Hoe omgaan met iemand die met zelfmoord dreigt?

Ik heb een collega op het werk die zich zeer depressief voelt. Ze dreigt sinds 2 weken met zelfmoord. Het lijkt heel serieus. Ze heeft al wat gekeken bij treinen en maakt foto's ervan. Ik heb met anderen veel met er gepraat. Alle standaard dingen heb ik al gezegd en ook veel andere dingen. Ik heb haar ouders en broer nog niet geïnformeerd omdat ze daar ruzie mee heeft en dan dreigt te springen als ik dat doe. Ze zegt dat niemand er om geeft als ze springt ook al blijkt het tegendeel. Soms kan ze ook weer heel normaal zijn. Daarom twijfelde ik soms, en ben ik nu niet heel zeker. Ik zou zo graag zoveel mogelijk tips hebben om dit goed op te lossen en/of te kijken of ze het meent. Ik ben niet heel close met er, maar ken er redelijk. Ik ben bang dat ze het doet en daar wil ik niet verantwoord voor zijn.

Mvg, Lockheed

Toegevoegd na 19 uur:
Ik zal al jullie advies gebruiken, te beginnen met minder/geen medelijden te tonen. Iedereen die gereageerd heeft bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
13.7K

Antwoorden (16)

De collega roept het wel, maar lijkt af en toe weer normaal.
Aandacht vragen misschien omdat het thuis zo belabberd gaat?

Morgen gelijk naar jullie chef toe en dat doorgeven. Ze heeft sowieso hulp nodig. En intussen naar je collega luisteren en haar steunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed!
Is de winkel waar jullie werken zo groot dat er een bedrijfsarts is? Of een vertrouwenspersoon?
Anders zou de chef haar niet alleen in de gaten moeten houden, maar ook een gesprek met haar moeten aangaan.
0900 1130113, hier kun je als buitenstaander terecht en als "slachtoffer". Probeer hun professionele hulp te gebruiken, wat ik zelf zou zeggen, zorg er voor dat ze zich nuttig voelt en laat zien dat je waardeert dat ze er is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ze ook doet, het is niet jouw verantwoordelijkheid. Die ligt bij haarzelf. Het is chantage waar ze mee bezig is (springen als jij contact met haar familie opneemt) Maar dat wil niet zeggen dat het niet ernstig is. maar jij kunt niet meer doen dan proberen haar zover te krijgen dat ze hulp zoekt, en verder aan jezelf denken , en nee dat is niet egoistisch. Blijf je voor ogen houden dat je misschien wel of geen hulp kunt geven maar dat de verantwoordelijkheid bij haar ligt

Toegevoegd na 22 minuten:
Het is logisch dat je het je aantrekt, je bent ook een mens he;)
maar pas op jezelf, zorg dat je iemand hebt waarmee je erover kunt praten
12 jaar geleden
Het klinkt raar en cru maar heel weinig mensen die met zelfmoord dreigen doen dit uitendelijk
De mensen die niks zeggen doen het meestal

Probeer er voor haar te zijn en met haar te praten en de positieve dingen op te noemen

Praat met je baas erover dat je je zorgen maakt

in ieder geval veel sterkte want het is ontzettend naar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die zelf dreigen met zelfmoord doen het meestal juist niet.
Ze wil gewoon extra aandacht hebben, mensen die zo iets echt willen vertellen het niet of nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was vroeger het idee..is helaas niet waar!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat idee klopt niet mariejose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een roep om hulp, en ook om aandacht. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf al een paar keer mee gemaakt, degene die dreigden deden het nooit of deden het op een manier dat ze gemakkelijk te redden waren. En degenen die niets zeiden, die zijn er nu niet meer. Eentje is gelukkig wel gered. Die werd net op tijd gevonden. Ik zou haar wel even duidelijk maken dat het wel een beetje egoistisch is om voor de trein te springen. De machinist ziet het gebeuren, de politie die het moet opruimen, de passagiers die deeltjes van haar tegen de ramen zien. Klinkt erg grof, maar soms kan het werken. Ik heb het met iemand gedaan, die dreigde, maar ik had door, of dacht te weten dat het aandacht vragen was. Heb aangeboden om even te helpen. Zal ik maar even een hoog dak voor je zoeken, of daar is een goede spoor over weg. Diegene was zwaar beledigd. Dat ik haar dood zou laten gaan! Ja, maar dat wou je toch? Ook iemand die pillen had geslikt en dood wou, maar mij toen vroeg mee te gaan naar ziekenhuis. Ik zei, je wou toch dood? Ga lekker liggen, je valt zo wel weg hoor. Laat mij lekker met rust! Beledigd dat ze was!! Natuurlijk ben ik wel met haar naar ziekenhuis gegaan.
Ze was achteraf blij dat ik zo gereageerd had. En geen medelijden had.
Maar niet iedereen is gelijk, dat weet ik.
www.113online.nl

