw zorgverzekeraar.

Pas als hun een contract hebben met die psychiater hoef je je geen zorgen te maken, alleen die 100 of 200 euro eigen bijdrage, ligt eraan of je maar 100 minuten of meer dan 200 minuten nodig hebt.

Hier 2 linken.

http://www.takecarenow.nl/Over_TakeCareNow/Veel_gestelde_vragen?type=antwoord&nodeid=5703&depth=1&path=TakeCareNow! FAQ,11035,2,Vergoedingen,5550,1,Vergoedingen van a tot en met z,5551,1,O tot en met P,24344,1,Alles over psychische zorg en alternatieve geneeswijzen,23791,1,Psycholoog eerstelijns,5703,1

http://www.takecarenow.nl/Over_TakeCareNow/Veel_gestelde_vragen?type=antwoord&nodeid=5626&depth=1&path=TakeCareNow! FAQ,11035,2,Vergoedingen,5550,1,Vergoedingen van a tot en met z,5551,1,O tot en met P,24344,1,Alles over psychische zorg en alternatieve geneeswijzen,23791,1,Tweedelijns psychische zorg,5626,1

Toegevoegd na 1 minuut:
Mhh, er staan vreemde tekens onder de links, weet niet waarom maar die zijn met het plakken van de link meegesmokkeld, denk die maar weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het ligt er aan wat voor zorgverzekering je hebt. Meestal worden er een x aantal consulten vergoed met een maximum van van .....euro (per zorgverzekering verschillend).
Maar.....
Als je wordt doorverwezen door een arts vanwege medische redenen dan wordt alles vergoed.
Even een kleine uitleg. Zelf sta ik onder behandeling bij een internist en deze heeft mij doorverwezen naar de psychiatrische afdeling. In zo'n geval wordt alles vergoed.
Als je zelf op zoek gaat naar een psychiater (geen medische redenen) moet je je zorgverzekering goed checken, want voor je het weer heb je hoge rekeningen liggen.

Tip: probeer een verwijzing te krijgen, bijv. van je huisarts. Dit kan soms behoorlijk schelen in je eigen kosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet, hoor. De regeling is veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds een aantal jaar geldt altijd de eigen bijdrage....
zover ik weet verschilt dit per verzekering, ook of je aanvullend verzekerd bent, maar bedoel je echt moeten als in gedwongen worden? of eerder zelf het gevoel hebben, net zoals dat ik wel eens naar een psycholoog ben gegaan, dat kostte bij basis verzekering per sessie 10 euro eigen bijdrage, aanvullend verzekerd hoefde je niet te betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
''gevoel hebben'', bedoelde ik het gevoel hebben dat het beter is om te gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit jaar is de vergoeding van de ggz veranderd. Ook al heb je een doorverwijzing, dan nog moet je €100 of €200 zelf betalen.
Als je al zorg kreeg dan gaat de nieuwe regeling niet meteen in. Een dossier mag een jaar open staan, dan wordt ie gesloten en krijg je een nieuwe. Als jouw dossier bv in sept 2011 is geopend, hoef je tot sept 2012 niet te betalen.
Daarna kosten 100 minuten €100 euro, gebruik je meer dan moet je €200 betalen.
Ik hoop dat het je duidelijk is.
Als je wilt weten wanneer jouw dossier geopend is moet je dat bij je hulpverlener vragen, of het secretariaat bellen.