Wat is een biosimilar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dag Antoni, dank voor je reactie. Wat is dan het verschil met een 'generisch' geneesmiddel?
Antoni
7 jaar geleden
Jammer dat je reactie bij je eigen vraag staat en niet bij mijn antwoord. Daardoor zag ik deze pas laat. Naar mijn idee is een generisch geneesmiddel of een generiek geneesmiddel een algemeen geneesmiddel, dus niet (per se) biologisch, maar (bijvoorbeeld wel) chemisch, maar precies weet ik het helaas niet.

Antwoorden (1)

Een biosimilar is een biologisch geneesmiddel dat soortgelijk is aan het origineel, waarvan het patent is verlopen.

Een biosimilar is dus een nabootsing van het biologisch geneesmiddel waarvoor eerder een handelsvergunning is afgegeven, het innovator product, ofwel het 'biologisch referentiegeneesmiddel'. Biosimilar geneesmiddelen en innovator producten worden doorgaans in gelijke dosering toegepast bij de behandeling van dezelfde aandoening. Omdat biosimilar producten soortgelijk zijn aan het innovator product, maar niet identiek, wordt elk biosimilar geneesmiddel apart beoordeeld. Net als voor alle andere geneesmiddelen moet ook voor een biosimilar geneesmiddel een vergunning verkregen worden voordat het in de handel gebracht kan worden. De veiligheid van biosimilar geneesmiddelen wordt na de toelating – net als alle geneesmiddelen - voortdurend gecontroleerd.
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
+