Wat voor medicijnen zijn er ter verbetering van de concentratie en wat zijn de bijwerkingen?

Mijn zoon slikt n.a.v. Asperger het medicijn Risperdal. Hij zit momenteel in zijn examenjaar van de middelbare school en hij heeft heel erg moeite met zijn concentratie. Dit kan ook grote gevolgen hebben voor zijn vervolgonderwijs.

De psychiater waarbij hij onder medicatiecontrole staat zei de vorige keer dat er ook andere medicijnen waren voor verbetering van de concentratie. Omdat het toen nog niet zo'n probleem was hebben wij het eerst zo gelaten.

Nu moeten we dus binnenkort weer heen en willen het toch eens hebben over andere medicatie omdat er van school nu ook aan de bel getrokken wordt. Ik ben alleen wel bang voor de bijwerkingen en dat het middel nog erger dan de kwaal gaat worden. Met de Risperdal weten we in ieder geval waar we aan toe zijn.

Wie heeft hier ervaringen mee en kan mij hier wat meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
amc
14 jaar geleden
Ik las zojuist een stukje op www.consumed.nl, over geneesmiddelen-interactie. Wisselwerking tussen recept-medicijnen en zelfzorg medicijnen. deze kunnen elkaar zowel positief als negatief beïnvloeden. Op de bijsluiter kan je lezen of en zo ja welke zich kan voordoen. Als je even verder kijkt, zie je dat Geriaforce druppels van A.Vogel (voor concentratie stoornis) geen wisselwerking hebben. Op deze site staat ook veel wetenswaardigs.

Antwoorden (7)

een beetje zelf educatie kan geen kwaad, er zijn misscien wel tientallen medicijnen voor concentratiestoornis waar hij er een uit zal kiezen. ritalin zou bijv kunnen, maar bij de een werkt dat perfect en bij anderen veel minder of niet.

ik geloof dat er een medicijnen almanak in de handel is, waardoor je zelf wat reseach kan doen, ik ga de link zou even opzoeken

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/medicijnen-2008-2009/1001004005492130/index.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ritalin is niet echt een aanrader,te veel rare bijwerkingen .
Risperdal is een anti-anxiety-medicijn en heeft bijwerkingen... Je mag en kunt niet zomaar stoppen, je moet het heel langzaam afbouwen...
En dat hij zich niet kan concentreren komt door het medicijn... Anders krijgt hij het weer erger terug...

Dus laat hem doen wat hij kan... En alles wat hij voor elkaar krijgt is meegenomen... Als hij zijn studie niet haalt, hoeft hij niet te vechten... Maar hij hoeft dan ook nooit meer te vechten als je snapt wat ik bedoel...

Risperdal is in mijn ogen slecht door de bijwerkingen... Maar het is zoals het is, en we moeten er mee dealen.. Zonder Risperdal is het wellicht ook slechter... Wie weet...
Maar deal met de werkelijkheid... En vind je draai daarin...
Zoek naar alternatieven en pas ze toe indien mogelijk...

Accepteer daar waar je moet en ga ervoor dar waar moet... En jij als vraagsteller, als ouder weet precies wat en hoe hierin, maar zet dat wat je moet doen ten volle neer... Dat is het enige wat je volledig en 100% moet doen voor je zoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
risperdal is antipsychotica, nou weet ik dat daar ook mensen met autisme mee worden behandeld, maar bijf dat apart vinden omdat antipsychotica tocheerder in de lijn lig van schizofrenie of persoonlijkheidsstoornissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoedt dat het gewoon gegeven wordt, als het werkt houden zo en als het niet werkt ermee stoppen... Dus gewoon error en trial...
Ik heb de expertise van hulpverleners niet zo hoog, dat zie je wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens Xinix, ze doen vaak maar wat.
Ik heb geen ervaring met Asperger maar voor de concentratie heb ik wel goede ervaring met visolie, gewoon die van El Mare, deze zou je in principe naast de normale medicatie kunnen gebruiken, maar vraag dit wel even na.

