'Mijn voet slaapt'

Je hebt het vast ook wel eens dat je voet of je hand slaapt. Je voelt een lichte prikkel. Hoe wordt dit veroorzaakt, en waarom noemt men dit slapen ?

Toegevoegd:
Volgens mij begrijpen jullie het niet helemaal wat ik bedoel. Ik ken inderdaad het gevoel dat iets 'gevoelloos' is (als je bijvoorbeeld op bed heb liggen lezen met een hand onder je hoofd merk je dat aan de doorbloeding) Maar ik bedoel ik voel een lichte prikkel, zeg maar een soort steekje (zoals met bijv. een puntig voorwerp.) Het is wat lastig te omschrijven merk ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

Iedereen heeft het wel eens gehad, een slapende hand of voet. Het is een gek, tintelend gevoel en je kan enkele seconden/minuten je hand of voet niet goed bewegen. Het ontstaat doordat je zenuwen afgekneld zijn doordat je bijvoorbeeld te lang op je voet hebt gezeten.

Zenuwen zijn een soort draadjes die boodschappen van je hersenen naar alle delen van je lichaam sturen. Als deze afgekneld zijn, kunnen je hersenen je hand of voet niet meer goed opdracht geven om te bewegen. Als je weer opstaat, gaan de zenuwen langzaam aan weer goed werken. Eerst krijg je dan een raar, prikkelend gevoel in je hand of voet. Zodra de verbinding weer helemaal goed is, kan je je hand of voet weer normaal bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een lange tijd je voet niet hebt bewogen dan zit er vaak bijna geen gevoel meer in. Je kunt er bijna niet meer op staan, je voet "slaapt". Dat vreemde gevoel wordt veroorzaakt door je zenuwen.

Er zitten heel veel zenuwen in je lichaam. Ze brengen boodschappen van je hersenen naar alle delen van je lichaam en omgekeerd. Als je bijvoorbeeld lang op je voet hebt gezeten, zijn de zenuwen van je voet afgekneld door je eigen gewicht.

Denk aan de tuinslang. Daar komt ook geen water meer uit als je hem dichtknijpt. Als je weer opstaat gaan je zenuwen weer werken, dat geeft een prikkelend gevoel. Pas na een tijdje kun je je voet weer normaal bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is dan te weinig doorbloeding, daar waarschuwt het lichaam voor.
De slechte doorbloeding kan komen door afknellen van buitenaf, of dichtgeslibte aderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door afknellen ontstaat slapende lichaamsdelen...
En het wordt vermoedelijk slapen genoemd omdat je het weer moet wekken en dat doe je het best en het snelst door het slapende lichaamsdeel precies tegen de zwaartekracht in omhoog te steken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oplossing is gewoon meer bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet meer bewegen is gevaarlijk en dodelijk na 10 minuten... Je bent dan niet je slapende lichaamsdelen kwijt, maar ook je lichaam... Heftige oplossing hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry... ik zag dat je zei niet meer bewegen... no problem...
dit word veroorzaakt door een afknelling van je voet/hand, iets knelt de bloedbanen in dat ledenmaat af en je voet krijgt dan te wijnig bloed daardoor wordt deze grotendeels gevoelloos. ze noemen het ook slapen omdat je er weinig in voelt alsof ie inderdaad even slaapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ie even stopte met werken. Je kunt ook zeggen dat ie op standbye stond. Iets actueler;)