Moet ik deze oogkwalen nou wel of niet serieus nemen? Zie uitleg (alvast bedankt voor het lezen):

Sinds 5 jaar weet ik dat ik diabetes 2 heb en heb sindsdien mijn leven veranderd; ik sport/beweeg veel, eet gezonder, maar af en toe wel een vieux-tje in het weekend. Ben op normaal gewicht gekomen; 11 kilo afgevallen en weeg nu 50 kg. Ben 1,51 mtr en 37 jr. Sinds een maand is het wel overgegaan op ouderdomsdiabetes en slik 3 x daags metformine 850, maar mijn suikerspiegel is gezond en op peil. Ik ben bijziend en heb-4/-5 glazen

Klachten:

Sinds een paar maanden heb ik in mijn netvlies (dus NIET mijn ogen zelf) :
- bijna dagelijks een soort caleidoscoop achtige bewegende vlek dat langzaam wegtrekt en ongeveer een kwartier duurt. Ziet er gekleurd uit en alsof ik de kegeltjes en staafjes van mijn iris zie.
- regelmatig witte of zwarte korte uitvallen aan de bovenkant zodat ik alleen de vloer kan zien alsof ik mijn ogen half dicht heb.
- soms een vervorming van zicht zoals bij een hele oude tv als je schakelt, je een paar tellen een vervorming van beeld ziet, maar dan langduriger.

Deze kwalen gebeuren meestal ’s avonds en vooral als ik moe ben. Heb dit zo goed mogelijk proberen te omschrijven. Ik heb geen last van migraine of hoofdpijn.

Oordeel:

Mijn huisarts, diabetes consulente en oogarts zeggen dat het niet erg is en me geen zorgen hoef te maken, maar achteraf vind ik dit nogal laconiek.

Heeft dit alles nu wel of geen verband met elkaar?
Iemand ook ervaring met deze klachten?
Moet ik een second opinion aanvragen?
Kan ik blind worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diabetes type 2 (wat je dus sinds vijf jaar hebt) is toch hetzelfde als 'ouderdomssuiker'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga twijfelen nu Mijn diabetes consulente zegt van niet. Ben ik nu een naïveling die alles voor zoete koek neemt? Leuke woordspeling, maar ik moet toegeven dat ik zelf geen informatie inwin en gewoon aanneem wat deskundigen me vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Ouderdomssuiker/-diabetes' is hetzelfde als diabetes type 2 maar tegenwoordig spreekt men liever van insuline-afhankelijke en niet-insulineafhankelijke diabetes. Waarom begrijp ik met de beste wil van de wereld niet want het zijn twee totaal verschillende aandoeningen, ondanks sommige overeenkomsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je even nadenkt kees, dan is het klaar als een klontje. Bij afhankelijk produceer je zelf geen of teweinig insuline, bij onafhankelijk moet jouw alvleesklier geprikkeld worden om insuline te produceren. Het eerste is dus een afwijking in de klier en de tweede een afwijking in de besturing

Het beste antwoord

Metformine en alcohol gaan niet samen.
(lees de bijsluiter)

Het is van groot belang dat u deze klachten in 1 opsomming onder de aandacht heeft gebracht bij
de huisarts, oogarts en diabetesverpleegkundige.

Wellicht is een scan van uw hoofd nodig.
Deze klachten moet u bloedserieus nemen.

Te denken valt aan uitval tijdens het gebruik van machines en deelname in het verkeer.

Laat u niet met een kluitje in het riet sturen en vraag een second opinion aan en overweeg een onderzoek door een neuroloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De info die ik boven heb verteld weten de oogarts, huisarts en diabetes consulente ook. De laatste zegt dat af en toe een borreltje of wijntje geen kwaad kan. Daarnaast leef ik toch echt gezond mogelijk. Ik heb sowieso een afspraak met mijn huisarts deze week en ga dit goed aankaarten. Misschien is het mijn eigen naïviteit, maar als deskundigen zeggen dat mijn klachten niet erg zijn, ga je er ook vanuit dat dat ook niet is. Het blijft alleen mentaal wel hangen in mijn hoofd... In ieder geval bedankt voor de reactie en bezorgdheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.
Om alles uit te sluiten heb je recht op serieuze aandacht en een gedegen onderzoek. Je bent nog jong en je wilt niet de rest van je leven in onzekerheid blijven.
Dat gaat knagen. Anderen kunnen bv zeggen dat het ,,tussen de oren,, zit, maar het is jouw lichaam.
(lees toch ff de bijsluiter van Metformine)
Diabetes is echt een sluipmoordenaar en wordt vaak
onderschat, net als hoge of lage bloeddruk.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals bedankt voor het serieus nemen van mijn vraag en de aandacht en bezorgdheid.

Andere antwoorden (5)

'De Diabeteslijn', telefonische hulpdienst voor al uw vragen over diabetes.

