Hoe is de (idiote) mode ontstaan van gescheurde spijkerbroeken?

Ik blijf mij hierover verbazen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Mode
10.3K
fremar
7 jaar geleden
http://www.labsters.nl/uiterlijk/de-kapotte-spijkerbroek-waarom-en-hoe-dan
Antoni
7 jaar geleden
@Kalei, bedoel je "beggarlook"? Een "beggar" is een bedelaar, een zwerver. Dan zou men dus op een zwerver hebben willen lijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat het geen gezicht is, althans dat vind ik. Je ziet het zelfs als mensen in het "net" moeten, op kantoor soms, of met uit eten. Ik vind het slonzig en niet om aan te zien. Maar nog meer erger ik me aan die afgezakte broeken bij de jongens/mannen. Als die eens wisten wat het echt betekend zouden ze het wel laten. Maar goed, ieder zijn/haar ding he maar mij zal je niet in zo een gaten broek zien lopen. Ook niet in de jaren 80 toen.
Ivana
7 jaar geleden
Ik vind ze "lache", zolang het niet echt onfatsoenlijk is. Heb net een kapotte spijkerbroek van mezelf gerepareerd door achter een scheur een gestreepte lap te naaien. Leuk voor in het bos, omdat ik mijn nieuwe broek daar niet aan waag. (sorry, maar ik ben wel 75 jaar) Meedraaien mensen dan blijft alles veel leuker, het leven is al saai genoeg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je betaalt meer, maar dan heb je de gaten gratis. Gebakken lucht dus; ben het daarom ook volledig met de vraag eens. Goedkoper lijkt het mij om een broek te kopen en daar zèlf de gaten in te knippen, als je dit per se wilt.
Maar waarschijnlijk wordt dit voor 'nep' 'versleten'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ligt eraan wie je het vraagt. Ik vind een spijkerbroek met gekochte gaten nep. Anderen zullen het met geknipte gaten nep vinden, maar dat kan nog twee kanten uit ook, mensen die vinden dat ze er alleen in mogen zitten door daadwerkelijk slijtage en die vinden dat het gedaan zou moeten zijn door een designer. :D Prijs voor meest relevante onderwerp op GV van de week gaat naar dit item.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn smaak is het niet
flyingcrow
7 jaar geleden
Dus...Mr Tomaat ik zou een erg veel gedragen spijkerbroek,die ik tuin nog afdraag tot er gaten invallen nog op Marktplaats kunnen zetten voor een flink bedrag? :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan moet je snel zijn: als het uit de mode is, krijg je er waarschijnlijk geen cent meer voor. Of je moet wachten totdat het weer in de mode is. ;-)

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is Kurt Cobain de aanleiding geweest om deze broeken te fabriceren. Hij werd vaak gezien in gescheurde jeans.
Zijn invloed en de vraag naar gescheurde spijkerbroeken bleef niet onopgemerkt door de ontwerpers. Zo werden deze broeken-met-gaten populair.

Toegevoegd na 16 uur:
Toen beroemde sterren de jeans ook begonnen te dragen, werd deze modetrend een groot succes:
http://www.blog.apparelsearch.com/search/label/ripped%20jeans
SimonV
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hollandse vrouwen staan bekend om hun liefde voor spijkerbroeken, maar soms wil je gewoon even wat anders. Een gatenbroek maakt je outfit een stuk specialer en meer sexy. We like!
Wanneer het dan ein-de-lijk mooi weer is en je hebt een lekker kleurtje opgelopen wil je dat natuurlijk ook laten zien aan de rest van de wereld. Als je nog een beetje mooie knieën hebt ook dan kun je die gelijk laten zien.
De zomer, wij kunnen niet wachten. Een leuke croptop en een gescheurde spijkerbroek eronder, bring it on! Wanneer de zon echt goed haar werk doet zorgt die broek ervoor dat je nog een beetje kan ademen. Ideaal toch?
fremar
7 jaar geleden
Media-wetenschapper John Fiske beschreef het dragen van armoedige of gescheurde jeans als een voorbeeld van zijn "excorporation concept", dat "is het proces waarbij de ondergeschikten hun eigen cultuur maken van de middelen en goederen die door het dominante systeem worden geleverd". Door het dragen van gescheurde jeans of andere vrijwel vergane producten, vermindert men het aantal gekochte spijkerbroeken en neemt daardoor minder deel aan het kapitalisme, het dominante systeem.

Dat is ongeveer de vertaling van de tekst op deze website https://en.wikipedia.org/wiki/Jeans#Distressed_jeans over dit onderwerp.

Het zou (voor sommigen) dus een soort protest kunnen zijn tegen (de uitwassen van) het kapitalisme.
Antoni
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Interessante theorie. In de jaren '90 op de middelbare school maakten wij zelf scheuren in onze spijkerbroeken. Ben me er toen niet van bewust geweest dat dat een protest was tegen het kapitalisme, meer een manier om er niet bij te lopen zoals alle anderen in hun keurige brave kleding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vroeger wellicht. Nu kopen mensen dus gescheurde spijkerbroeken voor een paar 100 eu. Maar voor het antwoord is het precies goed. Het ontstaan zal idd gewoon doorgedragen kleding zijn.
Antoni
7 jaar geleden
@MrTomaat, je schrijft "Vroeger wellicht. Nu kopen mensen dus gescheurde spijkerbroeken voor een paar 100 eu." Dat is precies wat er is vermeld op https://en.wikipedia.org/wiki/Excorporation: "Fiske states that the subordinate’s ability to create originality and thus oppose the dominant “results in the producers having to resort to the processes of incorporation or containment”. By reincorporating the differences made by excorporation, the dominant group strips the subordinate group from any opposition that the latter may have created. This ensures the stability of the dominant system." De dominante cultuur zal de producten van de ondergeschikte cultuur incorporeren en daardoor de effecten van het protest laten verdwijnen. Zo wordt de stabiliteit van het dominante systeem weer verzekerd.
flyingcrow
7 jaar geleden
Jammer dat ik pas een paar totaal versleten gescheurde spijkerbroeken (nieuwe broek, dan oudere broek,dan mee gewerkt op tuinderij,dan gedragen in volkstuin, versleten broek) weg heb gegooid,ik had ze dus nog goed kunnen verkopen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het verhaal van John Fiske klinkt mij als interessant doenerig gelul. Tieners gaan soms hun eigen kleding als ze ideeën hebben die in de winkels niet te koop zijn, de kleding industrie ziet dat en springt daar logisch onmiddellijk op in. Tieners kunnen op dergelijke ideeën komen door popsterren. Zo'n popster zou Curt Cobain kunnen zijn geweest, dat weet ik niet.
Antoni
7 jaar geleden
@Inekez1 en @Lopelaar, jullie hebben gelijk: er is ook door verschillende wetenschappers kritiek geuit op de theorie. Kijk maar op de door mij genoemde websites.