Opeens als ik naar een beeldscherm kijk voor een tijdje, zie ik opeens zwart voor een halve seconde, kan iemand uitleggen hoe dat komt?

Het gebeurt uit het niks ongeveer 5 keer per dag bij mij en ik weet niet hoe dat komt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Optiek
1.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
Hoe lang is 'een tijdje' naar een beeldscherm kijken? Lang naar hetzelfde staren is niet goed voor je ogen.

Antwoorden (1)

Het zwarte dat je ziet is het 'nabeeld'. Als je een tijdje naar een scherm kijkt met veel licht (hoe witter, hoe erger) dan wennen je ogen daar aan. Kijk je dan naar iets anders, dan is dat in verhouding tot het lichtgevende beeldscherm heel veel donkerder, je ogen en hersenen 'zien' dat dan even als zwart. Na een paar seconden zijn je ogen weer gewend aan de nieuwe situatie en zie je de kleuren weer gewoon.

Als je dicht op een groot scherm zit, is bijna je hele zichtvlak gevuld met fel licht. Kijk je dan opzij, dan zie je daar ook bijna alles zwart. Zit je wat verder van je scherm, of kijk je naar een klein scherm, dan zul je ook het zwart vlak op dat formaat zien. Omdat je ogen nog gefocust zijn om alleen maar naar het scherm te kijken en alles eromheen te negeren, lijkt het ook bij een zwart vlakje heel even of 'alles' zwart is.

Het is niet eng en niet gevaarlijk. Alleen langdurig naar een fel scherm staren is slecht voor je ogen. Het nabeeld dat ontstaat niet.

Ook leuk om een keer mee te 'spelen' is nabeelden creëren met kleur. Kijk naar een witte muur en hou daar een groen papiertje voor, gewoon met gestrekte arm voor je vasthouden. Kijk ongeveer 10 seconden geconcentreerd naar het groene papier, knipper met je ogen en op dat moment haal je het groene papier weg. Hoewel er dan helemaal niets meer voor de witte muur is, zul je een paar seconden lang een rood-oranje vlek zien op de plaats van het groene papier. Andere kleuren papier geven andere kleuren van het nabeeld. Met een wit papier en daarop in kleur een duidelijk teken werkt het ook, je ziet dan in de andere kleur het teken voor je ogen.
Hou je een zwart papier voor de witte muur, dan lijkt het na het knipperen met je ogen alsof er een lichtgevend schermpje voor een donkergrijze muur zweeft.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk niet dat je mijn vraag volledig hebt begrepen, maar laat ik het even better interpreteren. Het is niet alleen nadat ik naar een scherm heb gestaard maar ook gewoon uit het niks krijg ik zwarte randen te zien om mijn zicht. En ik denk niet dat het een nabeeld is, want het is echt volledig zwart voor een halve seconde of 1 milliseconde en het scherm van mijn telefoon is nauwelijks fel. Ik snap wat je bedoeld met nabeeld, want dat heb ik een keer meegemaakt. Maar het probleem is niet dat.