Telefoon 033 463 05 66, 7 dagen v/d week, 24 u per dag....’s nachts kunt u de diabeteslijn alleen in geval van nood bellen.U kunt ook terecht met vragen over producten, activiteiten en diensten die de diabetesvereniging biedt.

E-mail: dvn@diabetes.nl , website: www.dvn.nl

je zou met deze vragen beter contact met hun kunnen nemen, je krijgt er deskundig een antwoord..

Toegevoegd na 1 minuut:
deze link verwijst je ook naar adressen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de info. Heb gelijk gebeld! Ze vond het verstandiger dat ik hiermee naar de huisarts ging, want ze wist hier helaas niet zo goed raad mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom, je kan je vraag hier wel stellen, maar ook hier zullen ze ook zeggen, het is beter ermee naar de huisarts te gaan, je hebt een serieuze klacht, en daar kan alleen een bevoegd persoon je mee helpen..
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar, maar er zijn verschillende medische vragen hier en misschien dat er een ervaringsdeskundige bij zit die zoiets meegemaakt heeft. Ik moet toegeven dat ik nu meer in de war ben van de reacties. Maar hartstikke bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat moet je niet worden..je hebt om advies gevraagd, en zo zie je dat iedereen zijn mening heeft..
daarvoor voor medische vragen ..toch maar naar een deskundige..
iedereen kan blind worden,. gezonde mensen en mensen met diabetes type 2 (heb ik overigens ook).
ook mensen met dit soort diabetes kunnen de "normale" oogziekten krijgen, net als alle andere en gezonde mensen. dat de door jouw geraadpleegde artsen in jouw ogen laconiek doen, kan dus ook liggen aan die wetenschap.
Diabetes kan oogziekte veroorzaken. dat komt, omdat door onbehandelde diabetes een te hoog suikergehalte in het bloed bestaat. dat zorgt er vervolgens voor, dat diverse chemische processen in het lichaam in gang gezet worden, waardoor o.a. de ogen aangetast worden. maar........ dat is alleen maar, als de suikerspiegel chronisch te hoog is en dat is bij jou niet, want je gebruikt metformine, hoeft kennelijk nog niet eens aanvullende medicatie te gebruiken en je zegt zelf, dat je suikerspiegel gezond is.
ik denk dat je jezelf ziek aan het praten bent. dat is het laatste wat je moet doen. geniet van het leven voor zover je ziekte dat toelaat en laat je niet leiden door onredelijke gedachten. ik weet ook wel, dat dokters zich soms vergissen, maar ten eerste dat gebeurt maar zeer sporadisch en ten tweede, ondanks dat je een dokter raadpleegt, mag je zelf ook nog wel je gezonde verstand gebruiken. als dat geen belemmeringen oproept, moet je je dokter vertrouwen.
uiteraard staat het je vrij een second opinion te vragen, maar ik denk dat ik in jouw geval me op belangrijker problemen zou richten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je alles wat je hier schrijft ook precies zó aan je
huisarts, diabetes consulente en oogarts hebt verteld, en als je er ook van overtuigd bent, dat de boodschap goed is overgekomen (dus niet in een of ander haast-consult)
en je vervolgens van 3 verschillende mensen, die er toch echt verstand van hebben, de mededeling krijgt, dat je je geen zorgen hoeft te maken, dan zou ik me ook geen zorgen maken. Want het zou wel heel toevallig zijn, als ze er alle drie naastzitten.

Maar, zeker omdat het over je ogen gaat, en je ongerustheid blijkbaar blijft, kun je gewoon voor je eigen gemoedsrust eens een second opinion vragen bij b.v. een andere oogarts. Mij lijkt het niet echt nodig, maar als je daarmee wat minder ongerust wordt, is er veel gewonnen. Voortdurend bang zijn voor allerlei onheil zoals blind worden, is ook geen pretje, en is ook helemaal niet goed voor je gezondheid. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel goed mogelijk dat je je voor niets druk maakt maar het zou duidelijker zijn als jou verteld wordt waar die verschijnselen dan wel door veroorzaakt worden. Vraag gewoon om duidelijkheid, zou ik zeggen. Je zorgen zijn echt niet uit de lucht gegrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als diabeet en lijder aan retinopathie, weet ik dat je niet voorzichtig genoeg met je ogen kunt zijn., Misschien is het raadzaam om via je zorgverzekeraar een second opinion aan te vragen! Je kunt er beter nu achter komen,dat er idd niets aan de hand is, dan te laat dat het wel ernstig was!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een heel goed idee. Ik zit in de wao en ik krijg gelukkig al kortingen, maar met dit soort extra onderzoeken, second opinions weet ik niet wat het me gaat kosten en zij hebben neem ik aan ook enig kennis van zaken. Bedankt voor de tip!