Niet zelfzeker, hebben jullie tips?

Vroeger dacht ik altijd:
Ik kan mooi tekenen, nogal logisch want m'n mama zei dat, en ik had oke, wel een beetje talent!
Maar nu voel ik me echt niet goed, want ik ben gestopt met de tekenschool, en het is echt niet mooi meer!
Ik maak nu tekeningen door YouTube video's te kijken, maar die zijn zo simpel dat iedereen dat kan!
Dus nu voel ik me niet meer zo zelfzeker! Iemand tips?
XX
PS: het klinkt vreemd maar het is gewoon zo, omdat m'n talent me zelfvertrouwen gaf!
PPS: ik zet het bij Persoon & Gezondheid, zelfvertrouwen heeft daar wel een beetje mee te maken he!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Vergelijk je je ergens mee dat je het niet goed genoeg vind?
Je bent toch creatief bezig, dat is hartstikke goed.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Moet ineens denken aan ouders die hun kind opstoken om te gaan zingen bij Idols (of een dergelijke show) omdat ze vinden dat hun kind zo mooi kan zingen...en dan is het een partij slecht en vals. Ik ben van mening dat iedereen zelf wel weet wat hij/zij goed kan. En waar de talenten liggen. Ik kan NIET zingen en tekenen. Maar ik ben wel handig en kan goed koken. Als iemand tegen mij zegt dat ik goed kan zingen zeg ik dat die persoon gek is. En las iemand zegt dat ik niet kan koken zal ik hem raar aankijken en zeggen dat hij geen smaak heeft. :-) Je weet zelf echt wel waar je talenten liggen, laat je niet onzeker maken, door filmpjes of wat anderen zeggen. Diep in je hart weet je het wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas is het tegenwoordig vrij gebruikelijk kinderen voor elke scheet de hemel in te prijzen waardoor ze een onjuist beeld krijgen van hun werkelijke talenten en ook onvoldoende uitgedaagd worden die te zoeken / ontwikkelen. Ik vind dat heel triest, want hier zie je wat daar het gevolg van kan zijn ; een behoorlijk geschokt zelofbeeld. (Het zelfde zie je vaak gebeuren bij audities voor talentenjachten ; we lachen er om, maar feitelijk is het heel sneu. )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke stel je denkt dat je niet ergens goed in bent maar je vind het wel heeeeeeel leuk dan kan je het toch gewoon doen ! Ik zelf zing heeeeel vals maar ik vind t super leuk dus ik doe t heel vaak ! Doe wat je leuk vind

Antwoorden (3)

Misschien heeft je moeder iets te vaak gezegd dat het zo mooi was, en ben je helemaal niet zo goed als zij dacht, en tekende jij alleen om indruk op haar te maken. Vind je tekenen echt leuk? Ga eens iets anders proberen, en niet omdat iedereen zegt dat je zo goed bent, maar gewoon omdat je er lol in hebt.misschien blijkt op den duur dat je er echt goed in bent, waardoor je er nog meer lol in krijgt en daardoor meer gaat oefenen en daardoor nog beter wordt. Laat je niet van de wijs brengen door anderen die zeggen dat dat vast niets is voor jou, gewoon zelf zoeken wat je leuk vindt,niet om aan de verwachtingen van anderen te voldoen (en dat is best moeilijk in het begin) anderen hoeven niet trots te zijn op jou, dat moet je zelf zijn, En misschien dat je later het tekenen weer oppakt, gewoon omdat je er lol in hebt, niet om de beste van de klas te zijn
anneliez
7 jaar geleden
Je hebt ongetwijfeld al zaken gerealiseerd waar je trots op bent. Als je onzeker bent, kan je een lijstje maken van die successen. Daar kan je je dan aan optrekken.
Je bent misschien onzeker omdat je niet weet hoe anderen over je denken. Je kan hen natuurlijk voorzichtig vragen wat zij van je werk vinden. Als ze zeggen dat je je werk goed doet, zal dat je zelfvertrouwen een boost geven.
fremar
7 jaar geleden
Je geeft zelf aan dat je tekeningen maakt van 'you tube' maar dat die zo simpel zijn dat iedereen die kan maken. Indien je geen talent voor tekenen zou hebben, zou je dit moeilijk vinden. Iemand met aanleg voor tekenen, heeft namelijk geen moeite met natekenen...omdat de oog- handcoördinatie op elkaar is ingesteld.
Niet iedereen heeft dit van nature en zal dan ook moeite hebben met gewoon natekenen of het zelfs helemaal niet kunnen.

Je hebt dus wel talent, maar je stelt wellicht te hoge eisen aan jezelf... je bent nooit echt tevreden en het wordt nooit zoals je het voor ogen hebt...ik zou zeggen; "Welkom in de wereld van de kunst"! Als je iets goed kunt, is het nooit goed genoeg (voor jezelf) en zeker niet als je perfectionistisch bent ingesteld. Als het dan maar niet lukt, krijg je er de 'p..' in en geeft het op. Je maakt er maar iets van en dat is dan inderdaad niet mooi meer. Zo kan je de zin in tekenen verliezen terwijl het niet nodig is. Je gaat zelfs van de tekenschool af en dat is zo jammer!

Ik teken en schilder zelf ook en heb er talent voor. Ik weet het van mezelf omdat ik feilloos en zonder moeite iets kan natekenen. Op school kreeg ik altijd een 9 of zelfs 10 voor een tekening, zonder dat de leraar daadwerkelijk keek want 'bij jou hoef ik niets aan - of op te merken hè? " Ik kon daar pissig om worden, want ik wilde óók leren en de tekening was in mijn ogen niet perfect. De opgezette reiger die ik ooit tekende, was in mijn ogen een stomme vogel die niet leefde...hij stond daar maar en straalde niets uit.

Toen ik boos werd omdat ik weer een 9 kreeg voor die stomme vogel en hij bij iedereen opmerkingen had behalve bij mijn vogel, zei hij 'dat de vogel precies klopte zoals hij daar stond, de verhoudingen waren goed en ook de schaduwen waren goed aangebracht.... de vogel was gewoon dood en hoe kan je daar dan leven inbrengen? Ik had me prima aan de opdracht gehouden om de vogel na te tekenen'. Kijk, tekenen kan je dan dus, maar het is je eigen creativiteit die je in de weg zit. Je vindt het zelf niet goed genoeg.

Het is normaal dat een moeder haar kind wil stimuleren en elke kindertekening wordt door haar prachtig gevonden. Indien je werkelijk talent hebt, zullen anderen het ook hebben gezegd. Op een tekenschool leer je de fijne kneepjes en die moet je dan ook leren en dat is niet meteen perfect.. Tegen kritiek moet je kunnen, je leert er alleen van. Bedenk dat tekenen niet perfect hoeft te zijn, het is het uiten van je gevoelens!
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Belangrijk ook als je kunt tekenen - en ik heb de indruk dat ze/hij dat zeker wel kan, als het hem/haar "gemakkelijk" afgaat) is dat je op een gegeven moment ergens in je puberteit stopt met "zo echt mogelijk" of "zo goed mogelijk" tekenen, en je eigen stijl gaat zoeken en ontwikkelen.
amc
7 jaar geleden
Dat is wel de bedoeling en dat gebeurt eigenlijk automatisch als je creatief denkt en bent (^-^)