Toegevoegd na 3 minuten:
En besef dat wat je ook onderneemt of doet, JIJ NOOIT VERANTWOORDELIJK BENT voor haar daden. Dat klinkt heel hard, maar anders zit jij straks met een schuldgevoel. Je mag trouwens in dit soort gevallen altijd de crisishulp bellen. Deze hoort bij ggz/lentis..of hoe het ook heten mag en geloof dat het ziekenhuis het ook heeft. Je kunt ook de politie bellen, dan zetten zij crisishulp op touw. Dit is misschien niet leuk om te doen, maar als de dreiging heel reeel is, niet twijfelen, gewoon doen! Of het niet of wel nodig was bepalen de psychiaters daarna zelf wel.
of 112
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, maar heb zelf in deze situatie gezeten. Je kunt echt niets doen dan iemand ervan overtuigen dat hij/zij hulp nodig heeft, als die dat dan niet aan wil nemen ben je machteloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanwaar die min? Wel benieuwd naar.
Mijn moeder dreigde altijd met zelfmoord maar heeft het nooit gedaan maar mijn collega die wel depressief was heeft het er nooit over gehad maar wel gedaan. Dus ook mijn conclusie en ervaring is dat als iemand dreigt dat het een roep om aandacht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort zaken zijn eigenlijk geen dingen die op de werkvloer horen, ze is je collega, niet je vriendin, althans niet daar.
Als ze door haar depressiviteit niet is staat is om haar prive zaken voor zich te houden dan is er waarschijnlijk sprake van iets dat in de privesfeer niet goed is
en het moet dus ook daar opgelost worden.
Je bedrijfsleider zal hiervoor toch een gesprek moeten aangaan en bedrijfsarts moeten inschakelen.
Ik begrijp dat je het natuurlijk zou willen voorkomen maar ja dat hangt niet van jouw af.
heeft ze hulp gezocht ? zo niet geef haar dan dat nummer dat hier ook staat. of ander hulp instanties
Maar ze zal zelf met behulp van haar naaste kring dit moeten oplossen en elke beslissing die er ook valt
het is en blijft haar beslissing.

Vaak blijkt dat als je je emotioneel laat "chanteren"dat zo iemand er altijd maar mee door gaat en vaak nooit zover komt doet ze trouwens met meerdere mensen collega's of anderen ?
laat haar duidelijk merken wil je hulp doe dan dit of dat
maar laat het daarbij.

Hoe moeilijk dat ook is
blijf er zelf ook niet mee rondlopen zoek steun.
bij je bedrijfsleider o.i.d
12 jaar geleden
Ik zie het altijd zo, iemand die echt niet meer wil leven, kondigt dit niet aan, maar doet het gewoon. Zie Antonie Kamerling, meest recente voorbeeld. Deze casus doet eerder vermoeden als iemand met persoonlijke problemen, het doet op mij overkomen als borderline problematiek. Het lijkt er op dat ze jou er nu ook in wil betrekken, en dat lukt haar ook aangezien jij hier nou op goedevraag zit om haar probleem op te lossen.

