Helpt een bril met glazen zonder sterkte met lezen als je dyslecties bent?

Ik heb een ernstige vorm van dyslectie en heb daarom veel moeite met bijvoorbeeld lezen. Nu heb ik bij clares een bril gekocht zonder sterkte. Zou deze bril me kunnen helpen met lezen of hep ik er bij het lezen niets aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je koopt eerst iets en vraagt je je dan pas af of het zinvol is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee want ik vond hem al langer leuk gewoon als mode accesware maar vond hem duur. Toen ik hem dezeweek kocht was hij flink afgeprijsd dus kocht ik hem.

Het beste antwoord

Bij dyslexie gaat lezen, spellen en ook zelf schrijven,
gezien de leeftijd en het onderwijsniveau,
veel te moeizaam,
terwijl iemand wel een gemiddelde intelligentie heeft.

Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen verklaren.

Dus als jij goede ogen hebt, dan doet zo'n bril verder niets.
Misschien dat het bij sommige mensen helpt,
als suggestie,
om een bril op te hebben, met gewone glazen,
om zich beter te kunnen concentreren op het lezen.
Maar daar zijn geen wetenschappelijke bewijzen voor.

Er zijn meerdere theorieën in omloop over de oorzaak van dyslexie. Drie veel voorkomende theorieën zijn:
1.Er gaat iets mis in de aanleg van de hersenen waardoor de linker hersenhelft langzamer ontwikkelt dan de rechter helft.
2.Een deel van de informatieverwerking in de hersenen verloopt niet snel genoeg.
3.Verlaagde activiteit in de hersengebieden voor woordherkenning en woordanalyse.

Het is dus wel duidelijk dat de dyslexie in de hersenen plaatsvindt.

Jaren geleden is er al eens een gekleurde bril op de markt gekomen die dyslectische mensen zou moeten helpen.
En het hielp niet.
http://www.skepsis.nl/dyslexie.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie: je hebt geen gemiddelde intelligentie, je kunt elk nivo van intelligentie hebben van heel laag tot superhoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk ik kan me echt beter concentreren bedankt.☺

Andere antwoorden (1)

Ik kan me niet voorstellen dat het helpt, maar probeer het gewoon. Dyslectie heeft niets te maken met scherp zien, dacht ik, maar als je die bril toch hebt.
anneliez