Een van de manieren is het bepalen van de hoeveelheid van het stresshormoon cortisol in je speeksel op meerdere momenten op een dag. Een dergelijke meting kun je niet zelf doen en is natuurlijk niet iets wat je dagelijks kunt laten doen. Daarom hierbij vooral een aantal andere manieren waarmee je de mate van stress kunt meten:

Allereerst zijn er verschillende gevalideerde vragenlijsten voor ontwikkeld zoals de Vier-Dimensionale Klachten Lijst (4-DKL), de Utrechste Burnoutschaal (UBOS), de Checklist Individuele Spankracht (CIS) en de Potter-vragenlijst. Wanneer je gewend bent signalen van je lichaam te negeren of geleerd hebt jezelf vooral niet aan te stellen, dan kan het zomaar zijn dat de uitkomst van de vragenlijst een vertekend beeld geeft. Denk aan het verhaal van de kokende kikker.

Enkele lichamelijke reacties die je zou kunnen meten zijn een verhoogde ademhalingsfrequentie, versnelde hartslag, verhoging van je bloeddruk en verlaging van je hartslagvariabiliteit.