Hoe dan ook, wat jij voor jezelf goed moet bewaken zijn je eigen grenzen, wil je dit wel? Is het jouw probleem? De oplossing ligt sowieso niet bij jou, ook de verantwoordelijkheid niet. Ik snap ook niet dat je dat denkt. Ik zou het gewoon laten rusten, je collega moet zich willen laten helpen, zolang zij dat niet wil, sta je machteloos. En een gedwongen opname of iets dergelijks kun je sowieso wel vergeten, daar is wel iets meer voor nodig in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mijn ex begon te dreigen voor de trein te springen heb ik haar aangeboden naar het station te brengen.
Dreigen met jezelf van kant maken is een van de lafste dingen die je je omgeving kunt aandoen.
Ik zal daar ook nooit op ingaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk wel uit.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt wel gebruikt als chantage, maar dan is er alsnog iets aan de hand. Je plaatje is wel ironisch bij je stukje by the way
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?????????????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie actie, dat aanbod van brengen. Dat werpt haar terug in de realiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Klaas.....
Dat was ook de bedoeling.
Daarbij vind ik dreigen met zelfmoord de meest misselijke vorm van chantage die er is.
Daarom zal ik er ook niet op in gaan.
Hard? Misschien.
Maar het werd als dreigement gebruikt om mij er van af te laten zien om een echtscheiding aan te vragen.
Om er mee om te gaan is een andere situatie!
Dat weet je nooit natuurlijk.
Want iedereen reageert of ervaart dat anders.
Maar het moet toch een reden hebben waarom haar ouders dat niet mogen weten.
Hoe jij er mee moet omgaan durf ik niet op antwoorden!
Ik ben geen psychiater, en het kan gevaarlijk zijn!
Als ik jou was, zou ik dringend achter hulp gaan!
Alleen kun jij er niets aandoen, u collega heeft professioneel hulp nodig!
Vind een manier om hem/ haar te helpen!
Vertel het iemand die je kan vertrouwen, desnoods haar broer.....hij moet wel betrouwbaar zijn.
Neem contact op met de hieronder vermelde bron, en aarzel niet aub!

Hulp nodig? In Nederland belt u 0900 1130113

Toegevoegd na 1 minuut:
Belangrijke en goeie vraag!!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
ps: ER NIET TE LICHT OVER GAAN!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lieve lockheed, allereerst vind ik het vreselijk dat iemand jou ongevraagd opzadeld met haar problemen en dan ook nog van jou eist dat jij (in tegenstelling tot haar zelf) het voor jezelf houdt en jou dan ook nog bedreigen en je een schuldgevoel aanpraten? Waar haalt ze het lef vandaan en dan nog ervoor kiezen een machinist haar dood te laten rijden met als gevolg een overspannen machinist. Ik zou me niet treurig voelen om haar of maar een beetje medelijden voelen. Ik zou haar deze frustraties duidelijk maken dat jij hier niet van gediend bent en dat jij in het vervolg pas weer aandacht voor haar hebt als ze het fatsoen heeft jou met respect te behandelen. Vergeet hier niet met je baas over te praten, jij wordt emotioneel lastig gevallen en gechanteerd op de werkvloer, zijn taak dit op te lossen door haar ouders in te lichten. Sterkte en succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, die is raak! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op z'n minst neem je haar (de met zelfmoord dreigende 'vriendin' ) dan serieus...
Meestal de mensen die er mee dreigen,
die doen het niet,
maar de stille in zichzelf gekeerde
moet je in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zzou diegene confronteren met wat ze dreigt .
of ze wel weet iof erbij nadenkt hoe het voor een ander is om dit te moeten horen etc .

Je zou kunnen vertellen wat het met jou doet zo'n dreiging tis immers niet niks .
Soms is dreigen een manipulatie een negatief manier aandacht vragen voor een serieus probleem .

sterkte en denk ook aanjezelf .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou tegen haar zeggen: Als je er persé een eind aan wil maken, ga gerust je gang, maar doe niet zo asociaal om voor de trein te springen. Denk eens aan de mensen die daarna de rotzooi op moeten ruimen...

En de volgende keer dat ze er weer over begint zou ik er niet eens op ingaan. Misschien hunkert ze naar aandacht en dat zou je haar best kunnen geven als ze normaal doet, en desnoods zelfs extra aandacht, maar ze heeft niet het recht om jou op te zadelen met haar problemen.

Jij kan nooit verantwoordelijk zijn voor haar gedrag, dus laat je niet gek maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Awel al die reacties...
ze hebben dat ook gezegd over mijn dochter dat iemand die spreekt het niet doe.
ze heeft het dan toch gedaan.
Ook danks zo een reacties!!!