wat gebeurd er precies al handen tintelen? zie uitleg

als je zonder handschoenen buiten heb gelopen en je komt daarna binnen gaan na 5 minuten je handen zo lekker tintelen en warm worden. maar wat gebeurd er dan eigenlijk precies in je handen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Door het grote temperatuurveschil zetten de adertjes in je handen uit en stroomt er plots meer bloed door. Vandaar die tintelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te zorgen dat de kerntemperatuur van je lichaam zo stabiel mogelijk blijft, heeft je lichaam een aantal trucjes. een van die trucjes is het vernouwen van de bloedvaten in oa je handen. Je handen zitten namelijk ver van de kern van je lichaam af. Hier krijgt het bloed kans om af te koelen en het afgekoelde bloed koelt op zijn beurt weer de kern van je lichaam af. Door de (haar)vaten in oa je handen te vernouwen, komt hier minder bloed. Minder bloed betekent minder afkoeling van het bloed. Minder afkoeling van het bloed betekent minder daling van de kerntemperatuur.

Als je uit de kou vandaan komt, gaan de vaten weer wat open staan. Dit veroorzaakt de tintelingen.

Bij mensen die langdurig blootgesteld zijn aan kou, kan deze tinteling zelfs zeer pijnlijk worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een vorm van onderkoeling, want bij kou daalt je lichaamstemperatuur en vooral die delen die niet 'verpakt'zijn doen dat het snelst. Jouw bloed wordt dikker en stroomt niet meer zo hard. Ook je hart pomp niet meer zo snel. Je gevoel in je handen verdwijnt dan ook en je vingers worden stijver.
Kom je dan weer in de warmte wees dan maar blij dat ze weer gaan tintelen. Als je dat niet zou voelen is er al een dreiging van afsterven. Je bloed passeert dan geen zenuweinden meer, want dat zijn de sensoren van je lichaam. Wat niet meer doorbloed wordt sterft af. De tintelingen bewijzen dat je bloed weer langzaam dunner wordt en weer gaat stromen. Je zenuwen reageren hierop.
Hoe sneller je je handen weer opwarmt, onder de warme kraan of bij de kachel, hoe heftiger het gaat tintelen. Het beste kan je ze dan ook opwarmen door ze geleidelijk op te warmen, je stopt ze het best onder de oksels. Lichaamstemperatuur is nl. de gewenningstemperatuur van je handen. Neus, gezicht en oren verwarm je ook het best door ze met je handen te verwarmen, als die warm zijn.
amc
13 jaar geleden
Je bloed wordt door de koude buiten ook wat dikker en binnen weer wat dunner