Zijn bomberjacks met Nederlandse vlag toegestaan op scholen?

Hallo, ik was een aantal dagen geleden aan het praten met een persoon en we kwamen op het onderwerp Bomberjacks.
Bomberjacks zijn niet toegestaan op vele scholen maar mijn vraag is of dat nog zo is. Ik zie de laatste tijd veel mensen met een Bomberjack + een Amerikaanse vlag op hun borst/arm.

Maar als ik aan kom zetten met een Nederlandse vlag op een van mijn armen of borst is dat meteen verboden of krijg ik bijna een mes tussen mijn ribben omdat ze mij gelijk al een neo Nazi vinden.

Dus mijn vraag is of ze verboden zijn op scholen/straten.

Vroeger was er namelijk veel gezeik over met Bomberjacks en nu draagt bijna iedereen er een.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Mode
4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klein beetje onduidelijk...
paulus811
7 jaar geleden
Wat is hier nou onduidelijk aan? Ik vind het eigenlijk van de zotte dat je niet met de Nederlandse vlag zou mogen rondlopen. Wat een ander daarin ziet is zijn of haar probleem. Ik kom veel in de VS en daar staat zo'n beetje in iedere tuin een vlag. Hier durf je tegenwoordig al niet eens meer te zeggen dat de straten 'blank' staan, bang dat je een overgevoelige gek voor het hoofd stoot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@paulus, Ik ben het wel met je eens, wat je opmerking over de straat betreft. Ik zie het ook als een metafoor.
Zwart geld, zwartwerker, zwarte koffie, men kan overal wel iets achter zoeken.
Mijn huis staat blank. Maar mijn huis staat onderwater is heel iets anders.
In Süd Tirol loopt iedere leerling die zich niet-Italiaans voelt met een rood-wit Fähnchen op de rugtas. Als het een vlaggetje is waarvan duidelijk de groene kleur van de Tricolore is weggeknipt, zijn de rapen botergaar. http://www.vigilio.com/de/gasthaeuser/naturnser-alm.html Het gaat om de combinatie: bomberjack met vlaggetje die vechtpartijen uitlokt. Vragensteller zegt het zelf al dat het momenteel weer onprettige reacties uitlokt.
Dan weegt voor de scholen verbieden zwaarder dan toestaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies @paulus811 , de balans slaat een beetje door. Voorkomen van bepaalde zaken , ongeregeldheden , is natuurlijk prima , maar niet ten koste van alles. Dan zou iets anders .achtergrond overgevoeligheden/ reden ongeregeldheden. eerder opgelost moeten worden. Waar ligt de grens , is de vraag , wanneer is het normaal (wat is normaal?) en wanneer is het uitlokken? (en waarom zou het dan uitlokken zijn?) (Deze reactie al 1,5 uur geleden geschreven, vergeten te posten! en toen lukte het niet)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Weten jullie nog: "Cilit Bang, de zwarte krachtpatser in het toilet." Mocht toen niet meer. Omdat het geassocieerd werd met een neger(in) die een plee schoon maakt. Terwijl het ging om de zwarte fles. Waarvan Cilit Bang de enige is. In mijn tijd mocht er op de middelbare wel bomberjacks gedragen worden. Al deden eigenlijk alleen de gabbers dat. (We hadden maar een paar skinheads) het EV1 teken, de NL vlag en het WhitePower logo was wel verboden op welk kledingstuk dan ook. Later werd het verbod aangevuld op Lonsdale kleding.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Naar mijn mening staat de Nederlandse vlag voor Nederland en waar ons land voor staat. En niet voor: "alle buitenlanders eruit!"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, daar heb je helemaal gelijk in dat de Nederlandse vlag symbool staat voor de eenheid van Nederlandse samenleving. De
samenleving is veranderd, het lijkt of men niet meer ergens vóór mag zijn, want dan ben je dus ergens tégen.
Ik ben er voor dat de Nederlandse taal de eerste taal op de Nederlandse scholen moet zijn, dús ben ik racistisch.
Tot 2004 mocht men negerzoenen kopen en tot voor kort werd er zwarte Piet zonder bijgedachten gevierd. Was er geen ruzie over Duo Penotti omdat er gesuggereerd werd dat er bewust veel meer witte chocolade te zien was dan bruine. Opmerkelijk is dat de speciale koeken nog steeds onaangetast blijven. Draag je een bomberjack, wat al als uiting van een zekere overtuiging wordt gezien, met een Nederlands vlaggetje, ben je dús tegen andere nationaliteiten, zelfs tegen bepaalde rassen.
De scholen kunnen dit maatschappelijke probleem niet oplossen, zij moeten wel zorgen voor een veilige omgeving. Dat kan momenteel alleen maar door het verbieden van de aanleiding. Afschuwelijk, maar het is niet anders.

Antwoorden (2)

Dat zal je per school moeten bekijken, het zal moeten staan in de voorschriften. Er zal geen algemeen landelijk verbod gelden (althans daarvan heb ik nog nooit gehoord). Wel zal er vast een wat lastige zin in elk schoolreglement staan als: "gedragen kleding mag niet aanstootgevend zijn". In dat geval is het natuurlijk altijd de vraag wat aanstootgevend is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet op alle scholen zal het dragen van bomberjacks met vlaggetjes worden toegestaan. Deze scholen moeten een kledingvoorschrift wel hebben vastgelegd volgens een vereiste procedure.
Een bomberjack met een vlaggetje (het gaat om de combinatie) kan negatieve effecten uitlokken. Terecht of niet terecht is een andere discussie.
Zoals je zelf al opmerkt, zijn er personen die hardhandig reageren op de uitstraling van bomberjacks met vlaggetjes terwijl een andere partij misschien juist laat merken het er mee eens te zijn. Voor- en tegenstanders hebben meer dan eens op scholen en daarbuiten gevochten.
Veel scholen proberen dit te voorkomen door aanstootgevende kleding, dus kleding die aanleiding is van de ongeregeldheden, niet toe te staan. Scholen zijn er niet om een maatschappelijk probleem op te lossen, maar moeten wel zorgen voor een veilige leeromgeving voor hun leerlingen. Dat geldt niet alleen voor het schoolplein maar ook voor de schoolomgeving. Door de aanleiding of oorzaak van eventuele ongeregeldheden weg te nemen, neemt de school zogezegd de lucifer weg bij het kruitvat.
Voor alle kledingvoorschriften gelden procedurele eisen. De voorschriften moeten worden vastgelegd in de schoolgids of in het leerlingen- of studentenstatuut. Zij moeten duidelijk worden opgesteld, en mogen maar voor één uitleg vatbaar zijn.
Het verbieden van bepaalde kleding moet een legitiem doel zijn, dus zwaarder wegen dan het toestaan van de kleding. Beperkingen aan kleding stellen mag dus als het nodig is om wanordelijkheden te voorkomen. Zoals het risico, waarvan jezelf schrijft dat het aanwezig is, dat een leerling (bijna) een mes tussen de ribben krijgt.