Hoe dood een kogel?

Ik zie vaak in films dat men bij het neerschieten vaak de slachtoffers erg gewond zijn. Maar het menselijk lichaam zou toch sterk genoeg moeten zijn voor zo'n klein ding als een kogel?

Kogel in de hersenen is dodelijk, ik heb het meer over de kogels in de buik

7 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor een mens is een klein kaliber kogel dan ook vaak niet dodelijk. (soort en snelheid van de kogel zijn daarbij ook belangrijk)
Afhankelijk van waar je geraakt wordt hoeven meerdere kogels zelfs niet levensbedreigend te zijn. De buik is wel een gevaarlijke plek:
Een kapotte buikslagader en je bloed (zeer snel) inwendig dood, kapotte darmen kunnen voor infecties zorgen en er liggen belangrijke organen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfs een kogel door de hersenen is te overleven, met heel veel geluk:
http://metro.co.uk/2008/06/16/miracle-soldier-survives-bullet-through-brain-189900/ Een kogel dood (meestal) door dingen kapot te maken. Als het snel gaat, bijvoorbeeld hersenen of hart.
In de film vaak de longen, die dan vollopen met bloed waarbij dat opgehoest wordt.

Het beste antwoord

Het is ook niet altijd dodelijk, maar ga er maar vanuit dat de huid niet sterk genoeg is om zoiets kleins als een kogel die met honderden kilometers per uur aan komt tegen te houden.

Of het dodelijk is hangt af van de plek waar je geraakt wordt. Worden grote aders of het hart geraakt dan is het al snel klaar. Je krijgt eerst een volemische shock en dan bloed je dood.

Het gaat om de snelheid en het oppervlakte. Ga maar na: als je een spijker met volle kracht door je vinger boord gaat die er doorheen. Maar als het een pen is wordt het al een stuk lastiger. Het huidoppervlakte is zo klein dat het geen weerstand heeft en het scheurt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
BarendV
7 jaar geleden
..daarnaast is het kaliber en de eigenschap van een kogel van belang. Je kunt zelfs een normale kogel van een klein kaliber dodelijk maken door er groeven aan de zijkant te snijden. Dat zorgt er voor dat bij het binnentreden van een lichaam het traject van de kogel verandert waardoor er meer vitale delen in het lichaam worden geraakt. Of de zelfgemaakte variant op de verboden dumdumkogel met een kruis gesneden op de bovenkant zodat bij impact de kogel als het ware uitzet en meer schade aanricht. Grote kalibers zijn bijzonder dodelijk omdat ze dwars door het lichaam kunnen gaan en een hele lap vlees en stukken orgaan mee kunnen nemen bij het verlaten van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dumdumkogel zijn alleen militair verboden.
O.a. de Nederlandse politie gebruikt ze.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dumdumkogel