Hoe kom ik van mijn claustrofobie af?

ik vond het al sinds ik heel jong was net fijn om in grotten of andere ruimtes onder de grond te zitten, maar sinds een half jaar durf ik ook niet meer in andere kleine ruimtes, zoals liften, smalle gangetjes, vliegtuigen, en ik durf de wc niet meer op slot te doen.
over een paar maanden ga ik met school op buitenlandse reis naar Griekenland, en we gaan er met het vliegtuig heen. Maar ik ben nu al bang dat ik helemaal in paniek raak in dat vliegtuig (dat is namelijk al een keer gebeurd). ik geloof dat we ook naar een paar grotten daar in de bergen gaan, en daar duf ik al helemaal niet in! Weet iemand wat ik het beste kan doen? Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Cryofiel
7 jaar geleden
Dit klinkt als een heel gewone fobie die heel eenvoudig is te behandelen. Zoek eens op exposure therapy, dat lijkt mij de eerst aangewezen zoekrichting.

Antwoorden (2)

Claustrofobie is een specifieke fobie, en dat is nu net een psychologisch probleem dat vrij goed en vaak ook in vrij korte tijd behandeld man worden. Exposure d.m.v. (cognitieve) gedragstherapie is daarvoor een effectieve behandeling, vaak is er met een paar sessies (4-7) al veel te bereiken. Exposure kan op allerlei manieren en het is aan te raden dit onder goede begeleiding te doen, omdat een verkeerde aanpak je klachten zou kunnen verergeren. Ga naar je huisarts, leg daar je verhaal uit en vraag een verwijzing voor gedragstherapie. Grote kans dat je angst over een paar maanden in elk geval geen fobie meer is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je last van claustrofobie hebt, dan heeft je brein bepaalde omstandigheden gelinkt aan een overdreven vorm van angst. Dit geeft hele onaangename ervaringen. Het is van belang dat je allereerst deze negatief gekleurde emoties in je geest neutraal probeert te maken. Uiteindelijk ben je zelf degene geweest die je de claustrofobie heeft gegeven, en je zult jezelf er daarom ook het beste van kunnen genezen. Dit klinkt misschien gemakkelijk, maar zo is het ook werkelijk. Zo snel als je ooit je claustrofobie hebt opgelopen, zo snel kun je jezelf er ook weer van afhelpen. Nadat je je gedachten hebt geneutraliseerd, kun je aan het eigenlijke werk gaan beginnen.
Om van je angsten af te komen, is er maar een methode die echt helpt: confronteer jezelf ermee. Graduele exposure houdt in dat je jezelf stapje voor stapje blootstelt aan de situatie waar je zo vreselijk bang voor bent. Stel voor jezelf een hiërarchie op van ongeveer vijf situaties waarbij de claustrofobie meestal optreedt. Op nummer vijf staat dan de minst angstige van de vijf en op nummer een de situatie die je het meest schrik aan jaagt. Je zoek als eerste de situatie op, die als nummer vijf op je lijstje staat. Zorg wel dat je bij elke stap die je maakt je je hier ook echt aan toe voelt, om terugvallen te voorkomen. In een situatie waarin je zo bloot wordt gesteld aan je angsten, stijgt de angst in eerste instantie flink, bereikt dan een soort stabiel plateau, om vervolgens langzaam weer terug te keren tot het niveau van de basislijn. Door jezelf stap voor stap te laten wennen aan een situatie waar je eerst heel bang voor was, zal je angst langzamerhand gaan afnemen.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graduele exposure is eigenlijk alleen nodig als iemand flooding niet aandurft of aankán. Anders maakt het de behandeling alleen maar onnodig lang en ingewikkeld. Daarbij komt dat het niet lang genoeg volhouden van de exposure - dus tot het uitdoven van de angstreactie - de meest gemaakte fout is bij exposure in het algemeen en zeker bij onbegeleide exposure door de cliënt zélf. Houd je het niet lang genoeg vol, dan versterk je de angst juist. Enerzijds is flooding in eerste instantie erg heftig, maar anderzijds heb je bij graduele exposure bij elke trede in de angsthiërarchie weer opnieuw het risico van onjuist toepassen van de exposure. Ik weet niet of ik bij zelf-behandeling graduele exposure zou aanraden maar ook niet of ik het niet zou aanraden: dat is nu net afhankelijk van de situatie en ook persoonlijke voorkeur van de cliënt en mede daarom raad ik auto-exposure niet direct aan. Zeker omdat VS waarschijnlijk vrij jong is, zou ik echt aanraden om niet zelf te gaan proberen, maar om gewoon psychologische hulp te zoeken. Dat is niet eng, er wordt niet gegraven in het verleden of wat dan ook, je zoekt gewoon een gedragstherapeut die ervaring heeft met de behandeling van fobieën. Die kan dan in overleg met de cliënt bepalen of flooding of graduele exposure het meest passend is, en of dit in vivo, in vitro of met een combinatie ervan gedaan zal worden.