Ook een klassiek homeopaath zou je misschien kunnen helpen. Dit zijn mensen met een medische studie en als specialisatie Klassieke Homeopathie. Ik vind het altijd moeilijk om de "alternatieve weg" aan te prijzen omdat daar ook veel charlatans tussen zitten. Een klassiek homeopaath kan vergoed worden door je verzekering, maar dan moet je even met hen contact opnemen. Vaak is het eerste consult een uur waarbij gepraat wordt, je aangeeft welke medicijnen er gebruikt worden etc, en daar zoekt hij/zij dan de korreltjes of drupjes bij.

Stel alle partijen op de hoogte waar je mee bezig bent, en stel ook gerust de vraag aan de psychiater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel goede uitleg over medicatie bij autisme , waaronder ook ervaringen met alternatieve middelen staat op de site van de Universiteit Utrecht.(www.uu.nl) Ik heb zelf een zoon van bijna 15 met een autistische stoornis. De psychologe kon niet precies zeggen welke,maar als ik zelf ga speuren,zijn het de symptomen die bij asperger horen. Op zijn Cito toets scoorde hij vwo,maar door zijn moeite met consentratie heb ik hem voor alle zekerheid naar de havo gedaan (ook omdat hem dit een leuke school leek) Hij had veel moeite in de brugklas,het meest met de drukte (grote school) Haalde wel goede cijfers maar presteerde het om vlak voor de overgang 4 onvoldoendes te halen. Bij navraag vond hij de school niet leuk. Ik heb toen een kleinschalige vmbo-t gezocht en hij kwam daar in de tweede klas. Het ging gelijk goed. Hij zit nu in klas 3 en toen ik gisteren op het magister keek stond hij voor nederlands op gem.1o,natuurscheikunde 9,wiskunde 8 het laagste was 7 voor economie. Ik denk maar zo,op zijn gemak het vmbo doorlopen,met 16 ben je nog zowiezo verplicht door te leren. Hij zit wel onder zijn niveau maar vindt dat wel relaxed.Daarna kan hij doorstromen naar een hogere school maar is dan wel wat ouder en kan het dan beter aan. Leren vindt hij toch leuker dan werken (nu nog wel). Als hij de zenuwen voor iets had gaf ik hem wel eens een halfje seresta en gek genoeg hielp dit dan. Maar ik heb dus nooit medicatie gegeven. Mocht dit nodig zijn moet ik er ook aan geloven. Ik heb altijd alles op intüitie gedaan en als ik in jouw schoenen zou staan,zou ik de psychiater vragen:"wat is nu het beste wat we kunnen doen?"Het kan goed zijn dat een ander medicijn toch beter werkt voor de consentratie.Maar kijk eerst eens op de website van de UU. Heb je alvast een indruk.Sterkte hoor!
amc
14 jaar geleden
Is er een activiteit waar hij héél goed in is?
Waar hij zich ook goed op kan concentreren?
Laat hem dan eens (zonder dat hij de activiteit doet) zich inbeelden dat hij daar mee bezig is.
Laat hem dan met die inbeelding eens huiswerk maken.
Vaak gaat het dan een stuk beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien niet het antwoord voor je. Maar het probleem concenteren ken ik heel goed. Er is een boek het brein de baas, zodat je weer kan leren concentreren.
Leest erg makkelijk weg en geeft je ook het gevoel dat je kan concenteren door middel van kleine simpele trainingen. Ik hoop voor je dat er wat aan hebt en je zoon slaagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je begeeft je op het randje van wat nog wel en wat niet kan.
Terecht ga je , je nu afvragen wat de bijwerkingen zijn!
Te weinig concentratie is meestal het gevolg van iets anders.
Het kan gewoon bij hem horen, dus een onderdeel van wie hij is.
Het kan ook het gevolg zijn van dingen of omstandigheden die hij heeft meegemaakt.
Het kan door zijn karakter komen, als dat zo is dan moet het een heel gedreven iemand zijn, die altijd met van alles bezig is, veel plannen heeft, cratief is enz.
Het kan ook een tekort zijn van bepaalde mineralen.
Ook kan hij ergens een medisch probleem hebben.
Maar zo maar pillen slikken, zonder je af te vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn, vind ik niet juist, maar jij weet ongetwijfeld wel meer.