Hoe krijg ik leer weer stijf/in model?

Ik heb een hele mooie lederen tas. Hij is van echt leer maar door gebruik wordt dat leer natuurlijk soepel. Normaal is dat iets wat je graag wilt maar voor een tas niet. Ik wil graag dat hij zijn vorm behoudt. Heeft iemand een idee hoe ik het leer weer in model krijg en mijn tas niet meer als een pudding in elkaar zakt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Mode
9.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
Kan niet, dat gebeurt nu eenmaal met natuurlijk materiaal

Antwoorden (2)

In principe kan het wel.
Je kunt leer weer stugger maken door het nat te maken en te verhitten bv met een stoomstrijkijzer en zelfs in een oven.
Maar de kans dat je te ver gaat is heel erg groot.
Dan wordt het leer bros en valt uit elkaar
Zonder enige ervaring kun je met geen mogenlijkheid inschatten waar de grens ligt..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het leer bewerken zodat het stevig genoeg wordt om rechtop te staan is erg lastig. Beter kun je een soort frame in de tas maken. Met dik ijzerdraad langs de naden, of met plaatjes karton o.i.d. tegen de vlakken. Het is per model tas verschillend wat het handigste is.