Waarom draagt men wel een winterjas maar geen winter broek?

Zelf ben ik gewend sinds ik klein was om naast een winterjas ook een winterbroek te dragen. Dit is een extra gewatteerde broek die ik dan draag over mijn normale broek heen om mijn benen te beschermen tegen kou. Ik draag deze broek vanaf het moment dat de winterjas uit de kast komt en aan gaat tot de tijd dat de winterjas weer in de kast gaat. En iedereen in ons gezin heeft zo'n broek, maar ik zie maar nooit mensen die ook zulke broeken dragen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Mode
2.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
zo koud is het hier vaak niet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan me niet eens herinneren wanneer het voor het laatst zo koud is geweest. 1979 ??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nou hier is het wel degelijk soms erg koud, woon zelf in een van de polder boerderijen midden in de flevo polder en kan je vertellen dat het in de winter met een noord oosten wind bibberen is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mwah, dat ligt er maar aan wat je gewend bent en hoe je bent afgehard. ;-) Ik kom zelf uit NoordHolland (Heerhugewaard) , en herinner me heel wat winters (STUKKEN kouder dan die van de laatste...decennia) dat ik in een t-shirt en legging de hele dag aan het schaatsen was ;-) Was pas koud als je in een wak viel. Op de fiets deden we gewoon een regenbroek over je kleren. Daar kon je tenminste in fietsen, en dat hield heel wat koude wind tegen. Oke, ik geef het toe ; ik heb duizend keer eerder last van de warmte van van de kou.

Antwoorden (1)

Omdat dat hier eenvoudigweg niet nodig is.

In je romp zitten je belangrijkste organen, waarvan het buitengewoon belangrijk is dat die op temperatuur blijven, en een winterjas is een heel eenvoudig middel om dat te bereiken. Als je tot diep in je buik verkleumd bent, is het heel erg moeilijk on nog te functioneren.

Je benen echter zijn wat minder vitale organen, en een paar ijspoten overleef je wel. Bovendien dragen we wel dégelijk dikkere broeken in de winter dan in de zomer, en vaak ook nog met een maillot, legging of lange onderbroek er onder als het koud genoeg is. En als je lang moet fietsen nog graag een wind- en sneeuwdichter regenbroek er overheen.

Een extra dikke geïsoleerde broek zoals op het plaatje is alleen maar handig als je echt in heel lage temperaturen terecht komt - veel lager dan wij gewend zijn - maar belemmert je zodanig in je bewegingen, dat veel mensen daar ook pas voor zullen kiezen als het niet anders kan. Op skivakantie en dan alleen op de piste bijvoorbeeld, of op poolexpeditie. Of als je ergens woont waar het 's winters onder de 20 graden is en je veel naar buiten moet.

Bovendien trek je een jas makkelijk aan en uit, en is een broek beduidend onhandiger. Bovendien zijn ze zoals zo veel broeken vak niet op de juiste lengte en lastig zelf te vernaaien. Dat zie je al aan de veel te lange broek van het meisje op de foto. Je moet wel een HEEL erge koukleum zijn om degelijke concessies te willen doen voor je outfit.

Of je het koud of warm hebt is ook een kwestie van gewenning, van verschil in binnen- en buitentemperatuur en hoe lang je aaneen buiten bent.

Dus in het kort : waarom dragen we (in Nederland) geen winter(over)broek ?

- het is niet noodzakelijk
- het is niet praktisch
- het belemmert je in je bewegingen
- en veel mensen zullen het geen fraai kledingstuk vinden en alleen al daarvoor er niet voor kiezen en andere oplossingen zoeken die beter passen in ons milde klimaat.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mijn kinderen hebben tot pakweg hun derde , vierde ook wel een skipak gedragen (vooral als ze stilzaten in de buggy) , maar vanaf pakweg de kleuterschoolleeftijd , dat ze zelf kunnen lopen en fietsen (en dus hun lichaam beter warm houden) he ik daar zelfs niet eens meer over gepiekerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankje voor je antwoord, maar dan vindt ik het wel een beetje raar dat mijn moeder mijn broer zusjes en mij verplicht om s'winters een dikke winter (over broek) aan te doen met een dikke jas ( foto ben ik zelf trouwens van vorig jaar ). onze moeder zegt altijd dat wij ons zo moeten kleden om dat wij altijd maar door de polder heen moeten naar school en dat daar geen beschutting of niets is en als er iets gebeurd dat wij dan onderkoeld kunnen worden. Wij wonen ongeveer 15 km bij het centrum van lelystad vandaan, onze dichtst bij zijnde buren wonen 4 km verder op en verder tot aan lelystad geen huizen niets en het kan erg koud zijn in de polder, naast deze broek en jas heb ik ook nog een overal uit 1 stuk die nog dikker is en warmer deze is geheel gevoerd met eenden dons en deze draag ik ook veel als ik onderweg ga op de scooter door de polder heen. Maar vondt het nog al raar dat als ik mensen in Lelystad zie lopen s'winters zij geen dikke over broek dragen en gewoon met een dikke jas en spijkerbroek de straat op gaan, van daar mijn vraag hier. Maar denk dat mijn moeder wel gelijk heeft hoor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tsja, ik ben een moeder die vindt dat haar kinderen een beetje weerstand moeten opbouwen. "Fiets je maar warm";-) Hier in huis komt de verwarming ook nooit hoger dan 18 (overdag lager) , want als je het inde kamer tegen de 25 stookt, ja, dan wil je wel bibberen buiten. Op de brómmer / scooter lijkt het me wel lekker ja ; al had ik altijd wel kranten onder mijn trui (IJmuiden) maar mijn benen werden niet echt heel erg koud. Als het echt onder de -10 was droeg ik een motorbroek ; dat dan weer wel.
Maar in zo'n ding ga je toch niet gewoon overdag rondlopen.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moeder heeft gelijk in "als er wat gebeurd" waardoor je lang stil op de wg zou komen te liggen. Ik weet echter niet of zo'n draagbare slaapzak dan voldoende is ; een mobieltje lijkt me handiger. Als je met je brommer strandt en je moet lópen, dan heb je het ding in mum van tijd uit ;-)